Smart Construction har gjort en forskel i byggeriet af Ringsted-Femern banenDroneflyvning har været en helt essentiel del af byggeriet af jernbanen Ringsted-Femern. Databehandling fra Scantruck har sikret, at mængden af jord hele tiden har været korrekt.

Smart Construction har gjort en forskel i byggeriet af Ringsted-Femern banen

Ved tilblivelsen af jernbanen Ringsted-Femern har jord- og anlægsentreprenør, M.J. Eriksson sørget for at klargøre jordarbejde til 30 kilometer af jernbanestrækningen på Lolland med anvendelse af Smart Construction. Det har vist sig at være en fordel

Inden man gik i gang med at grave jord af og klargøre Ringsted-Femern Banen på Lolland, var dronepiloten fra Scantrucks Smart Construction afdeling forbi for lave de første droneopmålinger af projektet.

Det gjorde, at jord- og anlægsentreprenørvirksomheden, M.J. Eriksson, havde et præcist og korrekt udgangspunkt, inden udgravningerne til jernbanen gik i gang.

Efterfølgende har virksomheden selv lavet løbende droneflyvninger, som Scantruck har databehandlet gennem Smart Construction web-platformen.

På den måde har M.J. Eriksson hele tiden kunnet holde øje med, om mængderne af jord var de helt korrekte.

Gennem de cirka to år, hvor M.J. Eriksson har været i gang med at gøre klar til jernbanen, har maskinførerne kørt knap 1,1 millioner kubikmeter jord af og det tilsvarende på igen.

Det er første gang, Steen Holm Jørgensen, projektleder hos M.J. Eriksson på Ringsted-Femern Banen, har arbejdet med Smart Construction, og han har en klar forventning om, at det ikke er den sidste.

- Vi har ud fra droneflyvninger og databehandlingen gennem Smart Construction tydeligt kunnet se, hvor meget vi har manglet at fylde på af jord på helt konkrete steder.

- Det har givet os et klart overblik, og vi er sluppet for at få en landmåler ud, som er meget tidskrævende, og hvor der ikke er garanti for, at jordbunker bliver målt korrekt.

- Med dronen og de efterfølgende databehandlinger fra Scantruck har vi fået målt præcist, så vi har vidst nøjagtigt hvilke materialer, der skulle læsses af hvor, fortæller han.

Steen Holm Jørgensen, projektleder hos M.J. Eriksson på Ringsted-Femern Banen.

Alt for meget jord
Uden droneflyvningen og databehandlingen ville det have været svært at vurdere, hvor meget volumen, der skulle læsses på konkrete steder, hvis terrænet for eksempel skråner.

- Hvis ikke vi havde haft Smart Construction, havde vi blandt andet fyldt for meget ind på vores mange udsætningsområder.

- Det er gået rigtig stærkt, og vi har haft mange maskiner i gang. Da vi havde flest, kørte omkring 35 dumpere, 8 dozere og 20 gravemaskiner på én gang.

- Den præcise data har været med til, at hver enkelt vidste lige nøjagtig hvor meget jord, der skulle køres hvorhen, og på den måde har vi sluppet for at transportere det unødigt rundt, siger Steen Holm Jørgensen.

Undervejs i anlægsarbejdet har M.J. Eriksson haft omkring 9 udsætningsområder - hver på mellem 5 og 11 hektarer, så der er tale om virkelig store områder.

Databehandling gennem Smart Construction har hele tiden præcist vist, maskinføreren hvor meget jord, der manglede at blive fyldt på.

Det er altså ikke bare lige noget, man skridter af, som Steen Holm Jørgensen udtrykker det.

Fremdriften er vigtig
- Det allervigtigste for os i det her projekt har været, at vi har kunnet se fremdriften, og hvor vi har skullet placere materialet.

- På vores løbende opfølgningsmøder har vi brugt målingerne og data, så vi hele tiden har haft et overblik over, hvor meget jord og sand, vi har brugt.

Scantrucks første lidarscanning/droneopmåling bliver brugt i forhold til slutproduktet.

Ved at kigge på de billeder kan M.J. Eriksson se præcis, hvordan de omkringliggende marker så ud, inden man gik i gang, så man kan efterlade dem i samme højde, som inden gravemaskinerne rykkede ind.

Banen er nu afleveret til sporentreprenørerne, og M.J. Eriksson forventer at være færdig med de omkringliggende områder og marker omkring sommer.

-hawin

 

 

23/8 2024
  • DSVs opkøb af Schenker på plads

    DSVs opkøb af Schenker på plads

    transport ›Efter lang tids forhandlinger og mange forlydener har den danske logistikvirksomhed nu underskrevet en aftale om at købe Schenker fra Deutsche Bahn for 107 miliarder kroner. Med handlen vil DSV få 147.000 medarbejdere i over 90 lande og en forventet omsætning på 39,9 mia. euro - knap 300 mia. kr
  • Molslinjen investerer i solenergi til el-færge

    Molslinjen investerer i solenergi til el-færge

    transport ›Der er langt fra Djursland til Als. Men energien fra en kommende solcellepark i Kolind skal fremover bidrage til Molslinjens positive miljøregnskab og ikke mindst elfærgen Nerthus, som skal sejle på Alslinjen mellem Bøjden og Fynshav
  • Mere fart og større sikkerhed på ptX-udviklingen

    Mere fart og større sikkerhed på ptX-udviklingen

    transport ›Power-to-X-branchen har fået en online guideline, der lægger grunden for en hurtig og sikker implementering af den grønne teknologi
  •  Thermo King lancerer miljøforbedrende batterier til køletransporter

    Thermo King lancerer miljøforbedrende batterier til køletransporter

    transport ›Producenten af køleenheder til transportbranchen har udviklet E-COOLPAC der er uafhængig af platform og har 'nul-direkte udledning'. Batterierne kan bruges til elektrificering af kølebiler og -trailere og som miljøvenlig generator til skibscontainere
  • Stjerneregn til de lette løsninger

    Stjerneregn til de lette løsninger

    transport ›Paller og samlede transportløsninger af pap eller plastik har imponeret dommerne ved årets ScanStar-uddeling. Emballagekonkurrencen har resulteret i priser til bl.a. Boxon Tech, Eltete TPM, Nefab og Stora Enso
  • Continental øger andelen af genanvendt materiale i sine dæk

    Continental øger andelen af genanvendt materiale i sine dæk

    transport ›Dækproducenten, Continental har sat et mål om, at koncernens dæk inden 2030 skal bestå af mindst 40% genanvendte materialer. Derfor har man startet et strategisk samarbejde med Pyrum Innovations, der udvikler råstoffet Carbon Black fra udtjente dæk. Det skal bringe koncernen tættere på klima- og miljømålene
  • Stena bliver eneejer af NTEX

    Stena bliver eneejer af NTEX

    transport ›Stena, som tidligere ejede 75 procent af aktierne i transport- og logistikvirksomheden NTEX, har købt yderligere 25 procent af aktierne og er dermed blevet eneejer af virksomheden
  • Cloudløsning forenkler Nynas' transporthåndtering

    Cloudløsning forenkler Nynas' transporthåndtering

    transport ›Producent og leverandør af specialolieprodukter og relaterede tjenester, Nynas anvender Descartes cloudbaserede transport management system, TMS til at forenkle kompleks kommunikation gennem hele kundeordreprocessen