RE-ZIP vinder stort udbud for det østrigske postvæsen

RE-ZIP vinder stort udbud for det østrigske postvæsen

Den aarhusianske emballagevirksomhed med kun fem år på bagen er allerede leverandør til over 500 danske webshops, og nu tager den europæiske ekspansion et gigantisk skridt. Postvæsenet i Østrigske Post håndterer næsten en halv milliard pakker årligt, og RE-ZIP skal levere det fulde koncept, der skal styre hele processen fra lager til webshop til kunde og tilbage til genbrug

– Østrigske Post har store forventninger til RE-ZIP. Med videnskabelig støtte gennemførte vi sidste år en pilottest på deres genbrugsemballage, der viste, at poseemballagen kan genbruges op til 30 gange. Det er på den baggrund vi udvalgte virksomheden som pålidelig partner for emballagen og IT-systemet, og det er et vigtigt skridt i den grønne omstilling, siger Marc Sarmiento, Head of Research & Innovation, Österreichische Post.

80 procent CO2-reduktion
I Østrig blev der sidste år leveret i alt 181 millioner pakker, og med Østrigske Posts internationale koncerner ender deres pakkehåndtering på 433 millioner. Pilottesten viste, at når en RE-ZIP kasseemballage cirkulerede 10 gange, opnår man en CO2-reduktion på mere end 80 procent i forhold til sammenlignelige engangspapkasser. Ved brug af RE-ZIP’s premium pose er der potentiale for en samlet reduktion på 76 procent sammenlignet med en almindelig plasticpose.

– Løsningen leverer en tydelig CO2-reduktion. Vi vil gerne være med til at ændre den måde, folk tænker pakkepost på, og med RE-ZIP gør vi det nemt for både afsendere og modtagere. Derudover leverer RE-ZIP det fulde koncept, der sætter det hele i system, og som gør den logistiske del simpel, hvilket er en stor fordel for os, siger Marc Sarmiento.

Udover emballage leverer RE-ZIP det fulde IT-system, som virksomheden de seneste år har udviklet, og som gør onboarding af webshops og returpunkter hurtig og simpel.

– Det er klart IT-delen, som fylder mest i aftalen med Österreichische Post, og som allerede er blevet implementeret hos dem. Det er uden tvivl vores største aftale til dato, og vi er stolte af at blive udvalgt i så stort et udbud. Østrigske Post er en klar pioner inden for postale virksomheder i verden, og jeg håber, mange nu følger dem. Samtidig viser aftalen, hvor langt vi er kommet på kort tid i vores udrulning af cirkulær emballage i Europa, siger Thomas Fugl, CCO hos RE-ZIP.

Globale ambitioner
Hos RE-ZIP er den østrigske aftale et skridt på vejen. Tidligere er der lavet aftaler i Polen, England og Belgien, mens der i skrivende stund blandt andet arbejdes på aftaler i Holland, Tyskland og Frankrig. Men aarhusianerne tænker stort, og ud over at dække hele Europa, vil de også til lande som USA, Australien og Japan.

 Thomas Fugl, CCO hos RE-ZIP.

– Vi går efter verdensmarkedet. Vi vil etablere digitale såvel som fysiske ”motorveje” for cirkulær emballage i samarbejde med partnere som Østrigske Post og dermed sikre, at brugen af engangsemballage i e-handlen reduceres markant de kommende år. Det lyder måske ambitiøst, men vi har skabt et koncept, der er ekstremt simpelt for både webshops, distributører og forbrugere at anvende, det er billigt og det sparer store mængder CO2. Så det er vitterligt en no-brainer, siger Thomas Fugl.

Om RE-ZIP 
Emballageproducenten tilbyder en innovativ og cirkulær emballageløsning til webshops som et bæredygtigt alternativ til engangsemballage. Når en forbruger tilvælger RE-ZIP på en webshop, afsendes ordren i RE-ZIPs cirkulære emballage. Efter at have modtaget ordren, kan forbrugeren nemt folde emballagen sammen og returnere den via RE-ZIP Appen i en dao-pakkeshop. Som tak for bidraget til at skåne planeten, modtager forbrugeren endda en belønning fra webshoppen. Emballagen ender hos RE-ZIP, hvor den renses og klargøres til endnu en cirkulation. Gentagelsen af denne proces bidrager kontinuerligt til at redde planeten for unødig engangsemballage, hvilket resulterer i en CO2e-besparelse på helt op mod 80% sammenlignet med traditionel engangsemballage.

I samarbejdet med Cocopanda vil kunderne modtage en RE-ZIP emballage som standard for deres bestillinger. Cocopanda har valgt at bruge RE-ZIP som deres standardemballage, så kunderne får glæde af den cirkulære emballageløsning ved hver ordre uden ekstra omkostninger. Partnerskabet styrker et fælles mål om at reducere affaldet fra onlinehandel og bidrage til en mere cirkulær og miljøbevidst fremtid.

-lipe

15/8 2023
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed