Smart Retur vil erobre Danmark med plastpaller

Smart Retur vil erobre Danmark med plastpaller

Aktøren på området for returlogistik, Smart Retur har indgået et nyt partnerskab med Rema Distribution. Målet er at lukke aftaler på plastpaller med 75 procent af grossisterne i dagligvarehandlen i Danmark i løbet af i år

Den skandinaviske emballagevirksomhed Smart Retur, der specialiserer sig i optimal og miljørigtig pallelogistik, har siden opstarten i 2001 opbygget en markedslederposition i både Danmark, Norge og Sverige.

Som led i virksomhedens ekspansionsplaner går man nu målrettet efter at vinde det danske marked for returlogistik med en ny lastbærer i plast.

Første led i vækstplanerne er allerede effektueret. Smart Retur har netop underskrevet en koncernaftale med dagligvarekoncernen Rema Distribution.

Aftalen betyder, at 50.000 plastpaller i de kommende måneder bliver rullet ud til Rema 1000-butikker over hele Danmark. De skal cirkulere mellem lager og de knap 400 butikker, kæden har i landet.

- Der er ingen tvivl om, at aftalen med Rema Distribution er et vigtigt skridt i vores planer for det danske marked. De er en moderne virksomhed, der kigger ind i udvikling og bæredygtighed.

- Det er yderst spændende, når sådan en aktør ser ideer og synergier forbundet med vores kernekompetence, siger Henrik Skøtt, administrerende direktør i Smart Retur Danmark.

Betydelig CO2-effekt
Smart Retur har gennem en lang årrække god erfaring med plastpaller i Norge og Sverige, hvor Norsk Lastbærer Pool (NLP) og Svensks Retursystem (SRS) håndterer returlogistiksystemet med plastpaller.

Et tæt samarbejde med især NLP har givet Smart Retur mulighed for at samle vigtige erfaringer.

Udover længere holdbarhed, har det vist sig, at der er flere lavpraktiske fordele ved plastpaller.

Pallerne er lettere at håndtere, da de vejer 10 kilo mindre end træpaller, og plastpallerne er altid ens uden søm og skidt, hvilket gør dem optimale til automatiserede anlæg.

- Træpallen har fungeret i 35 år, men plastpallen har nogle helt åbenlyse fordele. Blandt andet har de en levetid på 18 år, mens en træpalle lever et års tid.

- Det er jo en væsentlig forskel, der virkelig kan mærkes på CO2-aftrykket. Og når vi kigger så meget på, hvordan vi emballerer varer, er det helt naturligt også at kigge på leveringen, siger Henrik Skøtt.

Pallernes lange holdbarhed og gode egenskaber til automatiserede anlæg er hovedårsagerne bag Rema Distributions valg af Smart Returs løsninger.

- Vi ser altid på, hvor vi kan tage de rigtige valg i forhold til den agenda, vi gerne vil omkring den grønne omstilling. Med plastpallerne kan vi reducere vores CO2-udledning på et overset område, og derfor er det for os et helt naturligt valg.

- Vi håber, løsningen finder opbakning i resten af branchen, da plastpaller simpelthen er en bedre løsning end træpaller for både klima og drift, siger Nicolaj Boysen, Logistikdirektør hos Rema 1000 Danmark.

Plastpaller skal cirkulere i hele Skandinavien
Smart Retur går efter at indgå aftale på plastpaller med 75 procent af de store grossister på markedet i løbet af året.

Herefter vil producenterne forventeligt følge med og skifte over til plastpallerne. Dermed vil pallerne indgå i et stort cirkulært system på linje med det, der allerede eksisterer i Norge og Sverige gennem NLP og SRS.

- Når Finland og Danmark kommer helt på linje med de cirkulære systemer i Norge og Sverige, vil cirkulationen kunne foregå over grænserne i hele Skandinavien i et tæt samarbejde med NLP og SRS.

- Når det er på plads, skal vi fortsætte ekspansionen videre ud i Europa, siger Henrik Skøtt.

-hawin

17/6 2024
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King