Thermo King lancerer miljøforbedrende batterier til køletransporter

Thermo King lancerer miljøforbedrende batterier til køletransporter

Producenten af køleenheder til transportbranchen har udviklet E-COOLPAC der er uafhængig af platform og har 'nul-direkte udledning'. Batterierne kan bruges til elektrificering af kølebiler og -trailere og som miljøvenlig generator til skibscontainere

Thermo King, der er førende inden for temperaturstyringsløsninger til transport og et varemærke under Trane Technologies har udviklet E-COOLPAC-batteriløsninger i et partnerskab med AKSA Würenlos AG), som er en schweizisk udvikler og producent af energisystemer.

E-COOLPAC er en batteriteknologi uden direkte emission, som giver kunderne mulighed for at elektrificere deres kølelastbiler og -trailere og bruge den som batterigeneratorløsning til kølecontainere. E-COOLPAC tilbyder en række batterimoduler samt udvidelsespakker, der leverer strøm fra 15kWh til 105kWh.

Batterierne kan monteres eller eftermonteres på hybrid-, LNG-, el- eller dieseldrevne lastbiler, trailere og chassis til skibscontainere, hvor der i øjeblikket er plads til et generatoranlæg.

Kundernene kan overholde krave i zoner med ultralav og nul-emission
Batteripakkerne er kompatible med front- og undermonterede køleenheder til lastbiler og trailere, herunder Thermo Kings selvdrevne, køretøjsdrevne og udvalgte Frigoblock-løsninger. E-COOLPAC er også kompatibel med Thermo Kings marinekøleenheder, herunder CFF og Magnum Plus, samt andre mærker af ISO1496-2-køleenheder.

-Sammen med AKSA har vi kombineret årtiers indsigt og ekspertise i branchen og skabt meget effektive, pålidelige og fleksible løsninger til elektrificering af transportkøling, siger Eneko Fernandez, produktchef for lastbiler hos Thermo King.

Eneko Fernandez uddyber:
-Vores fokus var at levere et produkt med robusthed og kvalitet, der var testet og valideret i forhold til strenge standarder. Med E-COOLPAC kan vores kunder opgradere deres lastbil-, trailer- og containerflåde, så de overholder kravene i zoner med ultralav og ingen emission, områder med dieselforbud og områder med lavt støjniveau (PIEK). Designets modularitet fremtidssikrer også kundernes investering og giver dem ro i sindet, fordi de til enhver tid kan udvide batteriets rækkevidde, hvis deres behov ændrer sig. 

E-COOLPAC's kompakte dimensioner omfatter al effektelektronik, styring og batterimoduler i den samme pakke, uanset om det er 15 kWh-, 20 kWh-, 25 kWh- eller 35 kWh-modellen. Alle enheder har det samme robuste ydre kabinet og deler komponentmoduler.

Basisenheden kan til enhver tid kobles sammen med plug-and-play-batteriudvidelsesmoduler. Batteriforlængelsesmoduler leverer enten yderligere 35 kWh eller 70 kWh oven i basisenheden på 35 kWh, hvilket øger effekten til 70 kWh eller maksimalt 105 kWh. Batteriforlængelsesmoduler indeholder kun battericellerne og et batteristyringssystem (BMS), da de bruger basisenhedens styring og effektelektronik.

-Transportører af maritime kølecontainere, der kører fra havn til distributionscenter eller daglig transport af kølecontainere, kan bruge E-COOLPAC som et alternativ til dieselgeneratorer for at reducere deres emissioner og overholde lokale regler, siger Peter Hansen, senior produktchef for Thermo King Global Marine, Rail and Bus, og fortsætter:

-E-COOLPAC giver en strømkilde til kølebiler, når de ikke er tilsluttet elnettet eller fartøjet, og den passer på både et EU-flexichassis og et EU-skeletchassis (enten sidemonteret eller centermonteret).

For at give kunderne mulighed for at overvåge deres aktiver og optimere driften bruger E-COOLPAC et telematiksystem, der giver dem mulighed for at se og analysere realtidsdata og historiske data om køretøjets placering, drift af E-COOLPAC-enheden, batteriets opladningstilstand og meget mere.

Chaufføren kan også overvåge og styre enheden med et intuitivt kontrolpanel, der gør det muligt for chaufføren at kontrollere batteristatus, begrænse ladestrømmen, ændre driftsfrekvensen mellem 50 Hz og 60 Hz og modtage driftsalarmer.

Batteripakkerne kan oplades via almindelige kommercielle/letindustrielle elnet eller type 2/type 3 ladestationer til elbiler.

-lipe

9/9 2024
  • Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    transport ›De seneste tre evalueringer viser, at projekterne både har øget fremkommeligheden mere end ventet, og projekterne blev billigere end budgetteret
  • Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt

    Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt

    transport ›Når håndværkere, pakketransporter og andre erhvervsdrivende i varebiler kører på landevejen, er tempoet oftere for højt end det er i personbiler. Den travle adfærd kan også aflæses i ulykkesstatistikken, hvor varebiler er overrepræsenterede
  • Nu er der bøde for at køre om vinteren med sommerdæk

    Nu er der bøde for at køre om vinteren med sommerdæk

    transport ›Fra og med 1. juli 2025, kan man blive idømt bødestraf ved at køre på sommerdæk, når vintervejret er kommet
  • Fremgang for Billund Lufthavn

    Fremgang for Billund Lufthavn

    transport ›Med et overskud på godt 17 millioner kroner i 2024 har Billund Lufthavn taget et vigtigt skridt mod en mere robust og bæredygtig forretning. Resultatet markerer en forbedring i forhold til 2023, hvor regnskabet viste et underskud på knap fem millioner kroner
  • Den humanitære indsats for børn er i fokus

    Den humanitære indsats for børn er i fokus

    transport ›En udvidelse af partnerskabet mellem DSV og UNICEF betyder mere hjælp til transport af vigtige forsyninger til børn i forbindelse med nødsituationer over hele verden
  • Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    transport ›Lørdag den 21. juni kan børn, unge og voksne med handicap eller særlige cykelbehov få en oplevelse ud over det sædvanlige i Amorparken i København
  • Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    transport ›Med lanceringen af den elektriske lastbil S-eWay tager Iveco og Hedin Nordic Truck et vigtigt skridt mod emissionsfri transport i Danmark. Lastbilen byder på op til 400 kilometers rækkevidde, lynhurtig opladning og stor fleksibilitet – både til distributionskørsel og specialiserede opgaver i fx bygge- og anlægsbranchen
  • Forsvaret rammer ny aftale om busser

    Forsvaret rammer ny aftale om busser

    transport ›Ny rammeaftale på busser til det danske forsvar baner vejen for effektiv logistik, når den nye værnepligt træder i kraft