Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern

På prøveturen testede værftet Cemre skibets systemer med belastning i samarbejde med Scandlines og under tilsyn af klassen Lloyd’s Register.

-I løbet af to uger, prøvesejladsen varede, blev skibets batterier og elektriske installationer testet. Vi fik desuden for første gang set fremdrivningsystemet i drift,” forklarer Rasmus Nielsen, VP, Fleet and Administration i Scandlines.

Skibet er nu tilbage ved udrustningskajen, hvor Scandlines sammen med værftet, Lloyd’s Register og Søfartsstyrelsen tester, verificerer og dokumenterer, at skibet opfylder de gældende regler samt byggespecifikationerne.

Besætningen er i gang med træning
Det er en omfattende proces at teste alt udstyr i skibet, identificere og løse eventuelle udfordringer samt sikre, at besætningen er trænet i drift og vedligehold af skibet.

Besætningen har allerede fået den første introduktion til skibet hjemme i Rødbyhavn samt været på træning på værftet, hvor blandt andet alle sikkerhedsprocedurer blev grundigt gennemgået.

Når skibet er driftsklar, bliver det afleveret til Scandlines og er dermed klar til afsejling mod Rødbyhavn med en del af den kommende besætning ved roret. Der er planlagt stop i Gibraltar på sydkysten af den Iberiske Halvø samt i Brest på den franske vestkyst.

-Det bliver en meget stor dag for os, når vi ser vores nye skib sejle ind i Rødbyhavn, og vi glæder os utroligt til at sætte hende i drift. Med vores første helt emissionsfri færge tager vi et kæmpe skridt mod at leve op til vores mål om at sejle uden udledning af direkte emissioner på Rødby-Puttgarden ruten i 2030, siger Scandlines COO Michael Guldmann Petersen.

Færgen bliver officielt navngivet ved en ceremoni i forbindelse med indsættelsen på Femern Bælt senere i 2025.


Data for emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:

Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Overfartstid: 45 minutter (fra efteråret 2025)
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn: 12 minutter (fra efteråret 2025)
Direkte emissioner under overfarten: 0
Projektinvestering: 80 millioner EUR

-lipe

5/5 2025
  • Drone show satte ny besøgsrekord

    Drone show satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret
  • Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    transport ›Hedin Nordic Truck har indgået aftale om salg af Hedin Nordic Truck Retail Odense til Iveco-forhandleren REA Erhvervsbiler. Frasalget sker for at styrke Ivecos position på Fyn på både salg og service gennem en styrket og fokuseret organisation.
  • Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    transport ›Uno-X Truck fortsætter udrulningen af lynladning til den tunge transport med en ny lokation i Kolding. Anlægget bliver femte stop i rækken og markerer en strategisk styrkelse af den nødvendige ladeinfrastruktur i Danmark, siger markedsdirektør Michael B. Hansen
  • Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    transport ›Med støtte fra FDE Fonden indkøber Aarhus’ største erhvervsskole, Aarhus Tech, fem lastbilsimulatorer, der skal give elever på vejgodsuddannelsen erfaring bag rattet, inden de kører ud på de virkelige veje