
Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten
Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
Med det nye spor har Copenhagen Malmö Port (CMP) sammen med Scandinavian Tank Storage (STS), St1 og Green Cargo taget et vigtigt skridt mod mere miljøvenlige og effektive transporter.
Det cirka én kilometer lange jernbanespor i havneområdet, Energihaven i Malmø har siden midten af august været trafikeret af Green Cargo med transporter fra St1's depot i Göteborg til STS/St1's depot på CMP's terminaler i Malmö.
- Med det nye jernbanespor styrkes CMP's rolle som trimodal aktør, hvor vi optimerer brugen af transportformer mellem vej, jernbane og søfart, samtidig med at Malmö får flere forsyningsalternativer – noget der er særligt relevant i lyset af havnens rolle som kritisk infrastruktur og den øgede beredskab, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, Chief Commercial Officer, Copenhagen Malmö Port AB, og fortsætter:
- Vi er taknemmelige for vores kunders vilje til at deltage i havnens udvikling, hvilket forhåbentlig også inspirerer flere aktører til at vælge jernbane frem for vejtransport.
Scandinavian Tank Storage, STS ser gode muligheder for at udvikle nye forretninger knyttet til jernbaneterminalen.
- En havn i dag er ikke længere kun søfart, og kravene til nye transportformer diversificerer havnens rolle, hvor en effektiv jernbane styrker konkurrenceevnen. Vi er overbeviste om, at en effektiv jernbanelogistik vil øge volumen både til lands og til vands i fremtiden via CMP i Malmö, siger Christoffer Lillhage, som er Director Business Development & Energy Transition i STS.
Et eksempel hvor efterspørgslen på jernbanetransport inden for flydende bulk-segmentet kan stige, er håndteringen af flydende CO2, en løsning der ifølge parterne sandsynligvis bliver afgørende for at nå klimamålene og drive den grønne omstilling fremad.
-lipe