
Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen
Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
Den 18 kilometer lange sænketunnel bygges med 73.500 ton tunge og 217 meter lange betonelementer, der nedsænkes og samles på havbunden.
Disse elementer er væsentligt tungere og større end de tilsvarende elementer, der blev benyttet til at bygge Øresundstunnelen.
Dertil kommer, at arbejdet foregår på en gennemsnitlig vanddybde på 30 meter, som er dobbelt så meget som på Øresund, hvilket kræver et avanceret og unikt fartøj med komplekse mekaniske og elektroniske installationer.
Fartøjet hedder IVY, og det er endnu ikke færdigtestet og godkendt af myndighederne, og derfor er klargøringen nu 1,5 år efter planen.
Med den nuværende forsinkelse af IVY skønnes det vanskeligt at færdiggøre tunnelen efter den oprindelige tidsplan, skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.
Femern Bælt-forbindelsen er verdens længste sænketunnel. Det er et megaprojekt, og med det følger uundgåeligt udfordringer og uforudsigelige hændelser. IVY er en prototype, der er specialbygget til os, og det har krævet mere tid end forudsat", siger Mikkel Hemmingsen, adm. direktør i Sund & Bælt, som er bygherre på projektet.
Flere problemer
Det er usikkert, hvor meget af den tabte tid, der kan indhentes i de kommende år.
Da anlægskontrakterne blev indgået i 2016, var den tyske myndighedsgodkendelse til projektet endnu ikke opnået. Derfor var det ikke muligt at indarbejde de specifikke betingelser i kontrakterne til f.eks. arbejdsskibenes støjudledning. Det kan vanskeliggøre en senere acceleration af byggeprocessen, lyder det fra Sund & Bælt
-Kontrakterne er snart 10 år gamle, og de er indgået før både Covid-19 og krigen i Ukraine indtraf, og før vi kendte omfanget af de tysk myndighedsvilkår, siger Mikkel Hemmingsen.
Sund & Bælt skriver, at virksomheden er i løbende dialog med de tyske myndigheder om at finde praktiske løsninger på både kravene til undervandsstøj og sedimentspild i tysk farvand. Der udestår desuden en udjævning af dele af tunnelrenden med grus, da supplerende geotekniske undersøgelser har vist, at dele af tunnelrenden er omkring 30 cm dybere end planlagt.
-lipe