Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029

Den 18 kilometer lange sænketunnel bygges med 73.500 ton tunge og 217 meter lange betonelementer, der nedsænkes og samles på havbunden.

Disse elementer er væsentligt tungere og større end de tilsvarende elementer, der blev benyttet til at bygge Øresundstunnelen.

Dertil kommer, at arbejdet foregår på en gennemsnitlig vanddybde på 30 meter, som er dobbelt så meget som på Øresund, hvilket kræver et avanceret og unikt fartøj med komplekse mekaniske og elektroniske installationer.

Fartøjet hedder IVY, og det er endnu ikke færdigtestet og godkendt af myndighederne, og derfor er klargøringen nu 1,5 år efter planen.

Med den nuværende forsinkelse af IVY skønnes det vanskeligt at færdiggøre tunnelen efter den oprindelige tidsplan, skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.

Femern Bælt-forbindelsen er verdens længste sænketunnel. Det er et megaprojekt, og med det følger uundgåeligt udfordringer og uforudsigelige hændelser. IVY er en prototype, der er specialbygget til os, og det har krævet mere tid end forudsat", siger Mikkel Hemmingsen, adm. direktør i Sund & Bælt, som er bygherre på projektet.

Flere problemer
Det er usikkert, hvor meget af den tabte tid, der kan indhentes i de kommende år.

Da anlægskontrakterne blev indgået i 2016, var den tyske myndighedsgodkendelse til projektet endnu ikke opnået. Derfor var det ikke muligt at indarbejde de specifikke betingelser i kontrakterne til f.eks. arbejdsskibenes støjudledning. Det kan vanskeliggøre en senere acceleration af byggeprocessen, lyder det fra Sund & Bælt

-Kontrakterne er snart 10 år gamle, og de er indgået før både Covid-19 og krigen i Ukraine indtraf, og før vi kendte omfanget af de tysk myndighedsvilkår, siger Mikkel Hemmingsen.

Sund & Bælt skriver, at virksomheden er i løbende dialog med de tyske myndigheder om at finde praktiske løsninger på både kravene til undervandsstøj og sedimentspild i tysk farvand. Der udestår desuden en udjævning af dele af tunnelrenden med grus, da supplerende geotekniske undersøgelser har vist, at dele af tunnelrenden er omkring 30 cm dybere end planlagt.

-lipe

 

18/9 2025
  • Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    transport ›Fossile råvarer er erstattet med BASF-pyrolyseolie fra forbrugerplast i de transportkasser fra Knauf Industries, som blandt andre er taget i brug af en spansk seafood-leverandør
  • Leman styrker sit air & sea-netværk

    Leman styrker sit air & sea-netværk

    transport ›Det danskfunderede, globale transport- og logistikfirma, Leman opkøber Raben Groups Air & Sea-aktiviteter i Tyskland og Polen med virkning fra 1. januar 2026
  • Forenklet varebilskørsel skrottet

    Forenklet varebilskørsel skrottet

    transport ›Transportministeren vil alligevel ikke afskaffe uddannelses- og prøvekrav for de varebilschauffører, som kører gods for fremmed regning
  • Solceller er næste skridt

    Solceller er næste skridt

    transport ›Green Energy har gang i et pilotprojekt med DHL Freight Sverige, hvor avancerede solcellesystemer testes på ti lastbiler drevet af HVO og flydende biogas, LBG.
  • Ruder er trumf i Taulov

    Ruder er trumf i Taulov

    transport ›Tilslutningsanlægget 61 ved Taulov er ombygget til et dynamisk ruderanlæg. Fredag den 10. oktober 2025 åbner anlægget for trafik
  • DHL Express hæver priserne

    DHL Express hæver priserne

    transport ›Den årlige prisjustering hos DHL Express havner på en gennemsnitligt stigning 4,9 %. som er gældende fra 1. januar 2026
  • Realtidsdata i direkte flow

    Realtidsdata i direkte flow

    transport ›Webfleet og MAN lancerer den første lastbil- og busintegration gennem Webfleets OEM.connect-program. Det giver flådeejere direkte adgang til realtidsdata fra lastbiler og busser
  • Færdselstavle af hamp ved Randers

    Færdselstavle af hamp ved Randers

    transport ›Vejdirektoratet har opsat den første, store vejvisningstavle af BioPanel. Et hampebaseret, biologisk, nedbrydeligt materiale, der lige som f.eks. bambus og risskaller kan komme til at afløse aluminium til skilte