Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken

Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken

Siden begyndelsen af juli har Teknologisk Institut og Københavns Kommune testet en specialudviklet asfalt på Husumvej. Det er den første teststrækning i hovedstaden for ny asfaltteknologi, også har støjdæmpende effekt

Projektet er en del af det treårige forskningsprojekt CityFresh, hvor særlige sensorer skal dokumentere effekten af den nye belægning på luftkvaliteten.

Den nye asfalttype er udviklet specifikt til at minimere partikelforurening fra trafikken gennem en særlig overfladestruktur, der både er slidstærk og kan fastholde partikler.

Non-exhaust partikelforurening, der stammer fra blandt andet dæk- og vejslid, udgør 65 procent af den årlige partikelforurening fra vejtrafik i Danmark. En reduktion af partikelforurening og støjen fra vejtrafik har både miljø- og sundhedsmæssige effekter.

- Vi kan potentielt reducere denne forurening til luften markant. Asfalten er et kompromis mellem holdbarhed og partikeltilbageholdelse. Jo mere åben struktur - størrelse på hulrum i asfalten - har des bedre er den til at tilbageholde partikler og potentielt kan dette også mindske støjen, forklarer Maj Frederiksen, seniorprojektleder ved Teknologisk Institut.

Hun fortsætter:

- Men de åbne strukturer har ikke en optimal holdbarhed eller slidstyrke. Derfor har vi valgt to typer asfalt med mellemstørrelse hulrum, hvor der forventes en acceptabel holdbarhed og samtidig bedre tilbageholdelse af partikler end standardasfalten,

Udlægningen af asfalten sker på ca. 1,5 km af Husumvej, hvor der udlægges to nye belægninger samt en referencestrækning med den standardbelægning, som Københavns Kommune normalt benytter. Udlægningen sker som en del af Københavns Kommunes genopretning af den eksisterende belægning på Husumvej.

Sensorer dokumenterer
I de næste måneder skal effekten af de nye asfaltyper måles via et netværk af sensorer langs Husumvej, hvor både partikelforurening og støj måles. Denne teknologi giver helt nye muligheder for at dokumentere luftkvaliteten:

- Gennem et netværk af sensorer vil vi måle effekten af den nye asfalt direkte på stedet. Det giver os værdifuld viden om, hvordan forskellige vejbelægninger påvirker luftkvaliteten, uddyber Maj Frederiksen.

Asfalt-test i laboratorier
Asfalttypen på Husumvej er blevet testet i laboratorierne ved Teknologisk Institut. Ved brug af en forsøgsopstilling er ophvirvling af partikler fra otte forskellige typer asfalt blevet kvantificeret. Disse otte asfaltmaterialer varierer fra helt tætte belægninger til fuldstændigt åbne drænasfaltvarianter.

De forskellige asfalttyper blev laboratorieblandet og indtromlet til plader, hvorefter overfladeteksturen blev målt både før og efter sandblæsning. Testene på asfaltmaterialerne viste, at de mest åbne belægninger var mest effektive til at reducere partikelophvirvling. Herefter er der valgt to typer mellem-åben asfalt til Husumvej.

Projektet er et samarbejde mellem Teknologisk Institut, entreprenør- og asfaltvirksomheden Colas Danmark A/S, sensorvirksomheden DevLabs og FDM. Københavns Kommune har stillet Husumvej til rådighed som testlokalitet.

Erfaringerne fra projektet skal bidrage til viden om, hvordan forskellige vejbelægninger påvirker luftkvaliteten. De første resultater fra projektet forventes at være klar i slutningen af 2025.

Projektet er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram under Miljøministeriet.

-lipe

 

5/8 2025
  • GLS' nye distributionscenter i Randers åbnet

    GLS' nye distributionscenter i Randers åbnet

    transport ›I sidste uge slog pakkedistributøren dørene op til centret, der øger kapacitet markant og medfører bl.a. flere arbejdspladser, mindre motorvejskørsel og flere elbiler
  • Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    transport ›Selskabet har sammen med sine samarbejdspartnere vundet statens udbud om at flyve med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF) mellem Aalborg og København. Udbuddet er det første af sin slags i EU
  • AI hjælper med flådestyringen

    AI hjælper med flådestyringen

    transport ›Flåderådgiver fra Webfleet er en ny AI-drevet løsning, der skal gøre det enklere, hurtigere og mere effektivt for flådeteams at få adgang til drifts- og performance-data
  • Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    transport ›Sikkerhedsparkeringen til 35 lastbiler er resultatet af et strategisk samarbejde mellem Drivers First, Venturi Fastigheter og Øresundsbron
  • Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    transport ›Fossile råvarer er erstattet med BASF-pyrolyseolie fra forbrugerplast i de transportkasser fra Knauf Industries, som blandt andre er taget i brug af en spansk seafood-leverandør
  • Leman styrker sit air & sea-netværk

    Leman styrker sit air & sea-netværk

    transport ›Det danskfunderede, globale transport- og logistikfirma, Leman opkøber Raben Groups Air & Sea-aktiviteter i Tyskland og Polen med virkning fra 1. januar 2026
  • Forenklet varebilskørsel skrottet

    Forenklet varebilskørsel skrottet

    transport ›Transportministeren vil alligevel ikke afskaffe uddannelses- og prøvekrav for de varebilschauffører, som kører gods for fremmed regning
  • Solceller er næste skridt

    Solceller er næste skridt

    transport ›Green Energy har gang i et pilotprojekt med DHL Freight Sverige, hvor avancerede solcellesystemer testes på ti lastbiler drevet af HVO og flydende biogas, LBG.