Ørsted bruger droner til at fragte gods til vindmøller

Ørsted bruger droner til at fragte gods til vindmøller

I vindmøllehavparken Borssele 1 & 2 i Holland har energiselskabet, som det første verden, taget fragtdroner til tung last i brug til driftsopgaver. De er 10-15 gange hurtigere end traditionel fragt, og betegnes som et stort fremskridt for operationel effektivisering og sikkerhed i havvindindustrien

Med udgangspunkt i tidligere forsøg og erfaringer med droner fra andre havvindmølleparker bruger Ørsted droner på 70 kg, der har et vingefang på 2,6 meter, til at transportere last på op til 100 kg ud til vindmøllerne i forbindelse med en driftskampagne. Konceptet blev testet sidste år på havvindmølleparken Hornsea 1 i Storbritannien.

I det konkrete projekt har Ørsted besluttet sig for at opdatere kritisk evakuerings- og sikkerhedsudstyr på alle vindmøllerne.

Normalt sejler et fartøj fra vindmølle til vindmølle og løfter med en kran kassen med udstyr op på overgangsstykket mellem fundament og vindmølle.

Herefter bliver kassen ved hjælp af vindmøllens kran transporteret op til nacellen og derefter op til toppen af vindmøllen.

Fragtdronerne flyver i stedet frem og tilbage fra et skib og direkte op til toppen af nacellen på hver vindmølle. Det tager ca. fire minutter pr. vindmølle for dronen at flyve fra skibet op på toppen af vindmøllen, hvorimod den tidligere tilgang kan tage omkring seks timer.

Hvis man medregner den tid, som det tager for skibet at sejle ud til havvindmølleparken, mellem møllerne og tilbage til land, så har Ørsted kunnet gennemføre opgaverne på Borssele 10-15 gange hurtigere end normalt.

Rasmus Errboe, kommerciel direktør og viceadministrerende direktør hos Ørsted, siger:

-Ørsted har ført an i havvindens rejse fra niche-teknologi til en konkurrencedygtig kilde til vedvarende energi i stor skala. Vi har nogle gange taget store skridt, for eksempel ved at introducere nye og større havvindmøller, men vi har også hele tiden taget mange nye og innovative idéer fra tegnebrættet og ud i den virkelige verden.

Rasmus Errboe fortsætter:

Dronerne på Borssele 1&2 er et godt eksempel på dette, da de forbedrer sikkerheden, mindsker CO2-udledninger og reducerer omkostningerne ved at drive en havvindmøllepark. Alt dette bidrager yderligere til at forbedre de fundamentale, kommercielle værdier ved havvind for investorer, regeringer og virksomheder.

Vindmøllerne kører, mens lasten bliver leveret
Ved at bruge droner til at transportere last til Borssele 1 & 2 kan Ørsted reducere omkostninger, spare tid og øge sikkerheden og effektiviteten i driften. Droner giver færre driftsforstyrrelser, da det ikke er nødvendigt at standse vindmøllerne, mens lasten bliver leveret. Dette reducerer risici og øger sikkerheden for dem, der arbejder på vindmøllerne, og det minimerer behovet for adskillige sejlture, hvilket igen nedbringer CO2-udledningen.

Ørsted fører an i branchen med at bruge droner i større omfang og på et konkret projekt. Selskabet søger aktivt samarbejdspartnere blandt de bedste droneoperatører og -serviceudbydere for at styrke forsyningskæden.

Banebrydende innovation inden for havvind
Den nye teknologi er et vidnesbyrd om Ørsteds tilgang til innovation, som har været kernen i Ørsteds forretning helt fra begyndelsen, og som har været med til at udvikle havvind fra at være et demonstrationskoncept til en global energiteknologi.

De teknologiske fremskridt har allerede nedbragt omkostningerne for vedvarende energi og gjort det til et konkurrencedygtigt alternativ til fossil energi, og Ørsted mener, at man fortsat kan udnytte den nyeste teknologi til at gøre grøn energi endnu billigere og mere pålidelig, effektiv og bæredygtig i hele værdikæden. Ørsted har for nylig testet en ny teknologi, der yderligere forbedrer installation af fundamenter, samt anvendt et ubemandet fartøj til indsamling af data ude på havet.

Ørsted råder over interne kompetencer inden for forskning og udvikling anført af et team med stor videnskabelig og teknisk ekspertise, som arbejder på mere end 300 forskellige projekter, og virksomheden har indgået samarbejde med mere end 50 universiteter og forskningsinstitutter, hvilket er med til at føre de bedste idéer fra laboratoriet ud til felten.

-lipe

9/8 2024
  • Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    transport ›Den danske virksomhed har 1. november sammen med lokale partnere etableret Blue ME Logistics LLC. Det skal bane vejen til markeder Mellemøsten, Afrika og Asien
  • CM Transport udskifter hele flåden

    CM Transport udskifter hele flåden

    transport ›Hen over de kommende år udskifter CM Transport hele flåden på 53 lastbiler til Mercedes-Benz. De første 30 biler leveres allerede inden 1. april 2026
  • PostNord opruster inden Black Friday

    PostNord opruster inden Black Friday

    transport ›Black Friday og julen står for døren, og det har fået PostNord til at åbne flere nye pakkeshops i hele landet.
  • Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    transport ›Den kollektive ordning ReturBat har valgt at lade Batteriretur videreføre sine aktiviteter på blybatterier, hvilket medfører en mere effektiv og sammenhængende indsats på tværs af brancher og batterityper
  • Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    transport ›Danmarkshistoriens største anlægsprojekt skifter ud i ledelsen. Med Guy Taylor vil organisationen få tilført mere international erfaring den udfordrende byggeproces, som er bl.a. er ramt af forsinkelser på flere områder
  • Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    transport ›Skolen, som bl.a. tilbyder bus, gods- og truckuddannelser, bliver den 19. i rækken af erhvervsskoler og udbydere, der tilbyder 90 procent af alle AMU-kurser i Danmark
  • Ejner Hessel udvider sortimentet

    Ejner Hessel udvider sortimentet

    transport ›Med en ny forhandleraftale bliver Ejner Hessel officiel forhandler af det hollandske trailermærke Broshuis i Danmark, Norge og Sverige
  • El-lastbiler går over grænsen

    El-lastbiler går over grænsen

    transport ›Fra og med oktober kører Brings elektriske lastbil over landegrænsen mellem Sverige og Danmark. Den nye lastbil er Posten Bring koncernens første grænseoverskridende el-lastbil