Smart Retur vil erobre Danmark med plastpaller

Smart Retur vil erobre Danmark med plastpaller

Aktøren på området for returlogistik, Smart Retur har indgået et nyt partnerskab med Rema Distribution. Målet er at lukke aftaler på plastpaller med 75 procent af grossisterne i dagligvarehandlen i Danmark i løbet af i år

Den skandinaviske emballagevirksomhed Smart Retur, der specialiserer sig i optimal og miljørigtig pallelogistik, har siden opstarten i 2001 opbygget en markedslederposition i både Danmark, Norge og Sverige.

Som led i virksomhedens ekspansionsplaner går man nu målrettet efter at vinde det danske marked for returlogistik med en ny lastbærer i plast.

Første led i vækstplanerne er allerede effektueret. Smart Retur har netop underskrevet en koncernaftale med dagligvarekoncernen Rema Distribution.

Aftalen betyder, at 50.000 plastpaller i de kommende måneder bliver rullet ud til Rema 1000-butikker over hele Danmark. De skal cirkulere mellem lager og de knap 400 butikker, kæden har i landet.

- Der er ingen tvivl om, at aftalen med Rema Distribution er et vigtigt skridt i vores planer for det danske marked. De er en moderne virksomhed, der kigger ind i udvikling og bæredygtighed.

- Det er yderst spændende, når sådan en aktør ser ideer og synergier forbundet med vores kernekompetence, siger Henrik Skøtt, administrerende direktør i Smart Retur Danmark.

Betydelig CO2-effekt
Smart Retur har gennem en lang årrække god erfaring med plastpaller i Norge og Sverige, hvor Norsk Lastbærer Pool (NLP) og Svensks Retursystem (SRS) håndterer returlogistiksystemet med plastpaller.

Et tæt samarbejde med især NLP har givet Smart Retur mulighed for at samle vigtige erfaringer.

Udover længere holdbarhed, har det vist sig, at der er flere lavpraktiske fordele ved plastpaller.

Pallerne er lettere at håndtere, da de vejer 10 kilo mindre end træpaller, og plastpallerne er altid ens uden søm og skidt, hvilket gør dem optimale til automatiserede anlæg.

- Træpallen har fungeret i 35 år, men plastpallen har nogle helt åbenlyse fordele. Blandt andet har de en levetid på 18 år, mens en træpalle lever et års tid.

- Det er jo en væsentlig forskel, der virkelig kan mærkes på CO2-aftrykket. Og når vi kigger så meget på, hvordan vi emballerer varer, er det helt naturligt også at kigge på leveringen, siger Henrik Skøtt.

Pallernes lange holdbarhed og gode egenskaber til automatiserede anlæg er hovedårsagerne bag Rema Distributions valg af Smart Returs løsninger.

- Vi ser altid på, hvor vi kan tage de rigtige valg i forhold til den agenda, vi gerne vil omkring den grønne omstilling. Med plastpallerne kan vi reducere vores CO2-udledning på et overset område, og derfor er det for os et helt naturligt valg.

- Vi håber, løsningen finder opbakning i resten af branchen, da plastpaller simpelthen er en bedre løsning end træpaller for både klima og drift, siger Nicolaj Boysen, Logistikdirektør hos Rema 1000 Danmark.

Plastpaller skal cirkulere i hele Skandinavien
Smart Retur går efter at indgå aftale på plastpaller med 75 procent af de store grossister på markedet i løbet af året.

Herefter vil producenterne forventeligt følge med og skifte over til plastpallerne. Dermed vil pallerne indgå i et stort cirkulært system på linje med det, der allerede eksisterer i Norge og Sverige gennem NLP og SRS.

- Når Finland og Danmark kommer helt på linje med de cirkulære systemer i Norge og Sverige, vil cirkulationen kunne foregå over grænserne i hele Skandinavien i et tæt samarbejde med NLP og SRS.

- Når det er på plads, skal vi fortsætte ekspansionen videre ud i Europa, siger Henrik Skøtt.

-hawin

17/6 2024
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret
  • Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    transport ›Hedin Nordic Truck har indgået aftale om salg af Hedin Nordic Truck Retail Odense til Iveco-forhandleren REA Erhvervsbiler. Frasalget sker for at styrke Ivecos position på Fyn på både salg og service gennem en styrket og fokuseret organisation.
  • Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    transport ›Uno-X Truck fortsætter udrulningen af lynladning til den tunge transport med en ny lokation i Kolding. Anlægget bliver femte stop i rækken og markerer en strategisk styrkelse af den nødvendige ladeinfrastruktur i Danmark, siger markedsdirektør Michael B. Hansen
  • Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    transport ›Med støtte fra FDE Fonden indkøber Aarhus’ største erhvervsskole, Aarhus Tech, fem lastbilsimulatorer, der skal give elever på vejgodsuddannelsen erfaring bag rattet, inden de kører ud på de virkelige veje
  • Løsning til e-handel hædret med europæisk pris for cirkulær innovation

    Løsning til e-handel hædret med europæisk pris for cirkulær innovation

    transport ›Danske Re-Zip netop er blevet kåret som vinder af kategorien "Rising Star Recognition" ved årets Life Awards 2025 - EU’s pris for grønne, spirende løsninger
  • Næste generation dæk til bybusser og bytransport

    Næste generation dæk til bybusser og bytransport

    transport ›Goodyear lancerer det nye Goodyear Urbanmax-dæk, der er specielt designet til bybusser og bytransport. Dækket er konstrueret til at håndtere hyppig stop-and-go-trafik og til at være i konstant kontakt med fortovet
  • Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    transport ›De seneste tre evalueringer viser, at projekterne både har øget fremkommeligheden mere end ventet, og projekterne blev billigere end budgetteret