Ny metode skal sætte fart på grøn omstilling i bilflåderne

Ny metode skal sætte fart på grøn omstilling i bilflåderne

Den grønne omstilling er ikke til at komme udenom – heller ikke i bilflåderne. Stadig flere virksomheder på tværs af Europa efterspørger grønne mobilitetsløsninger, og nu skal en ny metode hjælpe dem til at definere og eksekvere strategier, der kan gøre flåderne endnu mere bæredygtige

Bag metoden, der går under navnet SMaRT (Sustainable Mobility and Responsibility Targets) står den internationale leasingvirksomhed Arval, som er Danmarks hurtigst voksende leverandør af billeasing til erhvervslivet.

Metoden, der består af fem trin, er et led i Arvals ambition om at levere værdiskabende løsninger og ekspertrådgivning i en tid, hvor grøn omstilling er en absolut højprioritet.

2018: Et vendepunkt for den grønne omstilling
Den seneste undersøgelse fra bilbranchens uafhængige tænketank Corporate Vehicle Observatory viste, at 59 procent af de adspurgte virksomheder havde reducering af CO2-udslip som en prioritet i deres bilpolitik. Derfor er SMaRT-metoden designet til at imødekomme de flådeansvarliges nye behov og stigende fokus på bæredygtighed.
SMaRT-metoden er opdateret med den nyeste viden og research på området. Den inddrager blandt andet:


• De ændrede holdninger til ”nye” energiformer som hybrid- og elbiler
• Den progressive tilgang til integration af CSR-mål i flådestrategier
• Den øgede interesse for alternative mobilitetstjenester
• Brugen af databaserede tjenester, særligt i større virksomheder
• Den forventede vækst i størrelsen på bilflåderne, som virksomhederne selv forudsiger over de næste tre år.

- Arval er den første leasingvirksomhed i branchen, der tilbyder en så struktureret og pragmatisk tilgang til den grønne omstilling i flåderne, siger Andreas Knudsen, kommerciel direktør i Arval Danmark.

- Vi har fokus på at skabe eksekverbare strategier for vores kunder, som giver mening for deres virksomhed og mål, som vi kan understøtte med vores øvrige processer og digitale værktøjer.


En cirkulær tilgang til den grønne omstilling
SMaRT-metoden følger 5 trin:
• Trin 1: Det første trin giver kunderne mulighed for at definere deres fremtidige ambitioner for flåden, foretage benchmarkanalyser og få konkrete råd fra Arval om deres specifikke mobilitets- og flådeprofil, samt mulige strategier.
• Trin 2: Denne del består i at vurdere den nuværende flåde ud fra en række CSR-orienterede parametre. Formålet er at vælge den rigtige udskiftningsstrategi for hvert køretøj. Til dette trin anvender Arval traditionelle rapporteringsværktøjer, der fodres med CSR-data.
• Trin 3: Arval har designet og udviklet en ny SMaRT-beregner, der kombinerer brugerprofiler for at finde det bedste match mellem bruger og køretøj ud fra et energiperspektiv og hensyn til CSR og TCO (Total Cost of Ownership).
• Trin 4: Dette trin handler om at åbne samtalen om alternative mobilitetsløsninger, der kan fungere for kunden og gøre dem endnu SMaRTere.
• Trin 5: Det sidste trin handler om at se tilbage på de indledende ambitioner, måle kundens fremskridt og opsætte køreplaner for overgangsperioden. Det betyder også, man kan vende tilbage til trin 1 og gentage processen.
Kontakt

25/6 2018
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen