Ny bluetooth-sensor i paller gør tracking og promovering af varer smartere

Ny bluetooth-sensor i paller gør tracking og promovering af varer smartere

Palle- og logistikvirksomheden Chep lancerer en helt ny teknologi, som både kan øge salget i detailvarebutikkerne og forbedre indkøbsoplevelsen hos forbrugere. Promo-tracker består af små Bluetooth-sensorer, som bliver placeret i de blå paller, Chep udlejer til producenter og retailere over hele verden

Bluetooth-sensoren er forbundet til varerne på pallen og giver et real time overblik over, hvilke varer der er tilbage på pallen, og hvordan forbrugerne interagerer med dem. Det giver retailere mulighed for at få større kontrol med deres varebeholdning, opnå mere præcise indsigter i forbrugeradfærd og tilpasse deres kampagner derefter.

Sensoren kan også forbindes til en app, hvorigennem retailere kan kommunikere direkte med deres kunder ved fx at sende målrettede beskeder, vouchers og kampagnetilbud.

Gode resultater i udlandet

Ifølge Marco Pannicke, Category Director, Last Mile Solutions i Chep, som i dag præsenterer teknologien til Mærkevareleverandørernes Årsmøde, er der et stort behov i branchen for en teknologi, som giver større gennemsigtighed og bedre adgang til data, når det kommer til varebeholdninger og effektiv kampagneførelse.

- For 18 procent af de produkter, der bliver reklameret for i detailhandlen, gælder i dag, at de ikke befinder sig på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt. 11 procent af varerne befinder sig stadig i lagerrummet, og 7 procent er ikke engang ankommet til butikken, når en kampagne går i gang. Det koster både detailhandlen dyrt i tabt indtjening, og giver kunderne en dårlig indkøbsoplevelse, fortæller Marco Pannicke, Category Director, Last Mile Solutions i Chep.

Ifølge Marco Pannicke kan CHEP’s nye Promo-tracker løse samtlige af de udfordringer, der er forbundet med promovering af produkter i detailhandlen. Teknologien er allerede i brug i bl.a. Storbritannien og Tyskland, hvor flere af Cheps kunder har opnået iøjnefaldende resultater.

I Tyskland har fx Mondelez, som står bag produkterne Milka og Oreos, opnået en 39 procents forøgelse af antallet af indløste rabatkuponer og en 183 procent forøgelse af tilstrømningen af nye kunder på Milka- og Oreos-produkter på blot fire uger.

-hawin

15/4 2019
  • Grønnere fremtid på vej

    Grønnere fremtid på vej

    transport ›Transport- og logistikvirksomheden H. Daugaard har investeret massivt i el-lastbiler og de første tre er nu leveret og taget i brug
  • Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken

    Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken

    transport ›Siden begyndelsen af juli har Teknologisk Institut og Københavns Kommune testet en specialudviklet asfalt på Husumvej. Det er den første teststrækning i hovedstaden for ny asfaltteknologi, også har støjdæmpende effekt
  • Transporten på Øresundsbroen satte fire rekorder i juli

    Transporten på Øresundsbroen satte fire rekorder i juli

    transport ›Juli 2025 blev den mest trafikerede måned nogensinde på Øresundsbroen. Med 959.695 passager blev den seneste månedsrekord fra 2023 slået med 35.993 passager
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa