Sådan kommer portvinen til Danmark

Sådan kommer portvinen til Danmark

ANNONCE: Har du også en lille hank til en af de måske bedste alkoholiske drikkevarer, så er det måske meget interessant at blive lidt klogere på, hvordan denne dejlige væske når herop til det kolde nord.

Det er jo ikke lige frem en drikkevare, der ville være til at finde her på egnen, hvis altså ikke det var, fordi den var kommet hertil på en eller anden måde.

Hvis du allerede nu kan mærke, at tørsten for denne søde drik melder sig, så kan du finde masser af gode tilbud på https://www.jyskvin.dk/portvin.

Hvor kommer det fra?

Som man måske kunne tyde af navnet, så kommer denne alkoholiske drikkevare fra Portugal. Det er dog ikke landet, der har lagt navn til drikken. Det er derimod byen Porto. Derfor kunne man jo også være fristet til at konkludere, at produktionen foregår i Porto.

Det er dog interessant at bemærke, at dyrkningen af de druer, der skal bruges til denne dejlige drik, faktisk foregår et stykke fra Porto. Det er dog ikke meget langt derfra, og det er sådan, at man har fundet på navnet.

Det er også værd at bemærke, at hvis der ikke er tale om druer herfra, så er man nødt til at give det et andet navn, selvom det måske ligner. 

Sådan opbevares din portvin

Som det er tilfældet med så mange andre af de alkoholiske drikke, så skal din port vin også opbevares på en helt bestemt måde, hvis den ikke skal blive for gammel før tiden. Det er måske oplagt at tænke, at aldringen altid er fordelagtigt, men det kan faktisk ødelægge en hver forfriskende drik, at den ikke bliver opbevaret ordentligt, således at aldringsprocessen bliver forstyrret.

Med lige netop denne portugisiske perle er det vigtigt, at forholdende for opbevaring er både mørke og kølige. Det skal dog ikke være decideret koldt. Den ideelle temperatur er på omkring 15 grader.

Lys er altså også noget af det, der kan ødelægge en god flaske. Derfor er mørket vigtigt, i hvert fald indtil flasken skal åbnes og nydes.

Endelig er det også vigtigt, hvordan flasken ligger. Den skal nemlig helst ligge på langs for at holde sig bedst.

Spørgsmålet om, hvordan port vin skal opbevares, er altså et vigtigt et at få svar på. Det fortæller nemlig meget om, hvordan forholdene også skal være under transporten til andre lande, og det betyder noget for, hvordan det kan fragtes.

Sådan fragtes det til andre lande

Selvom man måske skulle tro, at Portugal, der har en lang og farbar kystlinje, ville sende store dele af deres eksport afsted ad denne vej, så er det ikke nødvendigvis tilfældet. Det har ganske vist været sådan, hvis vi blot ser på, hvordan det hele skete for hundrede år siden, men meget har ændret sig siden da.

I dag sker store dele af fragten, i hvert fald indenfor Europa, på fire hjul eller flere. Dette er nemlig langt henad vejen den mest praktiske form for fragt og transport af alverdens varer. Det er altså også ofte det, der gør sig gældende her.

Når der er tale om vine, så er det dog interessant at bemærke, at de ikke altid er fyldt på en flaske, før de når deres destination. Derfor kan port vin faktisk også transporteres i tankbiler.

19/4 2021
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud