Ordentlige maskiner tiltrækker dygtige maskinførere og giver attraktive opgaver03. Komatsu PC240LC-11 gravemaskine er uundværlig hos Thomas Nørgård ApS, og den bliver blandt andet brugt til at grave rør ned med.

Ordentlige maskiner tiltrækker dygtige maskinførere og giver attraktive opgaver

Entreprenør og kloakmester Thomas Nørgård har investeret i fire helt nye maskiner fra Komatsu og Manitou. Fællesnævneren er stabilitet og pålidelighed, og så giver de samtidig god komfort for maskinførerne

En Komatsu D65PXi-18 dozer, en Komatsu PC240LC-11 gravemaskine, en Komatsu PC16R-3HS minigraver og en Manitou MT625H teleskoplæsser.

Det er en del af den maskinpark, som entreprenør og kloakmester-virksomheden Thomas Nørgård i Viborg har udvidet med.

Virksomheden har 18 år på cv’et med indehaver Thomas Nørgård i front. I de første år havde han otte-ti ansatte, og i dag er det tal vokset til 60.

Over årene er mængden af projekter steget, og det har betydet en udvidelse af maskiner, så virksomheden kan være så attraktiv som mulig i forbindelse med projekter og medarbejdere.

Som et naturligt led i udviklingen blev Tobias Fogh ansat som administrerende direktør i december 2023.

- Vi vil gerne lave endnu mere af det, vi er gode til – nemlig kloakarbejde som spuling og tv-inspektion samt jord- og betonarbejde.

- I den forbindelse er det rigtig vigtigt, at vores maskinførere har noget ordentligt grej at køre i, siger Tobias Fogh.

Når valget er faldet på maskiner fra Komatsu og Manitou handler det om pålideligheden, stabiliteten og kvaliteten.

Tobias Fogh blev ansat som direktør i december 2023 og skal blandt andet være med til at sikre udviklingen i Thomas Nørgård ApS.

Nedetid på maskiner er også lig med spildte penge, og derfor er det vigtigt, at maskinerne fungerer optimalt, hvilket er tilfældet med de fire maskiner leveret af Scantruck.

Et lavt brændstofforbrug
Komatsu-dozeren har intelligent maskinstyring, som gør, at maskinføreren kan arbejde med større præcision, da han for eksempel ved helt nøjagtigt, hvor meget eller hvor lidt materiale, han mangler at køre på.

Dozeren bliver rigtig ofte brugt til byggemodningsopgaver, ligesom Thomas Nørgård ApS også ind imellem lejer den ud med fører til projekter.

- Vi kan helt sikkert mærke den intelligente maskinstyring på præcision og effektivitet, og så sparer det vores maskinfører for tid.

- At den så ovenikøbet både er støj- og vibrationsreducerende er et stort plus og giver vores maskinfører et meget bedre arbejdsmiljø, siger Tobias Fogh.

Kasper Vissing, produktchef Komatsu hos Scantruck, fortæller, at et andet positivt element ved Komatsu-dozeren er brændstofforbruget. En dozer bruger nemlig generelt meget brændstof.

- Vi kan virkelig mærke reduceringen på vores økonomi. Og når vi mindsker brændstofforbruget, mindsker det også CO2-aftrykket, hvilket er positivt, siger Tobias Fogh.

Virksomhedens Komatsu-gravemaskine er også uundværlig i det daglige arbejde. Den bliver blandt andet brugt til at grave rør ned med. Præcis som med dozeren har den også et særdeles fornuftigt brændstofforbrug, og så har den stor præcision i hydraulikken.

- Når vi har det bedste udstyr, får vi også de dygtigste maskinførere, og vores er virkelig både dygtige og erfarne. Det er vigtigt for os, at vores maskiner kan levere, og det oplever vi i den grad med Komatsu og Manitou, mener Tobias Fogh.

Special arm sikrer større dybde
Til maskinparken hører også minigraveren fra Komatsu. Thomas Nørgård har fået bygget en special udskyder-arm på maskinen, som gør, at maskinføreren kan komme endnu dybere.

- Hvis vi for eksempel bruger den til et rørbrud, er det vigtigt, at vi hurtigt og nemt kan komme ned til røret og få bruddet stoppet. Hvis ikke maskinen kan nå derned, skal vi grave med håndkraft, og det er ikke hensigtsmæssigt.

- Samtidig er minigraveren en lille og kompakt maskine, som vi nemt kan have med i vores lastbil, så vores fører slipper for at have trailer med.

Komatsu D65PXi-18 dozeren er med ude på rigtig mange opgaver for Thomas Nørgård ApS.

Når snakken falder på virksomhedens teleskoplæsser, er budskabet meget klart. Thomas Nørgård bruger den primær til at flytte rundt på materialer på byggepladser og på virksomhedens lager.

Ligesom den muligvis bliver brugt til snerydning, hvis den hvide nedbør falder fra himlen.  

- En teleskoplæsser er synonym med en Manitou. Ingen tvivl om, at der er stor kvalitet forbundet hermed. Den er bare rigtig godt skruet sammen og er af højere kvalitet end andre teleskoplæssere, og samtidig har den en god rækkevidde, siger Tobias Fogh. 

Service og hurtig hjælp er afgørende, hvis Thomas Nørgård mod forventning støder på udfordringer med maskinerne.

- Det er yderst sjældent, vi har problemer med vores maskiner. Hvis uheldet er ude, får vi god og hurtig hjælp fra Scantruck, som i øvrigt har et hold af hamrende dygtige maskinstyringsfolk, som vi kan spørge til råds, hvis vi har behov for det. Vi er meget tilfredse, understreger Tobias Fogh.

-hawin

Om Thomas Nørgård ApS

  • Thomas Nørgård ApS blev stiftet af Thomas Nørgård i 2006
  • De første mange år havde virksomheden 8-10 medarbejdere
  • I 2012 tog det fart, og flere ansatte kom med på holdet
  • I 2019 købte medarbejder Steffen Frank Birkemose Christensen sig ind i Thomas Nørgård ApS
  • Økonomi og bogholderi står Thomas Nørgårds hustru for
  • Den 1. december 2023 blev Tobias Fogh ansat som CEO med det overordnede ansvar for drift og udvikling
16/12 2024
  • Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    transport ›Vejdirektoratets entreprenør har netop taget hul på arbejdet med at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Pedersminde og Blankhøj på E45 Østjyske Motorvej. De skal stå færdigt i starten af 2026, og er de første af i alt 22 ladeparker, som Vejdirektoratet opfører i år
  • Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    transport ›Bridgestone’s globale flådestyringsløsning, har indgået samarbejde med den skandinaviske trailerproducent om at tilbyde en integreret telematikløsning for trailere gennem Webfleets OEM.connect-partnerprogram
  • PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    transport ›Ved årsskiftet leverer koncernen sit sidste brev, fyrer 1500 medarbejdere og vil i stedet fokusere på at blive danskernes foretrukne pakkeleverandør, lyder det fra PostNord. Årsagen er den stigende digitalisering af breve
  • Forlænget klimamålsfrist og mere støtte til europæiske bilproducenter

    Forlænget klimamålsfrist og mere støtte til europæiske bilproducenter

    transport ›EU-Kommisionen giver Europas bilproducenter to ekstra år til at nå sine CO2-mål. Samtidig bliver der afsat 13,5 milliarder kroner til at støtte produktion af batterier og førerløse biler
  • John Hurtig er ny CEO for Hedin Nordic Truck

    John Hurtig er ny CEO for Hedin Nordic Truck

    transport ›Den 1. marts er John Hurtig tiltrådt som ny CEO for Hedin Nordic Truck. Han kommer i rollen til at lede Hedin Nordic Trucks aktiviteter i Sverige, Danmark, Norge og Finland og erstatter Håkan Jönsson, som dermed forlader Hedin Mobility Group
  • Blue Water og Arcadia eFuels indgår samarbejde om CO2-transport

    Blue Water og Arcadia eFuels indgår samarbejde om CO2-transport

    transport ›De to virksomheder har underskrevet et Memorandum of Understanding om transport af flydende CO2 til Arcadia eFuels' kommende produktionsanlæg i Vordingborg. Anlægget vil bruge indfanget CO2 i produktionen af bæredygtigt flybrændstof (eSAF)
  • Nyt partnerskab sikrer leverancer af medicin på køl til private

    Nyt partnerskab sikrer leverancer af medicin på køl til private

    transport ›Online-apoteket Apopro har, som det første i Danmark, indgået samarbejde med last-mile virksomheden Gordon for at gøre det lettere for danske forbrugere at få leveret kølekrævende medicin under trygge og sikre forhold
  • Transportmessen udvider området til reservedele, værktøj og tilbehør

    Transportmessen udvider området til reservedele, værktøj og tilbehør

    transport ›Opbakningen til Transport 2025 til april er så stor blandt udstillerne inden for reservedele, værktøj og tilbehør, at de ikke længere kan være i en enkelt hal - af samme grund får de nu ekstra plads i en anden hal