Ny bluetooth-sensor i paller gør tracking og promovering af varer smartere

Ny bluetooth-sensor i paller gør tracking og promovering af varer smartere

Palle- og logistikvirksomheden Chep lancerer en helt ny teknologi, som både kan øge salget i detailvarebutikkerne og forbedre indkøbsoplevelsen hos forbrugere. Promo-tracker består af små Bluetooth-sensorer, som bliver placeret i de blå paller, Chep udlejer til producenter og retailere over hele verden

Bluetooth-sensoren er forbundet til varerne på pallen og giver et real time overblik over, hvilke varer der er tilbage på pallen, og hvordan forbrugerne interagerer med dem. Det giver retailere mulighed for at få større kontrol med deres varebeholdning, opnå mere præcise indsigter i forbrugeradfærd og tilpasse deres kampagner derefter.

Sensoren kan også forbindes til en app, hvorigennem retailere kan kommunikere direkte med deres kunder ved fx at sende målrettede beskeder, vouchers og kampagnetilbud.

Gode resultater i udlandet

Ifølge Marco Pannicke, Category Director, Last Mile Solutions i Chep, som i dag præsenterer teknologien til Mærkevareleverandørernes Årsmøde, er der et stort behov i branchen for en teknologi, som giver større gennemsigtighed og bedre adgang til data, når det kommer til varebeholdninger og effektiv kampagneførelse.

- For 18 procent af de produkter, der bliver reklameret for i detailhandlen, gælder i dag, at de ikke befinder sig på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt. 11 procent af varerne befinder sig stadig i lagerrummet, og 7 procent er ikke engang ankommet til butikken, når en kampagne går i gang. Det koster både detailhandlen dyrt i tabt indtjening, og giver kunderne en dårlig indkøbsoplevelse, fortæller Marco Pannicke, Category Director, Last Mile Solutions i Chep.

Ifølge Marco Pannicke kan CHEP’s nye Promo-tracker løse samtlige af de udfordringer, der er forbundet med promovering af produkter i detailhandlen. Teknologien er allerede i brug i bl.a. Storbritannien og Tyskland, hvor flere af Cheps kunder har opnået iøjnefaldende resultater.

I Tyskland har fx Mondelez, som står bag produkterne Milka og Oreos, opnået en 39 procents forøgelse af antallet af indløste rabatkuponer og en 183 procent forøgelse af tilstrømningen af nye kunder på Milka- og Oreos-produkter på blot fire uger.

-hawin

15/4 2019
  • Markant løft til Exxit59

    Markant løft til Exxit59

    transport ›Transport- og erhvervsområdet ved Exxit59, Vejle Nord får et markant løft, der bl.a. tæller en grønnere profil, bedre trafikafvikling og flere ladepunkter
  • Trækkraft på alle overflader

    Trækkraft på alle overflader

    transport ›Bridgestone har annonceret sit første landbrugs- og industridæk nogensinde med lanceringen af det nye Bridgestone VH-IND-dæk
  • Lettere transportkasser til bananer på langfart

    Lettere transportkasser til bananer på langfart

    transport ›Emballageproducenten Mondi har sammen med en bananeksportør fra Ecuador udviklet en ny banankasse af 40 procent genanvendt fiber. Trods mindre vægt bevarer den styrken under 33 dages containertransport
  • Instabee og Magasin tilbyder ny Click & Collect-mulighed

    Instabee og Magasin tilbyder ny Click & Collect-mulighed

    transport ›De to samarbejdsparter lancerer 'butikspakket pakkeboks-løsning', hvor Magasin-kunder kan bestille varer online og og afhente dem fra en sikker Instabee pakkeboks direkte i stormagasinet
  • Ny, sjællandsk motorvej vil være en gevinst

    Ny, sjællandsk motorvej vil være en gevinst

    transport ›En 70 km lang motorvej, der forbinder Næstved, Slagelse og Kalundborg er et stort ønske for både kommunerne og Region Sjælland. Analyse viser nu, den også vil have en samfundsøkonomisk gevinst på 1,4 milliarder
  • Zalando har valgt PostNord TPL

    Zalando har valgt PostNord TPL

    transport ›PostNord TPL skal drive Zalandos nordiske distributionscenter i Brunna. Opgaven er en af de største opgaver i virksomhedens historie og markerer et stort skridt fremad for partnerskabet
  • GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    transport ›I sidste uge slog pakkedistributøren dørene op til centret, der øger kapacitet markant og medfører bl.a. flere arbejdspladser, mindre motorvejskørsel og flere elbiler
  • Grøn flyrute er helt sort

    Grøn flyrute er helt sort

    transport ›Norwegians kommende indenrigsrute med biobrændsel udleder ifølge rapport mere CO2 end traditionelt flyfuel. Forbrugerrådet TÆNK kalder grøn betegnelse for Greenwashing