Ny metode skal sætte fart på grøn omstilling i bilflåderne

Ny metode skal sætte fart på grøn omstilling i bilflåderne

Den grønne omstilling er ikke til at komme udenom – heller ikke i bilflåderne. Stadig flere virksomheder på tværs af Europa efterspørger grønne mobilitetsløsninger, og nu skal en ny metode hjælpe dem til at definere og eksekvere strategier, der kan gøre flåderne endnu mere bæredygtige

Bag metoden, der går under navnet SMaRT (Sustainable Mobility and Responsibility Targets) står den internationale leasingvirksomhed Arval, som er Danmarks hurtigst voksende leverandør af billeasing til erhvervslivet.

Metoden, der består af fem trin, er et led i Arvals ambition om at levere værdiskabende løsninger og ekspertrådgivning i en tid, hvor grøn omstilling er en absolut højprioritet.

2018: Et vendepunkt for den grønne omstilling
Den seneste undersøgelse fra bilbranchens uafhængige tænketank Corporate Vehicle Observatory viste, at 59 procent af de adspurgte virksomheder havde reducering af CO2-udslip som en prioritet i deres bilpolitik. Derfor er SMaRT-metoden designet til at imødekomme de flådeansvarliges nye behov og stigende fokus på bæredygtighed.
SMaRT-metoden er opdateret med den nyeste viden og research på området. Den inddrager blandt andet:


• De ændrede holdninger til ”nye” energiformer som hybrid- og elbiler
• Den progressive tilgang til integration af CSR-mål i flådestrategier
• Den øgede interesse for alternative mobilitetstjenester
• Brugen af databaserede tjenester, særligt i større virksomheder
• Den forventede vækst i størrelsen på bilflåderne, som virksomhederne selv forudsiger over de næste tre år.

- Arval er den første leasingvirksomhed i branchen, der tilbyder en så struktureret og pragmatisk tilgang til den grønne omstilling i flåderne, siger Andreas Knudsen, kommerciel direktør i Arval Danmark.

- Vi har fokus på at skabe eksekverbare strategier for vores kunder, som giver mening for deres virksomhed og mål, som vi kan understøtte med vores øvrige processer og digitale værktøjer.


En cirkulær tilgang til den grønne omstilling
SMaRT-metoden følger 5 trin:
• Trin 1: Det første trin giver kunderne mulighed for at definere deres fremtidige ambitioner for flåden, foretage benchmarkanalyser og få konkrete råd fra Arval om deres specifikke mobilitets- og flådeprofil, samt mulige strategier.
• Trin 2: Denne del består i at vurdere den nuværende flåde ud fra en række CSR-orienterede parametre. Formålet er at vælge den rigtige udskiftningsstrategi for hvert køretøj. Til dette trin anvender Arval traditionelle rapporteringsværktøjer, der fodres med CSR-data.
• Trin 3: Arval har designet og udviklet en ny SMaRT-beregner, der kombinerer brugerprofiler for at finde det bedste match mellem bruger og køretøj ud fra et energiperspektiv og hensyn til CSR og TCO (Total Cost of Ownership).
• Trin 4: Dette trin handler om at åbne samtalen om alternative mobilitetsløsninger, der kan fungere for kunden og gøre dem endnu SMaRTere.
• Trin 5: Det sidste trin handler om at se tilbage på de indledende ambitioner, måle kundens fremskridt og opsætte køreplaner for overgangsperioden. Det betyder også, man kan vende tilbage til trin 1 og gentage processen.
Kontakt

25/6 2018
  • Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    transport ›Iveco tilbyder en løsning på vejafgiften med mellemklasselastbilen Eurocargo, der med en typegodkendt totalvægt på 11,99 ton undviger afgiften. Forskellen på 10 kg kan virke beskeden på papiret, men de økonomiske konsekvenser er alt andet end små lyder det fra Iveco
  • Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    transport ›OK er godt i gang med at skabe et landsdækkende ladenetværk til den tunge transport, og nu åbner endnu en ladestation. Med den nye lademulighed i Sdr. Borup bliver det nemmere for vognmænd at lade op på farten og tage del i omstillingen
  • Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    transport ›Cykelglade elever på Hjørring Gymnasium har kørt sig til sejr og hovedpræmien i årets Fælles-Tour. Den landsdækkende konkurrence er et initiativ fra Cyklistforbundet og landets fem regioner, som vil motivere flere unge til at tage cyklen i stedet for bilen til uddannelse og fritidsinteresser
  • Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    transport ›Marcus Skärnell er udnævnt til Nordic Sea Freight Manager. Det markerer endnu et skridt i logistikvirksomhedens udvikling af sin luft- og søfragtforretning i Norden
  • Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    transport ›Efter at have opnået alle myndighedsgodkendelser til DSV's overtagelse af den tyske logistikvirksomhed, bliver handlen en realitet den 30. april. Samtidig sker de første udnævnelser i koncernledelsen
  • Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    transport ›Efter to ugers intense forhandlinger blev et flertal i FN's Søfartsorganisation, IMO, i sidste uge enige om global klimaeregulering for skibsfarten. Aftalen skal endeligt vedtages i oktober 2025 ved afstemning
  • Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    transport ›Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center ser frem til at få grøn brint ind i porteføljen. Begge virksomheder deltager i projektet CONVEY på Hirtshals Havn, der har fokus på at producere grøn brint til blandt andet transportsektoren
  • Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    transport ›Transportministeriet har nu offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport. Det er et væsentligt højere beløb end tidligere aftalt, og vil accelerere den grønne omstilling, mener Mobility Denmark