Thermo King lancerer miljøforbedrende batterier til køletransporter

Thermo King lancerer miljøforbedrende batterier til køletransporter

Producenten af køleenheder til transportbranchen har udviklet E-COOLPAC der er uafhængig af platform og har 'nul-direkte udledning'. Batterierne kan bruges til elektrificering af kølebiler og -trailere og som miljøvenlig generator til skibscontainere

Thermo King, der er førende inden for temperaturstyringsløsninger til transport og et varemærke under Trane Technologies har udviklet E-COOLPAC-batteriløsninger i et partnerskab med AKSA Würenlos AG), som er en schweizisk udvikler og producent af energisystemer.

E-COOLPAC er en batteriteknologi uden direkte emission, som giver kunderne mulighed for at elektrificere deres kølelastbiler og -trailere og bruge den som batterigeneratorløsning til kølecontainere. E-COOLPAC tilbyder en række batterimoduler samt udvidelsespakker, der leverer strøm fra 15kWh til 105kWh.

Batterierne kan monteres eller eftermonteres på hybrid-, LNG-, el- eller dieseldrevne lastbiler, trailere og chassis til skibscontainere, hvor der i øjeblikket er plads til et generatoranlæg.

Kundernene kan overholde krave i zoner med ultralav og nul-emission
Batteripakkerne er kompatible med front- og undermonterede køleenheder til lastbiler og trailere, herunder Thermo Kings selvdrevne, køretøjsdrevne og udvalgte Frigoblock-løsninger. E-COOLPAC er også kompatibel med Thermo Kings marinekøleenheder, herunder CFF og Magnum Plus, samt andre mærker af ISO1496-2-køleenheder.

-Sammen med AKSA har vi kombineret årtiers indsigt og ekspertise i branchen og skabt meget effektive, pålidelige og fleksible løsninger til elektrificering af transportkøling, siger Eneko Fernandez, produktchef for lastbiler hos Thermo King.

Eneko Fernandez uddyber:
-Vores fokus var at levere et produkt med robusthed og kvalitet, der var testet og valideret i forhold til strenge standarder. Med E-COOLPAC kan vores kunder opgradere deres lastbil-, trailer- og containerflåde, så de overholder kravene i zoner med ultralav og ingen emission, områder med dieselforbud og områder med lavt støjniveau (PIEK). Designets modularitet fremtidssikrer også kundernes investering og giver dem ro i sindet, fordi de til enhver tid kan udvide batteriets rækkevidde, hvis deres behov ændrer sig. 

E-COOLPAC's kompakte dimensioner omfatter al effektelektronik, styring og batterimoduler i den samme pakke, uanset om det er 15 kWh-, 20 kWh-, 25 kWh- eller 35 kWh-modellen. Alle enheder har det samme robuste ydre kabinet og deler komponentmoduler.

Basisenheden kan til enhver tid kobles sammen med plug-and-play-batteriudvidelsesmoduler. Batteriforlængelsesmoduler leverer enten yderligere 35 kWh eller 70 kWh oven i basisenheden på 35 kWh, hvilket øger effekten til 70 kWh eller maksimalt 105 kWh. Batteriforlængelsesmoduler indeholder kun battericellerne og et batteristyringssystem (BMS), da de bruger basisenhedens styring og effektelektronik.

-Transportører af maritime kølecontainere, der kører fra havn til distributionscenter eller daglig transport af kølecontainere, kan bruge E-COOLPAC som et alternativ til dieselgeneratorer for at reducere deres emissioner og overholde lokale regler, siger Peter Hansen, senior produktchef for Thermo King Global Marine, Rail and Bus, og fortsætter:

-E-COOLPAC giver en strømkilde til kølebiler, når de ikke er tilsluttet elnettet eller fartøjet, og den passer på både et EU-flexichassis og et EU-skeletchassis (enten sidemonteret eller centermonteret).

For at give kunderne mulighed for at overvåge deres aktiver og optimere driften bruger E-COOLPAC et telematiksystem, der giver dem mulighed for at se og analysere realtidsdata og historiske data om køretøjets placering, drift af E-COOLPAC-enheden, batteriets opladningstilstand og meget mere.

Chaufføren kan også overvåge og styre enheden med et intuitivt kontrolpanel, der gør det muligt for chaufføren at kontrollere batteristatus, begrænse ladestrømmen, ændre driftsfrekvensen mellem 50 Hz og 60 Hz og modtage driftsalarmer.

Batteripakkerne kan oplades via almindelige kommercielle/letindustrielle elnet eller type 2/type 3 ladestationer til elbiler.

-lipe

9/9 2024
  • Skræddersyet til terrænkørsel

    Skræddersyet til terrænkørsel

    transport ›Volvos brede udvalg af mellemtunge lastbiler opgraderes nu med en mere robust Volvo FL 4x4 til de krævende opgaver
  • Sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning

    Sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning

    transport ›Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.
  • UPM lancerer aftagelige etiketter til logistikbranchen

    UPM lancerer aftagelige etiketter til logistikbranchen

    transport ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 præsenteret en ny etiketløsning til den voksende logistiksektor med genanvendelige emballager
  • Dobbelttrailere får plads på motorveje

    Dobbelttrailere får plads på motorveje

    transport ›22 danske til- og frakørsler bliver nu ombygget, så det bliver muligt for lastbiler at køre med to sættevogne. Trods størrelsen og tyngden giver de nemlig betydelige, klimasmæssige gevinster
  • Dansk Distribution bygger ny terminal i Taulov

    Dansk Distribution bygger ny terminal i Taulov

    transport ›- Et markant skridt ind i fremtidens logistik, kalder virksomheden opførelsen af en ny cross-docking-teminal. Den er første etape af et større byggeri, der skal sikre håndteringen og høj performance af de fortsat stigende godsmængder
  • Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    transport ›Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport