Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken

Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken

Siden begyndelsen af juli har Teknologisk Institut og Københavns Kommune testet en specialudviklet asfalt på Husumvej. Det er den første teststrækning i hovedstaden for ny asfaltteknologi, også har støjdæmpende effekt

Projektet er en del af det treårige forskningsprojekt CityFresh, hvor særlige sensorer skal dokumentere effekten af den nye belægning på luftkvaliteten.

Den nye asfalttype er udviklet specifikt til at minimere partikelforurening fra trafikken gennem en særlig overfladestruktur, der både er slidstærk og kan fastholde partikler.

Non-exhaust partikelforurening, der stammer fra blandt andet dæk- og vejslid, udgør 65 procent af den årlige partikelforurening fra vejtrafik i Danmark. En reduktion af partikelforurening og støjen fra vejtrafik har både miljø- og sundhedsmæssige effekter.

- Vi kan potentielt reducere denne forurening til luften markant. Asfalten er et kompromis mellem holdbarhed og partikeltilbageholdelse. Jo mere åben struktur - størrelse på hulrum i asfalten - har des bedre er den til at tilbageholde partikler og potentielt kan dette også mindske støjen, forklarer Maj Frederiksen, seniorprojektleder ved Teknologisk Institut.

Hun fortsætter:

- Men de åbne strukturer har ikke en optimal holdbarhed eller slidstyrke. Derfor har vi valgt to typer asfalt med mellemstørrelse hulrum, hvor der forventes en acceptabel holdbarhed og samtidig bedre tilbageholdelse af partikler end standardasfalten,

Udlægningen af asfalten sker på ca. 1,5 km af Husumvej, hvor der udlægges to nye belægninger samt en referencestrækning med den standardbelægning, som Københavns Kommune normalt benytter. Udlægningen sker som en del af Københavns Kommunes genopretning af den eksisterende belægning på Husumvej.

Sensorer dokumenterer
I de næste måneder skal effekten af de nye asfaltyper måles via et netværk af sensorer langs Husumvej, hvor både partikelforurening og støj måles. Denne teknologi giver helt nye muligheder for at dokumentere luftkvaliteten:

- Gennem et netværk af sensorer vil vi måle effekten af den nye asfalt direkte på stedet. Det giver os værdifuld viden om, hvordan forskellige vejbelægninger påvirker luftkvaliteten, uddyber Maj Frederiksen.

Asfalt-test i laboratorier
Asfalttypen på Husumvej er blevet testet i laboratorierne ved Teknologisk Institut. Ved brug af en forsøgsopstilling er ophvirvling af partikler fra otte forskellige typer asfalt blevet kvantificeret. Disse otte asfaltmaterialer varierer fra helt tætte belægninger til fuldstændigt åbne drænasfaltvarianter.

De forskellige asfalttyper blev laboratorieblandet og indtromlet til plader, hvorefter overfladeteksturen blev målt både før og efter sandblæsning. Testene på asfaltmaterialerne viste, at de mest åbne belægninger var mest effektive til at reducere partikelophvirvling. Herefter er der valgt to typer mellem-åben asfalt til Husumvej.

Projektet er et samarbejde mellem Teknologisk Institut, entreprenør- og asfaltvirksomheden Colas Danmark A/S, sensorvirksomheden DevLabs og FDM. Københavns Kommune har stillet Husumvej til rådighed som testlokalitet.

Erfaringerne fra projektet skal bidrage til viden om, hvordan forskellige vejbelægninger påvirker luftkvaliteten. De første resultater fra projektet forventes at være klar i slutningen af 2025.

Projektet er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram under Miljøministeriet.

-lipe

 

5/8 2025
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det