Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern

På prøveturen testede værftet Cemre skibets systemer med belastning i samarbejde med Scandlines og under tilsyn af klassen Lloyd’s Register.

-I løbet af to uger, prøvesejladsen varede, blev skibets batterier og elektriske installationer testet. Vi fik desuden for første gang set fremdrivningsystemet i drift,” forklarer Rasmus Nielsen, VP, Fleet and Administration i Scandlines.

Skibet er nu tilbage ved udrustningskajen, hvor Scandlines sammen med værftet, Lloyd’s Register og Søfartsstyrelsen tester, verificerer og dokumenterer, at skibet opfylder de gældende regler samt byggespecifikationerne.

Besætningen er i gang med træning
Det er en omfattende proces at teste alt udstyr i skibet, identificere og løse eventuelle udfordringer samt sikre, at besætningen er trænet i drift og vedligehold af skibet.

Besætningen har allerede fået den første introduktion til skibet hjemme i Rødbyhavn samt været på træning på værftet, hvor blandt andet alle sikkerhedsprocedurer blev grundigt gennemgået.

Når skibet er driftsklar, bliver det afleveret til Scandlines og er dermed klar til afsejling mod Rødbyhavn med en del af den kommende besætning ved roret. Der er planlagt stop i Gibraltar på sydkysten af den Iberiske Halvø samt i Brest på den franske vestkyst.

-Det bliver en meget stor dag for os, når vi ser vores nye skib sejle ind i Rødbyhavn, og vi glæder os utroligt til at sætte hende i drift. Med vores første helt emissionsfri færge tager vi et kæmpe skridt mod at leve op til vores mål om at sejle uden udledning af direkte emissioner på Rødby-Puttgarden ruten i 2030, siger Scandlines COO Michael Guldmann Petersen.

Færgen bliver officielt navngivet ved en ceremoni i forbindelse med indsættelsen på Femern Bælt senere i 2025.


Data for emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:

Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Overfartstid: 45 minutter (fra efteråret 2025)
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn: 12 minutter (fra efteråret 2025)
Direkte emissioner under overfarten: 0
Projektinvestering: 80 millioner EUR

-lipe

5/5 2025
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud