
Ny metode skal sætte fart på grøn omstilling i bilflåderne
Den grønne omstilling er ikke til at komme udenom – heller ikke i bilflåderne. Stadig flere virksomheder på tværs af Europa efterspørger grønne mobilitetsløsninger, og nu skal en ny metode hjælpe dem til at definere og eksekvere strategier, der kan gøre flåderne endnu mere bæredygtige
Bag metoden, der går under navnet SMaRT (Sustainable Mobility and Responsibility Targets) står den internationale leasingvirksomhed Arval, som er Danmarks hurtigst voksende leverandør af billeasing til erhvervslivet.
Metoden, der består af fem trin, er et led i Arvals ambition om at levere værdiskabende løsninger og ekspertrådgivning i en tid, hvor grøn omstilling er en absolut højprioritet.
2018: Et vendepunkt for den grønne omstilling
Den seneste undersøgelse fra bilbranchens uafhængige tænketank Corporate Vehicle Observatory viste, at 59 procent af de adspurgte virksomheder havde reducering af CO2-udslip som en prioritet i deres bilpolitik. Derfor er SMaRT-metoden designet til at imødekomme de flådeansvarliges nye behov og stigende fokus på bæredygtighed.
SMaRT-metoden er opdateret med den nyeste viden og research på området. Den inddrager blandt andet:
• De ændrede holdninger til ”nye” energiformer som hybrid- og elbiler
• Den progressive tilgang til integration af CSR-mål i flådestrategier
• Den øgede interesse for alternative mobilitetstjenester
• Brugen af databaserede tjenester, særligt i større virksomheder
• Den forventede vækst i størrelsen på bilflåderne, som virksomhederne selv forudsiger over de næste tre år.
- Arval er den første leasingvirksomhed i branchen, der tilbyder en så struktureret og pragmatisk tilgang til den grønne omstilling i flåderne, siger Andreas Knudsen, kommerciel direktør i Arval Danmark.
- Vi har fokus på at skabe eksekverbare strategier for vores kunder, som giver mening for deres virksomhed og mål, som vi kan understøtte med vores øvrige processer og digitale værktøjer.
En cirkulær tilgang til den grønne omstilling
SMaRT-metoden følger 5 trin:
• Trin 1: Det første trin giver kunderne mulighed for at definere deres fremtidige ambitioner for flåden, foretage benchmarkanalyser og få konkrete råd fra Arval om deres specifikke mobilitets- og flådeprofil, samt mulige strategier.
• Trin 2: Denne del består i at vurdere den nuværende flåde ud fra en række CSR-orienterede parametre. Formålet er at vælge den rigtige udskiftningsstrategi for hvert køretøj. Til dette trin anvender Arval traditionelle rapporteringsværktøjer, der fodres med CSR-data.
• Trin 3: Arval har designet og udviklet en ny SMaRT-beregner, der kombinerer brugerprofiler for at finde det bedste match mellem bruger og køretøj ud fra et energiperspektiv og hensyn til CSR og TCO (Total Cost of Ownership).
• Trin 4: Dette trin handler om at åbne samtalen om alternative mobilitetsløsninger, der kan fungere for kunden og gøre dem endnu SMaRTere.
• Trin 5: Det sidste trin handler om at se tilbage på de indledende ambitioner, måle kundens fremskridt og opsætte køreplaner for overgangsperioden. Det betyder også, man kan vende tilbage til trin 1 og gentage processen.
Kontakt