Smart Retur vil erobre Danmark med plastpaller

Smart Retur vil erobre Danmark med plastpaller

Aktøren på området for returlogistik, Smart Retur har indgået et nyt partnerskab med Rema Distribution. Målet er at lukke aftaler på plastpaller med 75 procent af grossisterne i dagligvarehandlen i Danmark i løbet af i år

Den skandinaviske emballagevirksomhed Smart Retur, der specialiserer sig i optimal og miljørigtig pallelogistik, har siden opstarten i 2001 opbygget en markedslederposition i både Danmark, Norge og Sverige.

Som led i virksomhedens ekspansionsplaner går man nu målrettet efter at vinde det danske marked for returlogistik med en ny lastbærer i plast.

Første led i vækstplanerne er allerede effektueret. Smart Retur har netop underskrevet en koncernaftale med dagligvarekoncernen Rema Distribution.

Aftalen betyder, at 50.000 plastpaller i de kommende måneder bliver rullet ud til Rema 1000-butikker over hele Danmark. De skal cirkulere mellem lager og de knap 400 butikker, kæden har i landet.

- Der er ingen tvivl om, at aftalen med Rema Distribution er et vigtigt skridt i vores planer for det danske marked. De er en moderne virksomhed, der kigger ind i udvikling og bæredygtighed.

- Det er yderst spændende, når sådan en aktør ser ideer og synergier forbundet med vores kernekompetence, siger Henrik Skøtt, administrerende direktør i Smart Retur Danmark.

Betydelig CO2-effekt
Smart Retur har gennem en lang årrække god erfaring med plastpaller i Norge og Sverige, hvor Norsk Lastbærer Pool (NLP) og Svensks Retursystem (SRS) håndterer returlogistiksystemet med plastpaller.

Et tæt samarbejde med især NLP har givet Smart Retur mulighed for at samle vigtige erfaringer.

Udover længere holdbarhed, har det vist sig, at der er flere lavpraktiske fordele ved plastpaller.

Pallerne er lettere at håndtere, da de vejer 10 kilo mindre end træpaller, og plastpallerne er altid ens uden søm og skidt, hvilket gør dem optimale til automatiserede anlæg.

- Træpallen har fungeret i 35 år, men plastpallen har nogle helt åbenlyse fordele. Blandt andet har de en levetid på 18 år, mens en træpalle lever et års tid.

- Det er jo en væsentlig forskel, der virkelig kan mærkes på CO2-aftrykket. Og når vi kigger så meget på, hvordan vi emballerer varer, er det helt naturligt også at kigge på leveringen, siger Henrik Skøtt.

Pallernes lange holdbarhed og gode egenskaber til automatiserede anlæg er hovedårsagerne bag Rema Distributions valg af Smart Returs løsninger.

- Vi ser altid på, hvor vi kan tage de rigtige valg i forhold til den agenda, vi gerne vil omkring den grønne omstilling. Med plastpallerne kan vi reducere vores CO2-udledning på et overset område, og derfor er det for os et helt naturligt valg.

- Vi håber, løsningen finder opbakning i resten af branchen, da plastpaller simpelthen er en bedre løsning end træpaller for både klima og drift, siger Nicolaj Boysen, Logistikdirektør hos Rema 1000 Danmark.

Plastpaller skal cirkulere i hele Skandinavien
Smart Retur går efter at indgå aftale på plastpaller med 75 procent af de store grossister på markedet i løbet af året.

Herefter vil producenterne forventeligt følge med og skifte over til plastpallerne. Dermed vil pallerne indgå i et stort cirkulært system på linje med det, der allerede eksisterer i Norge og Sverige gennem NLP og SRS.

- Når Finland og Danmark kommer helt på linje med de cirkulære systemer i Norge og Sverige, vil cirkulationen kunne foregå over grænserne i hele Skandinavien i et tæt samarbejde med NLP og SRS.

- Når det er på plads, skal vi fortsætte ekspansionen videre ud i Europa, siger Henrik Skøtt.

-hawin

17/6 2024
  • GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    transport ›I sidste uge slog pakkedistributøren dørene op til centret, der øger kapacitet markant og medfører bl.a. flere arbejdspladser, mindre motorvejskørsel og flere elbiler
  • Grøn flyrute er helt sort

    Grøn flyrute er helt sort

    transport ›Norwegians kommende indenrigsrute med biobrændsel udleder ifølge rapport mere CO2 end traditionelt flyfuel. Forbrugerrådet TÆNK kalder grøn betegnelse for Greenwashing
  • Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    transport ›Selskabet har sammen med sine samarbejdspartnere vundet statens udbud om at flyve med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF) mellem Aalborg og København. Udbuddet er det første af sin slags i EU
  • AI hjælper med flådestyringen

    AI hjælper med flådestyringen

    transport ›Flåderådgiver fra Webfleet er en ny AI-drevet løsning, der skal gøre det enklere, hurtigere og mere effektivt for flådeteams at få adgang til drifts- og performance-data
  • Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    transport ›Sikkerhedsparkeringen til 35 lastbiler er resultatet af et strategisk samarbejde mellem Drivers First, Venturi Fastigheter og Øresundsbron
  • Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    transport ›Fossile råvarer er erstattet med BASF-pyrolyseolie fra forbrugerplast i de transportkasser fra Knauf Industries, som blandt andre er taget i brug af en spansk seafood-leverandør
  • Leman styrker sit air & sea-netværk

    Leman styrker sit air & sea-netværk

    transport ›Det danskfunderede, globale transport- og logistikfirma, Leman opkøber Raben Groups Air & Sea-aktiviteter i Tyskland og Polen med virkning fra 1. januar 2026
  • Forenklet varebilskørsel skrottet

    Forenklet varebilskørsel skrottet

    transport ›Transportministeren vil alligevel ikke afskaffe uddannelses- og prøvekrav for de varebilschauffører, som kører gods for fremmed regning