Ny bluetooth-sensor i paller gør tracking og promovering af varer smartere

Ny bluetooth-sensor i paller gør tracking og promovering af varer smartere

Palle- og logistikvirksomheden Chep lancerer en helt ny teknologi, som både kan øge salget i detailvarebutikkerne og forbedre indkøbsoplevelsen hos forbrugere. Promo-tracker består af små Bluetooth-sensorer, som bliver placeret i de blå paller, Chep udlejer til producenter og retailere over hele verden

Bluetooth-sensoren er forbundet til varerne på pallen og giver et real time overblik over, hvilke varer der er tilbage på pallen, og hvordan forbrugerne interagerer med dem. Det giver retailere mulighed for at få større kontrol med deres varebeholdning, opnå mere præcise indsigter i forbrugeradfærd og tilpasse deres kampagner derefter.

Sensoren kan også forbindes til en app, hvorigennem retailere kan kommunikere direkte med deres kunder ved fx at sende målrettede beskeder, vouchers og kampagnetilbud.

Gode resultater i udlandet

Ifølge Marco Pannicke, Category Director, Last Mile Solutions i Chep, som i dag præsenterer teknologien til Mærkevareleverandørernes Årsmøde, er der et stort behov i branchen for en teknologi, som giver større gennemsigtighed og bedre adgang til data, når det kommer til varebeholdninger og effektiv kampagneførelse.

- For 18 procent af de produkter, der bliver reklameret for i detailhandlen, gælder i dag, at de ikke befinder sig på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt. 11 procent af varerne befinder sig stadig i lagerrummet, og 7 procent er ikke engang ankommet til butikken, når en kampagne går i gang. Det koster både detailhandlen dyrt i tabt indtjening, og giver kunderne en dårlig indkøbsoplevelse, fortæller Marco Pannicke, Category Director, Last Mile Solutions i Chep.

Ifølge Marco Pannicke kan CHEP’s nye Promo-tracker løse samtlige af de udfordringer, der er forbundet med promovering af produkter i detailhandlen. Teknologien er allerede i brug i bl.a. Storbritannien og Tyskland, hvor flere af Cheps kunder har opnået iøjnefaldende resultater.

I Tyskland har fx Mondelez, som står bag produkterne Milka og Oreos, opnået en 39 procents forøgelse af antallet af indløste rabatkuponer og en 183 procent forøgelse af tilstrømningen af nye kunder på Milka- og Oreos-produkter på blot fire uger.

-hawin

15/4 2019
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser
  • Mærsk-containere skifter farve

    Mærsk-containere skifter farve

    transport ›Efter 50 år i gråt er tusindvis af fragtcontainere nu blevet malet om. Den nye farve er - naturligvis - den ikoniske lyseblå, der altid har været rederiets kendetegn
  • Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    transport ›Gas er en stadigt mere efterspurgt energikilde i den internationale transportbranche, som på den måde kan reducere deres CO2-udledning betragteligt. Alene sidste år steg Volvos salg af gasdrevne lastbiler mere end 25 procent
  • Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    transport ›18 af verdens 20 største elbilproducenter originalmonterer dæk fra Continental på flere af deres nye bilmodeller. Dækkoncernens vedvarende fokus på rullemodstand, støj og slidstyrke har været med til, at den fastholde dækproducentens topplacering som leverandør til elbilmarkedet
  • Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    transport ›Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern
  • Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    transport ›Iveco tilbyder en løsning på vejafgiften med mellemklasselastbilen Eurocargo, der med en typegodkendt totalvægt på 11,99 ton undviger afgiften. Forskellen på 10 kg kan virke beskeden på papiret, men de økonomiske konsekvenser er alt andet end små lyder det fra Iveco
  • Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    transport ›OK er godt i gang med at skabe et landsdækkende ladenetværk til den tunge transport, og nu åbner endnu en ladestation. Med den nye lademulighed i Sdr. Borup bliver det nemmere for vognmænd at lade op på farten og tage del i omstillingen
  • Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    transport ›Cykelglade elever på Hjørring Gymnasium har kørt sig til sejr og hovedpræmien i årets Fælles-Tour. Den landsdækkende konkurrence er et initiativ fra Cyklistforbundet og landets fem regioner, som vil motivere flere unge til at tage cyklen i stedet for bilen til uddannelse og fritidsinteresser