Nye klimakrav påvirker hele værdikædenDen nye IVECO S-eWay, som ud over elektrisk transport, omfatter lang rækkevidde og intelligent teknologi.

Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler

Med stramningen af klimakravene til byggeriet bliver det ikke kun materialevalg og energiforbrug, der skal vejes og måles.
Transporten til og fra byggepladserne rykker nu også i centrum – og det kan blive et vendepunkt for eldrevne varevogne og lastbiler i erhvervslivet.

Det vurderer Hedin Nordic Truck, der importerer, forhandler og servicerer Ivecos modelprogram i Danmark. Ifølge virksomheden er de nye krav en oplagt drivkraft for en grønnere omstilling af erhvervstransporten.

Konkurrencefordel for dem, der kører grønt
- Vi forventer en stigning i efterspørgslen på eldrevne køretøjer fra byggebranchen og tilknyttede leverandører, når nye klimakrav rammer branchen.

- Da CO2-udledning fra materialetransport fremover vil tælle med i grænseværdier for et byggeris klimabelastning, forventer vi, at de elektriske løsninger vil blive tiltagende populære, siger Mette Nielsen, Country Sales Manager for Danmark hos Hedin Nordic Truck.

Fra juli skal både offentlige og private bygherrer dokumentere CO2-aftrykket i hele byggeprocessen, herunder også transporten. Det gør det relevant for entreprenører, håndværkere og transportører at kunne fremvise grønne kørselsløsninger, hvis de vil være konkurrencedygtige

- Vi ser et klart skifte i markedets opmærksomhed. Hvor el tidligere var forbeholdt de lette leverancer, bliver det nu i stigende grad interessant også for aktører med større transportbehov, siger Mette Nielsen.

Digital dokumentation af CO2 – direkte fra køretøjet
En vigtig del af løsningen er digital.

Alle erhvervskøretøjer fra Iveco understøttes af det digitale flådestyringssystem Iveco ON, der blandt andet gør det muligt at dokumentere kørselsmønstre og energiforbrug – og dermed CO2-udledning – direkte fra køretøjet – uafhængigt hvilket drivmiddel, der er tale om.

- Vi oplever, at flere virksomheder på tværs af brancher efterspørger præcis dokumentation, som kan bruges til fx ESG eller kunderapportering.

- Med Iveco ON får de et brugervenligt værktøj, der samler data automatisk – og dermed kan spille en nøglerolle, når byggebranchen nu skal til at dokumentere CO2 af sin transport, forklarer Mette Nielsen.

Varevogne viser vejen
Ifølge Hedin Nordic Truck vælger stadig flere service- og håndværksvirksomheder elvarebiler til, især i byområder hvor støj og lokal forurening er i fokus.

Men de nye klimakrav lægger op til, at der også kan være klare konkurrencefordele ved at vælge elektriske løsninger til de tungere transportopgaver – fx materialeleverancer og kørsel mellem lager og byggeplads.

- Vi ser et klart skifte i markedets opmærksomhed. Hvor el tidligere var forbeholdt de lette leverancer, bliver det nu i stigende grad interessant også for aktører med større transportbehov, siger Mette Nielsen.

Med et voksende modelprogram og en ladeinfrastruktur, der kun bliver bedre og bedre, vurderer Hedin Nordic Truck, at markedet er klar til at understøtte udviklingen.

Virksomheden ser de skærpede krav som en mulig katalysator for den elektrificering, der længe har været undervejs.

-hawin
 

 

 

2/7 2025
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere