Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig

Arbejdet med nedkørslen til Femern Bælt-tunnelen ved Rødbyhavn på Lolland nærmer sig sin afslutning. Overgangen mellem motorvejen og jernbanen på land og tunnelen under vand sker via den såkaldte tunnelportal, som har været under opførelse siden 2022.

Tunnelportalen bliver nu dækket med jord. Overdækningen udføres på de første ca. 160 meter tunnel støbt på land.

Overdækningen af tunnelen på land markerer endnu et skridt fremad på det, der er Danmarks største anlægsprojekt, siger Christian Oldenburg, construction manager i Sund & Bælt.

- Overdækningen af tunnelen er den foreløbige kulmination på tre års arbejde med at etablere den særlige tunnelportal, der skal give en tryg og sikker overgang for trafikken ind og ud af tunnelen under Femern Bælt. Samtidig er det en markering af det gode samarbejde om tunnelportalen med hovedentreprenøren Femern Link Contractors, siger Christian Oldenburg.

Den danske tunnelportal på 160 meter er med overdækningen tæt på at være færdig. Den overdækkede tunnel vil på sigt indgå naturligt i det omkringliggende landskab – præcis som det er sket på både Storebælts- og Øresundsforbindelserne.

Sideløbende er entreprenøren i gang med at støbe den over 800 meter lange rampe til jernbanen, hvor de første 300 meter rampe allerede er på plads.

Der arbejdes også på en kontrolbygning, der skal huse driftspersonalet, som skal overvåge tunnelens installationer og sikkerhed. På den tyske side ved Puttgarden er en tilsvarende portal under opførelse – dog uden kontrolrum.

Både den danske og tyske tunnelportal er også klar til næste store milepæl: nedsænkningen og tilkoblingen af det første tunnelelement under vand.

Men før denne proces kan gå i gang, skal det specialdesignede nedsænkningsfartøj Ivy 1 & 2 gennemføre de sidste tests og opnå en godkendelse. Sund & Bælt forventer, at dette vil falde på plads senere i år.

-lipe

 

9/9 2025
  • GLS' nye distributionscenter i Randers åbnet

    GLS' nye distributionscenter i Randers åbnet

    transport ›I sidste uge slog pakkedistributøren dørene op til centret, der øger kapacitet markant og medfører bl.a. flere arbejdspladser, mindre motorvejskørsel og flere elbiler
  • Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    transport ›Selskabet har sammen med sine samarbejdspartnere vundet statens udbud om at flyve med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF) mellem Aalborg og København. Udbuddet er det første af sin slags i EU
  • AI hjælper med flådestyringen

    AI hjælper med flådestyringen

    transport ›Flåderådgiver fra Webfleet er en ny AI-drevet løsning, der skal gøre det enklere, hurtigere og mere effektivt for flådeteams at få adgang til drifts- og performance-data
  • Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    transport ›Sikkerhedsparkeringen til 35 lastbiler er resultatet af et strategisk samarbejde mellem Drivers First, Venturi Fastigheter og Øresundsbron
  • Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    transport ›Fossile råvarer er erstattet med BASF-pyrolyseolie fra forbrugerplast i de transportkasser fra Knauf Industries, som blandt andre er taget i brug af en spansk seafood-leverandør
  • Leman styrker sit air & sea-netværk

    Leman styrker sit air & sea-netværk

    transport ›Det danskfunderede, globale transport- og logistikfirma, Leman opkøber Raben Groups Air & Sea-aktiviteter i Tyskland og Polen med virkning fra 1. januar 2026
  • Forenklet varebilskørsel skrottet

    Forenklet varebilskørsel skrottet

    transport ›Transportministeren vil alligevel ikke afskaffe uddannelses- og prøvekrav for de varebilschauffører, som kører gods for fremmed regning
  • Solceller er næste skridt

    Solceller er næste skridt

    transport ›Green Energy har gang i et pilotprojekt med DHL Freight Sverige, hvor avancerede solcellesystemer testes på ti lastbiler drevet af HVO og flydende biogas, LBG.