Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern

På prøveturen testede værftet Cemre skibets systemer med belastning i samarbejde med Scandlines og under tilsyn af klassen Lloyd’s Register.

-I løbet af to uger, prøvesejladsen varede, blev skibets batterier og elektriske installationer testet. Vi fik desuden for første gang set fremdrivningsystemet i drift,” forklarer Rasmus Nielsen, VP, Fleet and Administration i Scandlines.

Skibet er nu tilbage ved udrustningskajen, hvor Scandlines sammen med værftet, Lloyd’s Register og Søfartsstyrelsen tester, verificerer og dokumenterer, at skibet opfylder de gældende regler samt byggespecifikationerne.

Besætningen er i gang med træning
Det er en omfattende proces at teste alt udstyr i skibet, identificere og løse eventuelle udfordringer samt sikre, at besætningen er trænet i drift og vedligehold af skibet.

Besætningen har allerede fået den første introduktion til skibet hjemme i Rødbyhavn samt været på træning på værftet, hvor blandt andet alle sikkerhedsprocedurer blev grundigt gennemgået.

Når skibet er driftsklar, bliver det afleveret til Scandlines og er dermed klar til afsejling mod Rødbyhavn med en del af den kommende besætning ved roret. Der er planlagt stop i Gibraltar på sydkysten af den Iberiske Halvø samt i Brest på den franske vestkyst.

-Det bliver en meget stor dag for os, når vi ser vores nye skib sejle ind i Rødbyhavn, og vi glæder os utroligt til at sætte hende i drift. Med vores første helt emissionsfri færge tager vi et kæmpe skridt mod at leve op til vores mål om at sejle uden udledning af direkte emissioner på Rødby-Puttgarden ruten i 2030, siger Scandlines COO Michael Guldmann Petersen.

Færgen bliver officielt navngivet ved en ceremoni i forbindelse med indsættelsen på Femern Bælt senere i 2025.


Data for emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:

Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Overfartstid: 45 minutter (fra efteråret 2025)
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn: 12 minutter (fra efteråret 2025)
Direkte emissioner under overfarten: 0
Projektinvestering: 80 millioner EUR

-lipe

5/5 2025
  • Zalando har valgt PostNord TPL

    Zalando har valgt PostNord TPL

    transport ›PostNord TPL skal drive Zalandos nordiske distributionscenter i Brunna. Opgaven er en af de største opgaver i virksomhedens historie og markerer et stort skridt fremad for partnerskabet
  • GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    transport ›I sidste uge slog pakkedistributøren dørene op til centret, der øger kapacitet markant og medfører bl.a. flere arbejdspladser, mindre motorvejskørsel og flere elbiler
  • Grøn flyrute er helt sort

    Grøn flyrute er helt sort

    transport ›Norwegians kommende indenrigsrute med biobrændsel udleder ifølge rapport mere CO2 end traditionelt flyfuel. Forbrugerrådet TÆNK kalder grøn betegnelse for Greenwashing
  • Den bedste - for femte år i træk

    Den bedste - for femte år i træk

    transport ›DHL Express' omkring 45.000 medarbejdere har endnu engang kårets deres arbejdsplads til Europas bedste
  • Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    transport ›Selskabet har sammen med sine samarbejdspartnere vundet statens udbud om at flyve med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF) mellem Aalborg og København. Udbuddet er det første af sin slags i EU
  • Nye dækregler i Danmark og Sverige – allerede nu

    Nye dækregler i Danmark og Sverige – allerede nu

    transport ›I Danmark gælder nye dækregler også for lastbiler og busser til denne vinter – og i Sverige er lovgivningen strammet væsentligt, hvilket kan udfordre den tunge sektor
  • AI hjælper med flådestyringen

    AI hjælper med flådestyringen

    transport ›Flåderådgiver fra Webfleet er en ny AI-drevet løsning, der skal gøre det enklere, hurtigere og mere effektivt for flådeteams at få adgang til drifts- og performance-data
  • Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    transport ›Sikkerhedsparkeringen til 35 lastbiler er resultatet af et strategisk samarbejde mellem Drivers First, Venturi Fastigheter og Øresundsbron