Smart Retur vil erobre Danmark med plastpaller

Smart Retur vil erobre Danmark med plastpaller

Aktøren på området for returlogistik, Smart Retur har indgået et nyt partnerskab med Rema Distribution. Målet er at lukke aftaler på plastpaller med 75 procent af grossisterne i dagligvarehandlen i Danmark i løbet af i år

Den skandinaviske emballagevirksomhed Smart Retur, der specialiserer sig i optimal og miljørigtig pallelogistik, har siden opstarten i 2001 opbygget en markedslederposition i både Danmark, Norge og Sverige.

Som led i virksomhedens ekspansionsplaner går man nu målrettet efter at vinde det danske marked for returlogistik med en ny lastbærer i plast.

Første led i vækstplanerne er allerede effektueret. Smart Retur har netop underskrevet en koncernaftale med dagligvarekoncernen Rema Distribution.

Aftalen betyder, at 50.000 plastpaller i de kommende måneder bliver rullet ud til Rema 1000-butikker over hele Danmark. De skal cirkulere mellem lager og de knap 400 butikker, kæden har i landet.

- Der er ingen tvivl om, at aftalen med Rema Distribution er et vigtigt skridt i vores planer for det danske marked. De er en moderne virksomhed, der kigger ind i udvikling og bæredygtighed.

- Det er yderst spændende, når sådan en aktør ser ideer og synergier forbundet med vores kernekompetence, siger Henrik Skøtt, administrerende direktør i Smart Retur Danmark.

Betydelig CO2-effekt
Smart Retur har gennem en lang årrække god erfaring med plastpaller i Norge og Sverige, hvor Norsk Lastbærer Pool (NLP) og Svensks Retursystem (SRS) håndterer returlogistiksystemet med plastpaller.

Et tæt samarbejde med især NLP har givet Smart Retur mulighed for at samle vigtige erfaringer.

Udover længere holdbarhed, har det vist sig, at der er flere lavpraktiske fordele ved plastpaller.

Pallerne er lettere at håndtere, da de vejer 10 kilo mindre end træpaller, og plastpallerne er altid ens uden søm og skidt, hvilket gør dem optimale til automatiserede anlæg.

- Træpallen har fungeret i 35 år, men plastpallen har nogle helt åbenlyse fordele. Blandt andet har de en levetid på 18 år, mens en træpalle lever et års tid.

- Det er jo en væsentlig forskel, der virkelig kan mærkes på CO2-aftrykket. Og når vi kigger så meget på, hvordan vi emballerer varer, er det helt naturligt også at kigge på leveringen, siger Henrik Skøtt.

Pallernes lange holdbarhed og gode egenskaber til automatiserede anlæg er hovedårsagerne bag Rema Distributions valg af Smart Returs løsninger.

- Vi ser altid på, hvor vi kan tage de rigtige valg i forhold til den agenda, vi gerne vil omkring den grønne omstilling. Med plastpallerne kan vi reducere vores CO2-udledning på et overset område, og derfor er det for os et helt naturligt valg.

- Vi håber, løsningen finder opbakning i resten af branchen, da plastpaller simpelthen er en bedre løsning end træpaller for både klima og drift, siger Nicolaj Boysen, Logistikdirektør hos Rema 1000 Danmark.

Plastpaller skal cirkulere i hele Skandinavien
Smart Retur går efter at indgå aftale på plastpaller med 75 procent af de store grossister på markedet i løbet af året.

Herefter vil producenterne forventeligt følge med og skifte over til plastpallerne. Dermed vil pallerne indgå i et stort cirkulært system på linje med det, der allerede eksisterer i Norge og Sverige gennem NLP og SRS.

- Når Finland og Danmark kommer helt på linje med de cirkulære systemer i Norge og Sverige, vil cirkulationen kunne foregå over grænserne i hele Skandinavien i et tæt samarbejde med NLP og SRS.

- Når det er på plads, skal vi fortsætte ekspansionen videre ud i Europa, siger Henrik Skøtt.

-hawin

17/6 2024
  • Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    transport ›- Et markant skridt ind i fremtidens logistik, kalder virksomheden opførelsen af en ny cross-docking-teminal. Den er første etape af et større byggeri, der skal sikre håndteringen og høj performance af de fortsat stigende godsmængder
  • Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    transport ›Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    transport ›Luftfartens Klimapartnerskab har nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området