Ny bluetooth-sensor i paller gør tracking og promovering af varer smartere
Palle- og logistikvirksomheden Chep lancerer en helt ny teknologi, som både kan øge salget i detailvarebutikkerne og forbedre indkøbsoplevelsen hos forbrugere. Promo-tracker består af små Bluetooth-sensorer, som bliver placeret i de blå paller, Chep udlejer til producenter og retailere over hele verden
Bluetooth-sensoren er forbundet til varerne på pallen og giver et real time overblik over, hvilke varer der er tilbage på pallen, og hvordan forbrugerne interagerer med dem. Det giver retailere mulighed for at få større kontrol med deres varebeholdning, opnå mere præcise indsigter i forbrugeradfærd og tilpasse deres kampagner derefter.
Sensoren kan også forbindes til en app, hvorigennem retailere kan kommunikere direkte med deres kunder ved fx at sende målrettede beskeder, vouchers og kampagnetilbud.
Gode resultater i udlandet
Ifølge Marco Pannicke, Category Director, Last Mile Solutions i Chep, som i dag præsenterer teknologien til Mærkevareleverandørernes Årsmøde, er der et stort behov i branchen for en teknologi, som giver større gennemsigtighed og bedre adgang til data, når det kommer til varebeholdninger og effektiv kampagneførelse.
- For 18 procent af de produkter, der bliver reklameret for i detailhandlen, gælder i dag, at de ikke befinder sig på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt. 11 procent af varerne befinder sig stadig i lagerrummet, og 7 procent er ikke engang ankommet til butikken, når en kampagne går i gang. Det koster både detailhandlen dyrt i tabt indtjening, og giver kunderne en dårlig indkøbsoplevelse, fortæller Marco Pannicke, Category Director, Last Mile Solutions i Chep.
Ifølge Marco Pannicke kan CHEP’s nye Promo-tracker løse samtlige af de udfordringer, der er forbundet med promovering af produkter i detailhandlen. Teknologien er allerede i brug i bl.a. Storbritannien og Tyskland, hvor flere af Cheps kunder har opnået iøjnefaldende resultater.
I Tyskland har fx Mondelez, som står bag produkterne Milka og Oreos, opnået en 39 procents forøgelse af antallet af indløste rabatkuponer og en 183 procent forøgelse af tilstrømningen af nye kunder på Milka- og Oreos-produkter på blot fire uger.
-hawin