Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029

Den 18 kilometer lange sænketunnel bygges med 73.500 ton tunge og 217 meter lange betonelementer, der nedsænkes og samles på havbunden.

Disse elementer er væsentligt tungere og større end de tilsvarende elementer, der blev benyttet til at bygge Øresundstunnelen.

Dertil kommer, at arbejdet foregår på en gennemsnitlig vanddybde på 30 meter, som er dobbelt så meget som på Øresund, hvilket kræver et avanceret og unikt fartøj med komplekse mekaniske og elektroniske installationer.

Fartøjet hedder IVY, og det er endnu ikke færdigtestet og godkendt af myndighederne, og derfor er klargøringen nu 1,5 år efter planen.

Med den nuværende forsinkelse af IVY skønnes det vanskeligt at færdiggøre tunnelen efter den oprindelige tidsplan, skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.

Femern Bælt-forbindelsen er verdens længste sænketunnel. Det er et megaprojekt, og med det følger uundgåeligt udfordringer og uforudsigelige hændelser. IVY er en prototype, der er specialbygget til os, og det har krævet mere tid end forudsat", siger Mikkel Hemmingsen, adm. direktør i Sund & Bælt, som er bygherre på projektet.

Flere problemer
Det er usikkert, hvor meget af den tabte tid, der kan indhentes i de kommende år.

Da anlægskontrakterne blev indgået i 2016, var den tyske myndighedsgodkendelse til projektet endnu ikke opnået. Derfor var det ikke muligt at indarbejde de specifikke betingelser i kontrakterne til f.eks. arbejdsskibenes støjudledning. Det kan vanskeliggøre en senere acceleration af byggeprocessen, lyder det fra Sund & Bælt

-Kontrakterne er snart 10 år gamle, og de er indgået før både Covid-19 og krigen i Ukraine indtraf, og før vi kendte omfanget af de tysk myndighedsvilkår, siger Mikkel Hemmingsen.

Sund & Bælt skriver, at virksomheden er i løbende dialog med de tyske myndigheder om at finde praktiske løsninger på både kravene til undervandsstøj og sedimentspild i tysk farvand. Der udestår desuden en udjævning af dele af tunnelrenden med grus, da supplerende geotekniske undersøgelser har vist, at dele af tunnelrenden er omkring 30 cm dybere end planlagt.

-lipe

 

18/9 2025
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    transport ›Luftfartens Klimapartnerskab har nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
  • Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    transport ›Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig
  • ''Taxagrønt'' bekymrer

    ''Taxagrønt'' bekymrer

    transport ›Når bilister og cyklister kører frem mod et lyskryds, og de egentlig burde stoppe, er der mange, som alligevel kører over. Samtidigt er begge grupper bekymrede for at ende i en ulykke med hinanden