Stærk emballage styrker  web-shop-oplevelsen

Stærk emballage styrker web-shop-oplevelsen

Varer købt i webshops bliver håndteret op til 50 gange igennem transport- og logistikkredsløbet og bliver ofte udsat for en hård medfart. Derfor kræver det rigtig god emballage at beskytte varerne og give webshopkunder den optimale brandoplevelse. DS Smith har kompetencerne til at udvikle emballageløsningerne og oplever stigende efterspørgsel på dem

Af Hans Windeløv

E-handelen er eksploderet og tordner stadig frem. Vi køber varer på nettet som aldrig før og forventer både god service, hurtig leverering, at varerne kommer uskadt frem, og at returforsendelser er nem og billig, hvis ikke gratis. Sådan ser verden ofte ud for slutkunderne. Helt så enkelt er det ikke, hvis man ser sagen fra leverandørernes side, som skal garantere, at varerne kommer både uskadte og til tiden.

Brandowners, forhandlere og logistikoperatører ved godt, at der er stor sandsynlighed for, at slutkunderne klikker videre til andre webshops næste gang, de skal have samme eller lignende produkter, hvis serviceydelserne ikke er i orden, eller hvis varerne er beskadiget ved leveringen.

Forsyningskæden blev analyseret

Når det handler om beskadigede varer, har emballageproducenterne da også oplevet større og større interesse fra både vareproducenters, detailhandleres og logistikoperatørers side.

En af de emballageproducenter, der mærker kæmpe interesse for sikre emballageløsninger til varerne i hele forsyningskæden, er DS Smith.

- I koncernen oplevede vi allerede for flere år siden, at aktørerne i webshopsegmentet i stigende grad havde øget fokus på emballage, der kan beskytte de enkelte varer under transport. Derfor gik vi selv i gang med at analysere de udfordringer, de forhindringer og de belastninger, der møder varerne undervejs fra den færdige produktion og til de ender ude hos slutkunderne i webshopsegmentet. Og det er altså ikke småting, de bliver udsat for, siger Marketing og Impact Centre Manager hos DS Smith i Taastrup, Mette Herrefoss.

Rigtig mange touchpoint

Som hun forklarer, viser DS Smiths undersøgelser, at en pakke har helt op til 50 såkaldte ’touch-points’ undervejs i forsyningskæden. Altså punkter, hvor de bliver håndteret, og hvor de eksempelvis bliver losset fra en lastbil i colli eller på paller og placeret i en reol på lageret.

Hvorefter de bliver plukket enkeltvis over på en palle på en plukketruck. Herefter bliver de ført videre over på et pakkebånd og efterfølgende pakket og lagt i en burvogn. Den bliver lastet over på en lastbilbil, som kører dem til en terminal, hvor de bliver sorteret og lagt i et nyt bur og efterfølgende kørt til posthus eller pakkecenter, hvor de sandsynligvis bliver lagt over på reoler.

- Det bliver op til 50 håndteringer, hvis der også er tale om returvarer, som udgør op til 70 % af alle webshopvarer. I logistikkredsløbet bliver pakkerne hele tiden udsat for stød og slag, bliver mast, rystet og presset og måske kastet og tabt. Det skaber risiko for, at varerne bliver ødelagt. Og faktisk viser vore undersøgelser, at godt og vel 10 % af varerne i forsyningskæden inden for e-commerce bliver beskadiget. Det mister de mange webshopskunder på, og derfor er der stort fokus på at elliminere andelen af beskadigede varer, forklarer Mette Herrefos.

Simulator giver indsigt i problemstillingerne

DS Smith har for kort tid siden åbnet et testlaboratorie i England, hvor man tester emballagen  på de fem mest kritiske områder i e-handel.

Denne testmetode hedder DISCS. Planen er, at DS Smith på sigt vil tilbyde denne teststandard mange steder i Europa, og i dag kan kunder fra DK få testet deres e-handelsemballage i England, hvis de ønsker det.

Indtil da har man mulighed for at se og opleve en demonstration af testmetoden i DS Smiths Impact centre, hvor der er opstillet en simuleringsmaskine, som viser de fem mest kristiske punkter for emballager i e-handel. Og allerede nu kan DS Smith  tilbyde deres kunder at indarbejde denne viden i fremtidige løsninger.

- I Danmark har vi ikke testsystemet og simulatorerne. Blandt medarbejderne herhjemme har vi dog stiftet bekendtskab med dem og kender til de resultater og mange af de projekter, man har arbejdet med i Tyskland, Frankring og England. Det ligger godt i tråd med den måde, vi arbejder med emballageudvikling i Danmark.

Og kendskabet til de udenlandske resultater og deres måde at bearbejde problemstillingerne på har udviklet vore kompetencer yderligere. Derfor er vi faktisk rigtigt godt klædt på til de udfordringer, som der bliver flere og flere af, når det handler om varetransport inden for e-commerce, siger Mette Herrefoss.

Standard- og kundespecifikke løsninger

Som hun kommer ind på, er det både brandowners, logistikoperatører, grossister og webshops med eget lager, som efterspørger emballage til de varer, man sender ud til kunderne.

- Vi snakker både med brandowners om den primære emballage, og om der er muligheder for at justere den og gøre den stærkere og mere stødabsorberende, uden det går ud over produktoplevelsen, vægten og størrelsen. Samtidig udvikler vi emballage til produkter, som bliver forsynet med transportemballage i pakkeprocessen eksempelvis i logistikcentret. Vi øger blandt andet styrken i hjørnerne, hvis der er tale om kasser.

- Og så ser vi på mulighederne for at lave forskellige stødabsorberende løsninger. Dels har vi flere standardløsninger, og dels udvikler vi også emballage til specifikke produkter, siger Mette Herrefoss og kommer ind på, at vin er et af de produktområder, som man får mange forespørglser om.

- Der bliver solgt rigtigt meget vin på nettet, og det er ikke helt lige meget, om det er et lige eller ulige antale flasker man skal sende. Flaskerne skal fikseres og må grundlæggende ikke støde mod hinanden. Det er blandt andet sådanne ting, vi tager højde for, siger hun.

B2B er sikre varer

Emballage til varer i e-commerce segmentet adskiller sig markant fra varer i business og detailhandelen. Varer i B2B-segmentet bliver som regel sendt ud til forretningerne eller ud til store produktionssteder pakket på paller og bliver wrappet og læsset i containere og på lastbiler, hvor de er stabilt placeret.

- Her sker der sjælent noget med varerne. Det er noget helt andet, når det drejer sig om at transportere en enkelt vare ud til en enkelt kunde. Her er der altså tale om rigtig mange varer, hvor det samtidig skal gå hurtigt. Varerne bliver hele tiden håndteret individuelt og ofte ret hårdhændet, og derfor sker skaderne. Derfor er det også helt logisk, at der kommer større og større fokus på emballagen til varerne i forsyningskæden.

Sikker emballage er en ’gamechanger’

Vi er overbeviste om, at udvikling af de helt rigtige emballager bliver en ’game-changer’ inden for e-commerce og distribution. Vi har den know-how og de kompetencer, det kræver at udvikle emballager, der beskytter varerne igennem logistikkredsløbet og samtidig sørger for at styrke slutkundernes brand-oplevelse, så de også efterfølgende finder vej tilbage til de webshops, de har handlet i. Så genkøbsraten stiger og loyaliteten til brandownerne og mærkevarerne bliver styrket, forklarer Mette Herrefoss.

Hun forklarer, at nogle af de helt store udenlandske spillere, som Amazon, inden for e-commerce da også allerede stiller krav om emballagen til de produkter, der sælges via deres portaler.

- På sigt skal vareproducenterne leve op til nogle helt specifikke krav for at få lov til at bruge netkæderne som salgsplatform. I Danmark ser vi lidt de samme tendenser, til at både distributører og logistikoperatører og brandowners kigger efter optimale emballageløsninger. Har de dem, giver det nogle helt klare fordele. Vi kender deres krav og er klar til at hjælpe dem, fastslår Mette Herrefoss.

 

 

 

31/10 2017
  • Racerrøde transportkøretøjer til Ferraris Formel 1-team

    Racerrøde transportkøretøjer til Ferraris Formel 1-team

    transport ›IVECO har som officiel partner for Scuderia Ferrari HP leveret en ny flåde med 15 robuste IVECO S-Way lastbiler og en Daily varebil til det italienske team. Bilerne, som er malet i den ikoniske 'Rosso Corsa', skal løfte logistikopgaven med racerbiler og udstyr rundt i hele verden
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    transport ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Nu starter højsæsonen for e-handel – og svindlere

    Nu starter højsæsonen for e-handel – og svindlere

    transport ›I dag starter Black Week, en uge hvor webshops oversvømmes med rabatter. I takt med den stigende e-handel, stiger også de kriminelles aktiviteter på nettet. Brings sikkerhedschef deler sine råd til, hvordan du kan afsløre svindelforsøg
  • Svampe kan gøre fremtidens veje grønnere

    Svampe kan gøre fremtidens veje grønnere

    transport ›Et forsøg med svamperødder i asfalt bliver i øjeblikket afprøvet i praksis påå en beskeden parkeringsplads ved Femern Bælt-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland. Firmaet Visibuilt har udviklet den banebrydende teknologi, som i første omgang skal bruges på cykelstier
  • Bring mander op til julehandelen

    Bring mander op til julehandelen

    transport ›Flere chauffører, pakkeshops og robotter er på plads i logistikvirksomheden til 'den sjoveste tid på året'. Og så gentager Bring sin julekonkurrence, der skal få kunderne til at afhente pakkerne hurtigt
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene