PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

Ved årsskiftet leverer koncernen sit sidste brev, fyrer 1500 medarbejdere og vil i stedet fokusere på at blive danskernes foretrukne pakkeleverandør, lyder det fra PostNord. Årsagen er den stigende digitalisering af breve

I en pressemeddelelse fortæller PostNord torsdag om beslutningen om at stoppe med det, der har været virksomhedens nøglefunktion i 400 år.

- Faldet i antallet af breve er en naturlig konsekvens af den stigende digitalisering i Danmark. Siden år 2000 er antallet faldet med over 90 procent, og den nye postlov har accelereret udviklingen yderligere. I 2024 alene er antallet af breve faldet mere end 30 procent sammenlignet med året før - og det går kun én vej, lyder det i meddelelsen, som fortsætter:

-Derfor har PostNord løbende vurderet sine aktiviteter på brevmarkedet, og det har ført til en strategi, hvor ambitionen er klar: PostNord vil være bedst der, hvor danskerne har størst behov, og det er på pakker.

Konsekvenserne af flere års underskud
Kim Pedersen, administrerende direktør i PostNord Danmark, udtaler:

- Vi skal være der, hvor danskerne har mest brug for os, og i dag er hjertet af vores forretning pakker. Vi har allerede en stærk position inden for pakker, og med en voksende e-handel har vi et godt fundament for at tage yderligere del i den vækst. Det potentiale skal vi indfri og folde ud, så vi bliver endnu dygtigere til pakker til gavn for alle danskere og på tværs af Norden.

PostNord fortsætter med at omdele breve frem til den 30. december 2025, og frem til årsskiftet er der ifølge virksomheden god tid til at have dialog med, og vejlede danskerne og kunderne om, hvordan deres forsendelser kan sendes efter 2025.

I løbet af andet halvår 2025 begynder PostNord at tage de 1.500 postkasser, der i dag er placeret rundt omkring i landet, ned. Postkasserne forventes fuldt nedtaget senest ved udgangen af året. Samtidig har PostNord sikret, at de postmærker, danskerne har købt, i en begrænset periode kan refunderes i 2026.

I alt 1500 medarbejdere forventes at blive fyret, mens de resterende ca. 700 af den samlede stab vil blive tilbudt nye stillinger i koncernen.

Post Nord præsenterede i efteråret 2024 et underskud for årets tre første kvartaler på 395 mio. kr., og samlet set har koncernen haft underskud i flere år.

6/3 2025
  • GLS' nye distributionscenter i Randers åbnet

    GLS' nye distributionscenter i Randers åbnet

    transport ›I sidste uge slog pakkedistributøren dørene op til centret, der øger kapacitet markant og medfører bl.a. flere arbejdspladser, mindre motorvejskørsel og flere elbiler
  • Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    transport ›Selskabet har sammen med sine samarbejdspartnere vundet statens udbud om at flyve med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF) mellem Aalborg og København. Udbuddet er det første af sin slags i EU
  • AI hjælper med flådestyringen

    AI hjælper med flådestyringen

    transport ›Flåderådgiver fra Webfleet er en ny AI-drevet løsning, der skal gøre det enklere, hurtigere og mere effektivt for flådeteams at få adgang til drifts- og performance-data
  • Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    transport ›Sikkerhedsparkeringen til 35 lastbiler er resultatet af et strategisk samarbejde mellem Drivers First, Venturi Fastigheter og Øresundsbron
  • Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    transport ›Fossile råvarer er erstattet med BASF-pyrolyseolie fra forbrugerplast i de transportkasser fra Knauf Industries, som blandt andre er taget i brug af en spansk seafood-leverandør
  • Leman styrker sit air & sea-netværk

    Leman styrker sit air & sea-netværk

    transport ›Det danskfunderede, globale transport- og logistikfirma, Leman opkøber Raben Groups Air & Sea-aktiviteter i Tyskland og Polen med virkning fra 1. januar 2026
  • Forenklet varebilskørsel skrottet

    Forenklet varebilskørsel skrottet

    transport ›Transportministeren vil alligevel ikke afskaffe uddannelses- og prøvekrav for de varebilschauffører, som kører gods for fremmed regning
  • Solceller er næste skridt

    Solceller er næste skridt

    transport ›Green Energy har gang i et pilotprojekt med DHL Freight Sverige, hvor avancerede solcellesystemer testes på ti lastbiler drevet af HVO og flydende biogas, LBG.