Svanemærket lancerer krav til levering af online-køb

Svanemærket lancerer krav til levering af online-køb

For første gang er det nu muligt for transportbranchen at få certificeret en del af sin service med Svanemærket. Dermed kan forbrugere, der handler online, vælge en mere energieffektiv levering med reduceret klimabelastning og bedre ansættelsesvilkår for chauffører, og transportvirksomhederne kan styrke deres troværdighed på klimaområdet

Halvdelen af de danske forbrugere oplever ikke, at det er muligt at vælge en miljøvenlig leveringsform, når de handler online. Og 4 ud af 10 har ikke tillid til, at de leveringsmuligheder, der markedsføres som miljøvenlige, faktisk er det. Det viser en ny undersøgelse, som HUI Research har gennemført for Svanemærket. Samtidig er mange forvirrede over forskellige grønne påstande og budskaber ved webbutikkernes check-out.

Men nu er der godt nyt til forbrugerne: Svanemærket lancerer nemlig miljøkrav til levering af varer, som købes på nettet. Målet er at guide forbrugere til at kunne træffe mere miljø- og klimavenlige leveringsvalg, når de handler på nettet.

Nordiske transport- og logistikvirksomheder, der tilbyder transport rettet mod forbrugere ved check-out i webbutikker, kan ansøge om en certificering. Hvis de opnår en certificering, kan de tilbyde svanemærket levering til webbutikker. På den måde får forbrugerne mulighed for at vælge en svanemærket leveringsmulighed ved check-out i webbutikken. 

-Onlinehandlen er vokset markant i løbet af de seneste år. Det har medført øget transport af varer og øget klimabelastning. Samtidig ved vi, at stadig flere forbrugere ønsker at kunne træffe mere miljøvenlige leveringsvalg, når de handler på nettet. Med Svanemærkets nye krav håber vi, at det fremover bliver lettere, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Certificering til gavn for både forbrugere og branche
Svanemærkets krav til e-handelstransport har både fokus på klimapåvirkning, energieffektivitet og ansættelsesvilkår

-Det haster med at nå både nationale og globale klima- og miljømål. Her vil muligheden for at kunne vælge en svanemærket levering gøre det nemmere for forbrugerne at bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren. De nye krav sikrer bl.a. reduceret udledning af drivhusgasser via skrappe krav til energieffektivitet, fornybare brændstoffer og andel el-køretøjer, forklarer Martin Fabiansen.

Svanemærket, det officielle nordiske miljømærke, er en uafhængig tredjepartscertificering. Ifølge undersøgelsen fra HUI Research vil mere end 6 ud af 10 af de danske forbrugere have tillid til pakkeleverandører, der benytter miljømærker fra uafhængige organisationer.

-Vi ved, at forbrugerne er trætte af greenwashing og har brug for hjælp til at navigere i junglen af grønne påstande. Med Svanemærket på e-handelstransport får forbrugerne, der handler på nettet, mulighed for at vælge en leveringsform, som gør en forskel for miljøet. Tilsvarende får transportvirksomhederne mulighed for at styrke troværdigheden i deres miljø- og klimakommunikation - endda med et miljømærke, som 95 procent af de nordiske forbrugere kender. Nu bliver det spændende at se, hve, som bliver de første til at opnå en certificering, siger Charlotte Rajsager, marketing- og kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

-lipe

19/4 2023
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed