Ørsted bruger droner til at fragte gods til vindmøller

Ørsted bruger droner til at fragte gods til vindmøller

I vindmøllehavparken Borssele 1 & 2 i Holland har energiselskabet, som det første verden, taget fragtdroner til tung last i brug til driftsopgaver. De er 10-15 gange hurtigere end traditionel fragt, og betegnes som et stort fremskridt for operationel effektivisering og sikkerhed i havvindindustrien

Med udgangspunkt i tidligere forsøg og erfaringer med droner fra andre havvindmølleparker bruger Ørsted droner på 70 kg, der har et vingefang på 2,6 meter, til at transportere last på op til 100 kg ud til vindmøllerne i forbindelse med en driftskampagne. Konceptet blev testet sidste år på havvindmølleparken Hornsea 1 i Storbritannien.

I det konkrete projekt har Ørsted besluttet sig for at opdatere kritisk evakuerings- og sikkerhedsudstyr på alle vindmøllerne.

Normalt sejler et fartøj fra vindmølle til vindmølle og løfter med en kran kassen med udstyr op på overgangsstykket mellem fundament og vindmølle.

Herefter bliver kassen ved hjælp af vindmøllens kran transporteret op til nacellen og derefter op til toppen af vindmøllen.

Fragtdronerne flyver i stedet frem og tilbage fra et skib og direkte op til toppen af nacellen på hver vindmølle. Det tager ca. fire minutter pr. vindmølle for dronen at flyve fra skibet op på toppen af vindmøllen, hvorimod den tidligere tilgang kan tage omkring seks timer.

Hvis man medregner den tid, som det tager for skibet at sejle ud til havvindmølleparken, mellem møllerne og tilbage til land, så har Ørsted kunnet gennemføre opgaverne på Borssele 10-15 gange hurtigere end normalt.

Rasmus Errboe, kommerciel direktør og viceadministrerende direktør hos Ørsted, siger:

-Ørsted har ført an i havvindens rejse fra niche-teknologi til en konkurrencedygtig kilde til vedvarende energi i stor skala. Vi har nogle gange taget store skridt, for eksempel ved at introducere nye og større havvindmøller, men vi har også hele tiden taget mange nye og innovative idéer fra tegnebrættet og ud i den virkelige verden.

Rasmus Errboe fortsætter:

Dronerne på Borssele 1&2 er et godt eksempel på dette, da de forbedrer sikkerheden, mindsker CO2-udledninger og reducerer omkostningerne ved at drive en havvindmøllepark. Alt dette bidrager yderligere til at forbedre de fundamentale, kommercielle værdier ved havvind for investorer, regeringer og virksomheder.

Vindmøllerne kører, mens lasten bliver leveret
Ved at bruge droner til at transportere last til Borssele 1 & 2 kan Ørsted reducere omkostninger, spare tid og øge sikkerheden og effektiviteten i driften. Droner giver færre driftsforstyrrelser, da det ikke er nødvendigt at standse vindmøllerne, mens lasten bliver leveret. Dette reducerer risici og øger sikkerheden for dem, der arbejder på vindmøllerne, og det minimerer behovet for adskillige sejlture, hvilket igen nedbringer CO2-udledningen.

Ørsted fører an i branchen med at bruge droner i større omfang og på et konkret projekt. Selskabet søger aktivt samarbejdspartnere blandt de bedste droneoperatører og -serviceudbydere for at styrke forsyningskæden.

Banebrydende innovation inden for havvind
Den nye teknologi er et vidnesbyrd om Ørsteds tilgang til innovation, som har været kernen i Ørsteds forretning helt fra begyndelsen, og som har været med til at udvikle havvind fra at være et demonstrationskoncept til en global energiteknologi.

De teknologiske fremskridt har allerede nedbragt omkostningerne for vedvarende energi og gjort det til et konkurrencedygtigt alternativ til fossil energi, og Ørsted mener, at man fortsat kan udnytte den nyeste teknologi til at gøre grøn energi endnu billigere og mere pålidelig, effektiv og bæredygtig i hele værdikæden. Ørsted har for nylig testet en ny teknologi, der yderligere forbedrer installation af fundamenter, samt anvendt et ubemandet fartøj til indsamling af data ude på havet.

Ørsted råder over interne kompetencer inden for forskning og udvikling anført af et team med stor videnskabelig og teknisk ekspertise, som arbejder på mere end 300 forskellige projekter, og virksomheden har indgået samarbejde med mere end 50 universiteter og forskningsinstitutter, hvilket er med til at føre de bedste idéer fra laboratoriet ud til felten.

-lipe

9/8 2024
  • Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    transport ›De seneste tre evalueringer viser, at projekterne både har øget fremkommeligheden mere end ventet, og projekterne blev billigere end budgetteret
  • Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt

    Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt

    transport ›Når håndværkere, pakketransporter og andre erhvervsdrivende i varebiler kører på landevejen, er tempoet oftere for højt end det er i personbiler. Den travle adfærd kan også aflæses i ulykkesstatistikken, hvor varebiler er overrepræsenterede
  • Nu er der bøde for at køre om vinteren med sommerdæk

    Nu er der bøde for at køre om vinteren med sommerdæk

    transport ›Fra og med 1. juli 2025, kan man blive idømt bødestraf ved at køre på sommerdæk, når vintervejret er kommet
  • Fremgang for Billund Lufthavn

    Fremgang for Billund Lufthavn

    transport ›Med et overskud på godt 17 millioner kroner i 2024 har Billund Lufthavn taget et vigtigt skridt mod en mere robust og bæredygtig forretning. Resultatet markerer en forbedring i forhold til 2023, hvor regnskabet viste et underskud på knap fem millioner kroner
  • Den humanitære indsats for børn er i fokus

    Den humanitære indsats for børn er i fokus

    transport ›En udvidelse af partnerskabet mellem DSV og UNICEF betyder mere hjælp til transport af vigtige forsyninger til børn i forbindelse med nødsituationer over hele verden
  • Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    transport ›Lørdag den 21. juni kan børn, unge og voksne med handicap eller særlige cykelbehov få en oplevelse ud over det sædvanlige i Amorparken i København
  • Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    transport ›Med lanceringen af den elektriske lastbil S-eWay tager Iveco og Hedin Nordic Truck et vigtigt skridt mod emissionsfri transport i Danmark. Lastbilen byder på op til 400 kilometers rækkevidde, lynhurtig opladning og stor fleksibilitet – både til distributionskørsel og specialiserede opgaver i fx bygge- og anlægsbranchen
  • Forsvaret rammer ny aftale om busser

    Forsvaret rammer ny aftale om busser

    transport ›Ny rammeaftale på busser til det danske forsvar baner vejen for effektiv logistik, når den nye værnepligt træder i kraft