Tre muligheder for at øge kapaciteten over Vejle Fjord
Vejdirektoratet har afsluttet forundersøgelsen af mulighederne for udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
I forbindelse med forliget om Infrastrukturplan 2035 blev det aftalt at undersøge forskellige muligheder for at udbygge Vejlefjordbroen, så trafikafviklingen forbedres.
Der er nu undersøgt tre løsningsmuligheder:
- En lille udvidelse af den eksisterende bro
- En stor udvidelse af den eksisterende bro
- En ny parallel bro.
I forundersøgelse har det primære fokus været på de bygværkmæssige muligheder for at skabe mere kapacitet på E45, men også på udbygning af E45 mellem tilslutningsanlæg 61a Vejle C og motorvejskryds Vejle.
Udbygget til seks spor
For alle udbygningsforslag har det været en grundforudsætning, at Vejlefjordbroens arkitektoniske udtryk så vidt muligt skulle bevares. Det gælder eksempelvis den buede underside på brodragerne og afstanden mellem bropillerne.
Hvis der er politisk ønske om at arbejde videre med en eller flere af udbygningsmulighederne, skal der gennemføres en miljøkonsekvensvurdering inden politisk beslutning om igangsættelse af et anlægsprojekt.
100.000 biler i døgnet
Trafikken har i mange år været støt stigende på og omkring Vejlefjordbroen. Siden Østjyske Motorvej i 2013 blev udbygget til seks spor mellem Skærup og Vejle N, er trafikken på Vejlefjordbroen steget til næsten 100.000 biler pr. hverdagsdøgn.
Det giver udfordringer i form af stadigt stigende rejsetider og betyder samtidig, at motorvejen er meget følsom over for uheld og andre trafikale hændelser.