Øresundsbron hjælper med at bygge 5G-jernbaneinfrastrukturØresundsbrons jernbane mellem Danmark og Sverige. (Foto: Johan Nilsson/Øresundsbron).

Øresundsbron hjælper med at bygge 5G-jernbaneinfrastruktur

EU har bevilget en medfinansiering på 18 millioner euro til opbygning af 5G-jernbaneinfrastruktur under det gigantiske 5G4RAILSCAND-projekt. Øresundsbro Konsortiet bidrager til projektet sammen med Trafikverket og Bane NOR

5G4RAILSCAND-projektet forbereder passiv teleinfrastruktur på strækningen København-Sverige-Oslo med det formål at implementere Future Rail Mobile Communication System (FRMCS), som understøtter kommunikation mellem lokomotivførere, supervisorer og trafikledere.

EU's Connecting Europe Facility (CEF) har bevilget medfinansiering på i alt 18 millioner euro til at forberede indførelsen af det nye 5G-system og opbygge telekommunikationsinfrastruktur på ruten København-Sverige-Oslo som en del af TEN-T-transportnetværket mellem Skandinavien og Middelhavet.

Det skriver Øresundsbro Konsortiet i en pressemeddelelse.

I den hedder det videre at der bag projektet står et konsortium bestående af Bane NOR, Trafikverket og Øresundsbro Konsortiet, med Banedanmark som associeret partner.

Desuden har parterne underskrevet en hensigtserklæring om yderligere samarbejde om implementering af FRMCS i Skandinavien.

- Øresundsbron har forbundet Øresundsregionen i næsten 25 år, og vi fortsætter hver dag med at fungere som brobygger for samarbejdet over grænsen, siger Rolf Sundqvist, jernbanechef, Øresundsbro Konsortiet.

- Nu fremtidssikrer vi smidigt jernbanekommunikation mellem vores lande, og tager samtidig ansvar for den større helhed, som broen er en del af i Scan Med-korridoren.

Mats Malmström, projektkoordinator hos Trafikverket fortæller, at den fælles bedrift er en vigtig milepæl i Trafikverkets  FRMCS-implementeringsplan.

- Vi ser frem til at arbejde sammen med vores nabolande om dette projekt. Det sender også et vigtigt signal om, at Skandinavien nu forbereder sig på indførelsen af FRMCS, siger han.

Arild Nybrodahl, ICT-direktør i Bane NOR kommer også på banen og forklarer at projektet vil lægge grunden til en standardiseret infrastruktur og understøtte sømløse grænseovergange langs korridoren.

- Vi ser frem til at styrke samarbejdet med vores nabolande yderligere gennem dette projekt.

Infrastrukturen vil understøtte vigtige ICT-tjenester til togene, herunder det nye signalsystem ERTMS.

-hawin

6/12 2024