Ny løsning gør det muligt at aflaste elforbruget ved overbelastning

Ny løsning gør det muligt at aflaste elforbruget ved overbelastning

-En gamechanger for ladebranchen, kalder softwarevirksomheden Spirii sin nye platform. Den kan justere elforbruget i perioder med højt forbrug, og få stor betydning for den globale omstilling af transportsektoren til elektricitet, samtidig med, at den kan give økonomiske gevinster

Udviklingen inden for el-drevne transportmidler går stærkt, men den hastige vækst kan hurtigt blive en udfordring for elnettet, der er under hårdt pres i store dele af Europa og USA.

Derfor har den danske softwareplatform Spirii gennem længere tid udviklet og testet en teknologisk løsning, der kan bidrage til at mindske presset på elnettet og dermed accelerere omstillingen.

Demand respons
Løsningen er en såkaldt fleksibilitetsydelse - også kaldet ‘demand response’, som går ud på at justere elforbruget, når elnettet er belastet af højt forbrug, eller når produktionen af el ikke er høj nok til at matche efterspørgslen.

I praksis foregår det på den måde, at Spirii indgår aftaler med operatørerne af elnettet om at stille sig til rådighed i specifikke tidsrum. Kommer elnettet i ubalance i perioden, vil virksomheden i en kort periode blive bedt om at regulere elforbruget for at genoprette balancen.

 Spirii blev stiftet i 2019 af Torben Fog (til venstre) og Tore Harritshøj 

Gammel teknologi, ny anvendelse
Demand response er et velkendt energikoncept, som er blevet yderst vigtig i takt med den hastige udbredelse af elbiler. Spiriis softwareplatform er knudepunkt for styring af en meget stor portefølje af ladestandere, hvilket gør platformen særligt velegnet til at regulere elforbruget.

Ifølge Spiriis CEO og co-founder, Tore Harritshøj, kan demand response blive nøglen til at sikre en hurtig og risikofri udrulning af ladestandere, som alle vinder på at tage i brug.

-Omstillingen til elektrisk transport er en stigende udfordring for elnet verden over. Men det er en udfordring, som kan løses med intelligent opladning. Vi tror på, at demand response kan blive en teknologisk landvinding af enorm samfundsmæssig betydning, fordi det er en løsning, der gør ladestanderne til en ressource for elnettet frem for en belastning. Og jo flere ladestandere, jo større muskel til at regulere energiforbruget, sige Tore Harritshøj og fortsætter:

-Derudover kan løsningen generere en ekstra indtægtskilde for dem, som anvender den – hvilket bidrager til at accelerere omstillingen over mod bæredygtig transport yderligere. Det kan med andre ord ikke gå hurtigt nok med at få udrullet teknologien, og jeg er stolt af, at vi kan bidrage ved at føre an på europæisk plan.

Spirii har testet konceptet på en lang række ladestandere i udvalgte lande. Testen er forløbet så godt, at det nu bliver en permanent integreret løsning i Spiriis ladeplatform.

-lipe

2/10 2023
  • Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    transport ›Vejdirektoratets entreprenør har netop taget hul på arbejdet med at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Pedersminde og Blankhøj på E45 Østjyske Motorvej. De skal stå færdigt i starten af 2026, og er de første af i alt 22 ladeparker, som Vejdirektoratet opfører i år
  • Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    transport ›Bridgestone’s globale flådestyringsløsning, har indgået samarbejde med den skandinaviske trailerproducent om at tilbyde en integreret telematikløsning for trailere gennem Webfleets OEM.connect-partnerprogram
  • PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    transport ›Ved årsskiftet leverer koncernen sit sidste brev, fyrer 1500 medarbejdere og vil i stedet fokusere på at blive danskernes foretrukne pakkeleverandør, lyder det fra PostNord. Årsagen er den stigende digitalisering af breve
  • Forlænget klimamålsfrist og mere støtte til europæiske bilproducenter

    Forlænget klimamålsfrist og mere støtte til europæiske bilproducenter

    transport ›EU-Kommisionen giver Europas bilproducenter to ekstra år til at nå sine CO2-mål. Samtidig bliver der afsat 13,5 milliarder kroner til at støtte produktion af batterier og førerløse biler
  • John Hurtig er ny CEO for Hedin Nordic Truck

    John Hurtig er ny CEO for Hedin Nordic Truck

    transport ›Den 1. marts er John Hurtig tiltrådt som ny CEO for Hedin Nordic Truck. Han kommer i rollen til at lede Hedin Nordic Trucks aktiviteter i Sverige, Danmark, Norge og Finland og erstatter Håkan Jönsson, som dermed forlader Hedin Mobility Group
  • Blue Water og Arcadia eFuels indgår samarbejde om CO2-transport

    Blue Water og Arcadia eFuels indgår samarbejde om CO2-transport

    transport ›De to virksomheder har underskrevet et Memorandum of Understanding om transport af flydende CO2 til Arcadia eFuels' kommende produktionsanlæg i Vordingborg. Anlægget vil bruge indfanget CO2 i produktionen af bæredygtigt flybrændstof (eSAF)
  • Nyt partnerskab sikrer leverancer af medicin på køl til private

    Nyt partnerskab sikrer leverancer af medicin på køl til private

    transport ›Online-apoteket Apopro har, som det første i Danmark, indgået samarbejde med last-mile virksomheden Gordon for at gøre det lettere for danske forbrugere at få leveret kølekrævende medicin under trygge og sikre forhold
  • Transportmessen udvider området til reservedele, værktøj og tilbehør

    Transportmessen udvider området til reservedele, værktøj og tilbehør

    transport ›Opbakningen til Transport 2025 til april er så stor blandt udstillerne inden for reservedele, værktøj og tilbehør, at de ikke længere kan være i en enkelt hal - af samme grund får de nu ekstra plads i en anden hal