Nye klimakrav påvirker hele værdikædenDen nye IVECO S-eWay, som ud over elektrisk transport, omfatter lang rækkevidde og intelligent teknologi.

Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler

Med stramningen af klimakravene til byggeriet bliver det ikke kun materialevalg og energiforbrug, der skal vejes og måles.
Transporten til og fra byggepladserne rykker nu også i centrum – og det kan blive et vendepunkt for eldrevne varevogne og lastbiler i erhvervslivet.

Det vurderer Hedin Nordic Truck, der importerer, forhandler og servicerer Ivecos modelprogram i Danmark. Ifølge virksomheden er de nye krav en oplagt drivkraft for en grønnere omstilling af erhvervstransporten.

Konkurrencefordel for dem, der kører grønt
- Vi forventer en stigning i efterspørgslen på eldrevne køretøjer fra byggebranchen og tilknyttede leverandører, når nye klimakrav rammer branchen.

- Da CO2-udledning fra materialetransport fremover vil tælle med i grænseværdier for et byggeris klimabelastning, forventer vi, at de elektriske løsninger vil blive tiltagende populære, siger Mette Nielsen, Country Sales Manager for Danmark hos Hedin Nordic Truck.

Fra juli skal både offentlige og private bygherrer dokumentere CO2-aftrykket i hele byggeprocessen, herunder også transporten. Det gør det relevant for entreprenører, håndværkere og transportører at kunne fremvise grønne kørselsløsninger, hvis de vil være konkurrencedygtige

- Vi ser et klart skifte i markedets opmærksomhed. Hvor el tidligere var forbeholdt de lette leverancer, bliver det nu i stigende grad interessant også for aktører med større transportbehov, siger Mette Nielsen.

Digital dokumentation af CO2 – direkte fra køretøjet
En vigtig del af løsningen er digital.

Alle erhvervskøretøjer fra Iveco understøttes af det digitale flådestyringssystem Iveco ON, der blandt andet gør det muligt at dokumentere kørselsmønstre og energiforbrug – og dermed CO2-udledning – direkte fra køretøjet – uafhængigt hvilket drivmiddel, der er tale om.

- Vi oplever, at flere virksomheder på tværs af brancher efterspørger præcis dokumentation, som kan bruges til fx ESG eller kunderapportering.

- Med Iveco ON får de et brugervenligt værktøj, der samler data automatisk – og dermed kan spille en nøglerolle, når byggebranchen nu skal til at dokumentere CO2 af sin transport, forklarer Mette Nielsen.

Varevogne viser vejen
Ifølge Hedin Nordic Truck vælger stadig flere service- og håndværksvirksomheder elvarebiler til, især i byområder hvor støj og lokal forurening er i fokus.

Men de nye klimakrav lægger op til, at der også kan være klare konkurrencefordele ved at vælge elektriske løsninger til de tungere transportopgaver – fx materialeleverancer og kørsel mellem lager og byggeplads.

- Vi ser et klart skifte i markedets opmærksomhed. Hvor el tidligere var forbeholdt de lette leverancer, bliver det nu i stigende grad interessant også for aktører med større transportbehov, siger Mette Nielsen.

Med et voksende modelprogram og en ladeinfrastruktur, der kun bliver bedre og bedre, vurderer Hedin Nordic Truck, at markedet er klar til at understøtte udviklingen.

Virksomheden ser de skærpede krav som en mulig katalysator for den elektrificering, der længe har været undervejs.

-hawin
 

 

 

2/7 2025
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert
  • Ny gps på truckermenuen

    Ny gps på truckermenuen

    transport ›Michelin føjer skræddersyet gps til sin Truckfly-app, som allerede hjælper 615.000 truckere i Europa