Ny løsning gør det muligt at aflaste elforbruget ved overbelastning

Ny løsning gør det muligt at aflaste elforbruget ved overbelastning

-En gamechanger for ladebranchen, kalder softwarevirksomheden Spirii sin nye platform. Den kan justere elforbruget i perioder med højt forbrug, og få stor betydning for den globale omstilling af transportsektoren til elektricitet, samtidig med, at den kan give økonomiske gevinster

Udviklingen inden for el-drevne transportmidler går stærkt, men den hastige vækst kan hurtigt blive en udfordring for elnettet, der er under hårdt pres i store dele af Europa og USA.

Derfor har den danske softwareplatform Spirii gennem længere tid udviklet og testet en teknologisk løsning, der kan bidrage til at mindske presset på elnettet og dermed accelerere omstillingen.

Demand respons
Løsningen er en såkaldt fleksibilitetsydelse - også kaldet ‘demand response’, som går ud på at justere elforbruget, når elnettet er belastet af højt forbrug, eller når produktionen af el ikke er høj nok til at matche efterspørgslen.

I praksis foregår det på den måde, at Spirii indgår aftaler med operatørerne af elnettet om at stille sig til rådighed i specifikke tidsrum. Kommer elnettet i ubalance i perioden, vil virksomheden i en kort periode blive bedt om at regulere elforbruget for at genoprette balancen.

 Spirii blev stiftet i 2019 af Torben Fog (til venstre) og Tore Harritshøj 

Gammel teknologi, ny anvendelse
Demand response er et velkendt energikoncept, som er blevet yderst vigtig i takt med den hastige udbredelse af elbiler. Spiriis softwareplatform er knudepunkt for styring af en meget stor portefølje af ladestandere, hvilket gør platformen særligt velegnet til at regulere elforbruget.

Ifølge Spiriis CEO og co-founder, Tore Harritshøj, kan demand response blive nøglen til at sikre en hurtig og risikofri udrulning af ladestandere, som alle vinder på at tage i brug.

-Omstillingen til elektrisk transport er en stigende udfordring for elnet verden over. Men det er en udfordring, som kan løses med intelligent opladning. Vi tror på, at demand response kan blive en teknologisk landvinding af enorm samfundsmæssig betydning, fordi det er en løsning, der gør ladestanderne til en ressource for elnettet frem for en belastning. Og jo flere ladestandere, jo større muskel til at regulere energiforbruget, sige Tore Harritshøj og fortsætter:

-Derudover kan løsningen generere en ekstra indtægtskilde for dem, som anvender den – hvilket bidrager til at accelerere omstillingen over mod bæredygtig transport yderligere. Det kan med andre ord ikke gå hurtigt nok med at få udrullet teknologien, og jeg er stolt af, at vi kan bidrage ved at føre an på europæisk plan.

Spirii har testet konceptet på en lang række ladestandere i udvalgte lande. Testen er forløbet så godt, at det nu bliver en permanent integreret løsning i Spiriis ladeplatform.

-lipe

2/10 2023
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud