Private udbydere skal opføre ladeparker til el-lastbilerDe 25 ladeparker skal sikre, at chauffører aldrig har mere end 60 kilometer til en lynlader på hovedvejnettet i Danmark. Foto: Vejdirektoratet

Private udbydere skal opføre ladeparker til el-lastbiler

Lastbilerne står for cirka en fjerdedel af al CO2-udledningen fra de danske veje. Derfor skal der etableres 25 nye ladeparker til ellastbiler, og som noget nyt har Vejdirektoratet, med transportministeren i spidsen, valgt tre private operatører til opgaven

Med 25 ladeparker til ellastbiler bliver det snart nemmere for lastbilchauffører at tanke strøm på farten.

De første fem ladeparker skal stå klar i 2025, og i stedet for at bygge statslige ladeparker til ellastbiler, har Vejdirektoratet netop indgået aftaler med det private marked om selv at drive udrulningen af de nye ladefaciliteter.

Det er ifølge transportministeren en meget positiv udvikling:

-Ladeparkerne til ellastbiler kommer hurtigere end forventet, og det er glædeligt, at transportbranchen bakker op og i den grad er med til at drive den grønne omstilling af transportbranchen. En bred kreds i Folketinget har afsat midler til at skubbe på udviklingen, og samlet set betyder det, at branchen kan regne med, at der er et net af ladeparker, så de kan investere i flere ellastbiler til de danske veje, siger transportminister Thomas Danielsen (V).

 Foto: Vejdirektoratet

- Vi har lyttet til branchen
Vejdirektoratet har indtil nu indgået aftaler med tre forskellige private ladeoperatører, som skal stå for den fulde etablering og driften af de første fire ud af fem planlagte ladeparker, der åbner i 2025.

Beslutningen om at lade markedet tage over blev truffet på baggrund af en dialog med markedet, der udtrykte ønske om lade markedet selv styre udviklingen og etableringen af ladeparkerne.

"Vi har en haft en god dialog med branchen, som er positive over for vores nye strategi og nyheden om de første indgåede aftaler. Her har vi langt hen ad vejen givet bolden op til det private marked, som nu selv skal stå for at drive udrulningen af ladeinfrastrukturen til den tunge vejtransport, siger senior projektleder i Vejdirektoratet Kresten Lysholdt-Andersen

Aftalerne skal sikre konkurrence og bedre priser
I aftalerne forpligter de enkelte ladeoperatører sig til at opfylde kravene i EU-forordningen om infrastruktur for alternative drivmidler (AFIR) både i udrulningen i 2027 og i 2030, men de kan anlægge og designe ladeparken efter eget ønske og på egne arealer. Til gengæld har Vejdirektoratet indgået aftale om ikke at opstille konkurrerende ladeinfrastruktur i de pågældende områder.

Vejdirektoratet har været i dialog med alle kendte ladeoperatører på markedet og forsøgt at indgå aftaler med så mange som muligt for at sikre konkurrence og bedre priser for brugerne. Der hvor der ikke er indgået aftaler, sørger Vejdirektoratet for at "toppe op" og sikre resterende ladefaciliteter via udbud. Det betyder, at Vejdirektoratet udbyder seks ladepunkter i ladeparken ved Køge.

Der er i første omgang tale om ladeparker nær motorvejene omkring Randers, Herning, Vejle, Padborg og Køge, som skal stå klar med udgangen af 2025.

Her har Vejdirektoratet indtil nu indgået aftaler med ladeoperatørene; Norlys, Circle K og E:ON.

 Foto: Vejdirektoratet

Fakta om udrulning af ladeparker til ellastbiler
Frem mod 2030 bliver der etableret 25 ladeparker med ialt minimum 133 MW.

De første fem parker åbner til næste år, mens resten følger i 2027 og 2030.

Der er afsat cirka 760 millioner kroner til udrulningen af ladeinfrastrukturen til ellastbiler.

-lipe

 

 

2/9 2024
  • Sikkerhed i vejgodsbranchen

    Sikkerhed i vejgodsbranchen

    transport ›Tre chauffører kommer i gennemsnit til skade hver dag, mens de læsser gods af og på. Arbejdstilsynet ønsker at forebygge ulykkerne og sætter derfor fokus på god sikkerhedskultur i godstransport med bl.a. nye virksomhedsforløb og opsøgende møder der, hvor chaufførerne læsser af og på
  •  Investeringer, it-løsninger og internationale reguleringer skal styrke skibsfarten

    Investeringer, it-løsninger og internationale reguleringer skal styrke skibsfarten

    transport ›- Tempo er nøglen, EU skal op i gear og mængden af bøvl og bureaukrati skal nedbringes. Det er erhvervsminister Morten Bødskovs konklusion på de anbefalinger, regeringens vækstteam for Det Blå Danmark netop har afleveret
  • Transportmessen klar med sceneprogrammet

    Transportmessen klar med sceneprogrammet

    transport ›Lærerige og udfordrende indlæg og spændende debatter om blandt andet fremtidens transport og drivmidler er i vente, når Transport 2025 samler toneangivende aktører på messens hovedscene
  • Varestrømmen af farma-produkter i Europa kortlagt

    Varestrømmen af farma-produkter i Europa kortlagt

    transport ›Logistikvirksomheden Logista Freight har analyseret, hvordan handelsstrømmene i lægemiddelsektoren har bevæget sig de seneste ti år, både hvad økonomi og fragtruter angår. Resultaterne er publiceret i en nyligt offentliggjort rapport
  • Lynladepladser skyder i vejret

    Lynladepladser skyder i vejret

    transport ›Vejdirektoratets entreprenør påbegynder nu arbejdet med at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Ejer Bavnehøj Øst og Ejer Bavnehøj Vest langs E45 Østjyske Motorvej. Ladeparkerne forventes klar til brug i januar 2026
  • Forebyggelse giver transportvirksomheder store besparelser

    Forebyggelse giver transportvirksomheder store besparelser

    transport ›Aldrig før er der registreret så mange skader på biler, varevogne og lastbiler som i 2024. Alligevel er det kun et fåtal af virksomheder i transportbranchen, der arbejder struktureret med forebyggelse af mindre skader på deres bilflåde, hvilket kan resultere i betydelige økonomiske besparelser, viser tal fra Codan
  • Danmarkspremiere på fuldelektrisk lastbil på Transport 2025

    Danmarkspremiere på fuldelektrisk lastbil på Transport 2025

    transport ›IVECO fejrer sit 50 års jubilæum på transportmessen i Herning i næste måned. Her præsenterer bilproducenten samtidig sin første fuldelektriske distributionschassis, S-eWAY
  • Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

    Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

    transport ›Platformen indenfor internationale mobilitetstjenester, DKV Mobility introducerer en ny løsning, der gør det muligt for virksomheder at analysere og dokumentere emissioner fra deres køretøjsflåder i overensstemmelse med EU-reguleringer