Smart Construction har gjort en forskel i byggeriet af Ringsted-Femern banenDroneflyvning har været en helt essentiel del af byggeriet af jernbanen Ringsted-Femern. Databehandling fra Scantruck har sikret, at mængden af jord hele tiden har været korrekt.

Smart Construction har gjort en forskel i byggeriet af Ringsted-Femern banen

Ved tilblivelsen af jernbanen Ringsted-Femern har jord- og anlægsentreprenør, M.J. Eriksson sørget for at klargøre jordarbejde til 30 kilometer af jernbanestrækningen på Lolland med anvendelse af Smart Construction. Det har vist sig at være en fordel

Inden man gik i gang med at grave jord af og klargøre Ringsted-Femern Banen på Lolland, var dronepiloten fra Scantrucks Smart Construction afdeling forbi for lave de første droneopmålinger af projektet.

Det gjorde, at jord- og anlægsentreprenørvirksomheden, M.J. Eriksson, havde et præcist og korrekt udgangspunkt, inden udgravningerne til jernbanen gik i gang.

Efterfølgende har virksomheden selv lavet løbende droneflyvninger, som Scantruck har databehandlet gennem Smart Construction web-platformen.

På den måde har M.J. Eriksson hele tiden kunnet holde øje med, om mængderne af jord var de helt korrekte.

Gennem de cirka to år, hvor M.J. Eriksson har været i gang med at gøre klar til jernbanen, har maskinførerne kørt knap 1,1 millioner kubikmeter jord af og det tilsvarende på igen.

Det er første gang, Steen Holm Jørgensen, projektleder hos M.J. Eriksson på Ringsted-Femern Banen, har arbejdet med Smart Construction, og han har en klar forventning om, at det ikke er den sidste.

- Vi har ud fra droneflyvninger og databehandlingen gennem Smart Construction tydeligt kunnet se, hvor meget vi har manglet at fylde på af jord på helt konkrete steder.

- Det har givet os et klart overblik, og vi er sluppet for at få en landmåler ud, som er meget tidskrævende, og hvor der ikke er garanti for, at jordbunker bliver målt korrekt.

- Med dronen og de efterfølgende databehandlinger fra Scantruck har vi fået målt præcist, så vi har vidst nøjagtigt hvilke materialer, der skulle læsses af hvor, fortæller han.

Steen Holm Jørgensen, projektleder hos M.J. Eriksson på Ringsted-Femern Banen.

Alt for meget jord
Uden droneflyvningen og databehandlingen ville det have været svært at vurdere, hvor meget volumen, der skulle læsses på konkrete steder, hvis terrænet for eksempel skråner.

- Hvis ikke vi havde haft Smart Construction, havde vi blandt andet fyldt for meget ind på vores mange udsætningsområder.

- Det er gået rigtig stærkt, og vi har haft mange maskiner i gang. Da vi havde flest, kørte omkring 35 dumpere, 8 dozere og 20 gravemaskiner på én gang.

- Den præcise data har været med til, at hver enkelt vidste lige nøjagtig hvor meget jord, der skulle køres hvorhen, og på den måde har vi sluppet for at transportere det unødigt rundt, siger Steen Holm Jørgensen.

Undervejs i anlægsarbejdet har M.J. Eriksson haft omkring 9 udsætningsområder - hver på mellem 5 og 11 hektarer, så der er tale om virkelig store områder.

Databehandling gennem Smart Construction har hele tiden præcist vist, maskinføreren hvor meget jord, der manglede at blive fyldt på.

Det er altså ikke bare lige noget, man skridter af, som Steen Holm Jørgensen udtrykker det.

Fremdriften er vigtig
- Det allervigtigste for os i det her projekt har været, at vi har kunnet se fremdriften, og hvor vi har skullet placere materialet.

- På vores løbende opfølgningsmøder har vi brugt målingerne og data, så vi hele tiden har haft et overblik over, hvor meget jord og sand, vi har brugt.

Scantrucks første lidarscanning/droneopmåling bliver brugt i forhold til slutproduktet.

Ved at kigge på de billeder kan M.J. Eriksson se præcis, hvordan de omkringliggende marker så ud, inden man gik i gang, så man kan efterlade dem i samme højde, som inden gravemaskinerne rykkede ind.

Banen er nu afleveret til sporentreprenørerne, og M.J. Eriksson forventer at være færdig med de omkringliggende områder og marker omkring sommer.

-hawin

 

 

23/8 2024
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King