Thermo King lancerer miljøforbedrende batterier til køletransporter

Thermo King lancerer miljøforbedrende batterier til køletransporter

Producenten af køleenheder til transportbranchen har udviklet E-COOLPAC der er uafhængig af platform og har 'nul-direkte udledning'. Batterierne kan bruges til elektrificering af kølebiler og -trailere og som miljøvenlig generator til skibscontainere

Thermo King, der er førende inden for temperaturstyringsløsninger til transport og et varemærke under Trane Technologies har udviklet E-COOLPAC-batteriløsninger i et partnerskab med AKSA Würenlos AG), som er en schweizisk udvikler og producent af energisystemer.

E-COOLPAC er en batteriteknologi uden direkte emission, som giver kunderne mulighed for at elektrificere deres kølelastbiler og -trailere og bruge den som batterigeneratorløsning til kølecontainere. E-COOLPAC tilbyder en række batterimoduler samt udvidelsespakker, der leverer strøm fra 15kWh til 105kWh.

Batterierne kan monteres eller eftermonteres på hybrid-, LNG-, el- eller dieseldrevne lastbiler, trailere og chassis til skibscontainere, hvor der i øjeblikket er plads til et generatoranlæg.

Kundernene kan overholde krave i zoner med ultralav og nul-emission
Batteripakkerne er kompatible med front- og undermonterede køleenheder til lastbiler og trailere, herunder Thermo Kings selvdrevne, køretøjsdrevne og udvalgte Frigoblock-løsninger. E-COOLPAC er også kompatibel med Thermo Kings marinekøleenheder, herunder CFF og Magnum Plus, samt andre mærker af ISO1496-2-køleenheder.

-Sammen med AKSA har vi kombineret årtiers indsigt og ekspertise i branchen og skabt meget effektive, pålidelige og fleksible løsninger til elektrificering af transportkøling, siger Eneko Fernandez, produktchef for lastbiler hos Thermo King.

Eneko Fernandez uddyber:
-Vores fokus var at levere et produkt med robusthed og kvalitet, der var testet og valideret i forhold til strenge standarder. Med E-COOLPAC kan vores kunder opgradere deres lastbil-, trailer- og containerflåde, så de overholder kravene i zoner med ultralav og ingen emission, områder med dieselforbud og områder med lavt støjniveau (PIEK). Designets modularitet fremtidssikrer også kundernes investering og giver dem ro i sindet, fordi de til enhver tid kan udvide batteriets rækkevidde, hvis deres behov ændrer sig. 

E-COOLPAC's kompakte dimensioner omfatter al effektelektronik, styring og batterimoduler i den samme pakke, uanset om det er 15 kWh-, 20 kWh-, 25 kWh- eller 35 kWh-modellen. Alle enheder har det samme robuste ydre kabinet og deler komponentmoduler.

Basisenheden kan til enhver tid kobles sammen med plug-and-play-batteriudvidelsesmoduler. Batteriforlængelsesmoduler leverer enten yderligere 35 kWh eller 70 kWh oven i basisenheden på 35 kWh, hvilket øger effekten til 70 kWh eller maksimalt 105 kWh. Batteriforlængelsesmoduler indeholder kun battericellerne og et batteristyringssystem (BMS), da de bruger basisenhedens styring og effektelektronik.

-Transportører af maritime kølecontainere, der kører fra havn til distributionscenter eller daglig transport af kølecontainere, kan bruge E-COOLPAC som et alternativ til dieselgeneratorer for at reducere deres emissioner og overholde lokale regler, siger Peter Hansen, senior produktchef for Thermo King Global Marine, Rail and Bus, og fortsætter:

-E-COOLPAC giver en strømkilde til kølebiler, når de ikke er tilsluttet elnettet eller fartøjet, og den passer på både et EU-flexichassis og et EU-skeletchassis (enten sidemonteret eller centermonteret).

For at give kunderne mulighed for at overvåge deres aktiver og optimere driften bruger E-COOLPAC et telematiksystem, der giver dem mulighed for at se og analysere realtidsdata og historiske data om køretøjets placering, drift af E-COOLPAC-enheden, batteriets opladningstilstand og meget mere.

Chaufføren kan også overvåge og styre enheden med et intuitivt kontrolpanel, der gør det muligt for chaufføren at kontrollere batteristatus, begrænse ladestrømmen, ændre driftsfrekvensen mellem 50 Hz og 60 Hz og modtage driftsalarmer.

Batteripakkerne kan oplades via almindelige kommercielle/letindustrielle elnet eller type 2/type 3 ladestationer til elbiler.

-lipe

9/9 2024
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King