Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig

Arbejdet med nedkørslen til Femern Bælt-tunnelen ved Rødbyhavn på Lolland nærmer sig sin afslutning. Overgangen mellem motorvejen og jernbanen på land og tunnelen under vand sker via den såkaldte tunnelportal, som har været under opførelse siden 2022.

Tunnelportalen bliver nu dækket med jord. Overdækningen udføres på de første ca. 160 meter tunnel støbt på land.

Overdækningen af tunnelen på land markerer endnu et skridt fremad på det, der er Danmarks største anlægsprojekt, siger Christian Oldenburg, construction manager i Sund & Bælt.

- Overdækningen af tunnelen er den foreløbige kulmination på tre års arbejde med at etablere den særlige tunnelportal, der skal give en tryg og sikker overgang for trafikken ind og ud af tunnelen under Femern Bælt. Samtidig er det en markering af det gode samarbejde om tunnelportalen med hovedentreprenøren Femern Link Contractors, siger Christian Oldenburg.

Den danske tunnelportal på 160 meter er med overdækningen tæt på at være færdig. Den overdækkede tunnel vil på sigt indgå naturligt i det omkringliggende landskab – præcis som det er sket på både Storebælts- og Øresundsforbindelserne.

Sideløbende er entreprenøren i gang med at støbe den over 800 meter lange rampe til jernbanen, hvor de første 300 meter rampe allerede er på plads.

Der arbejdes også på en kontrolbygning, der skal huse driftspersonalet, som skal overvåge tunnelens installationer og sikkerhed. På den tyske side ved Puttgarden er en tilsvarende portal under opførelse – dog uden kontrolrum.

Både den danske og tyske tunnelportal er også klar til næste store milepæl: nedsænkningen og tilkoblingen af det første tunnelelement under vand.

Men før denne proces kan gå i gang, skal det specialdesignede nedsænkningsfartøj Ivy 1 & 2 gennemføre de sidste tests og opnå en godkendelse. Sund & Bælt forventer, at dette vil falde på plads senere i år.

-lipe

 

9/9 2025
  • PostNord opruster inden Black Friday

    PostNord opruster inden Black Friday

    transport ›Black Friday og julen står for døren, og det har fået PostNord til at åbne flere nye pakkeshops i hele landet.
  • Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    transport ›Den kollektive ordning ReturBat har valgt at lade Batteriretur videreføre sine aktiviteter på blybatterier, hvilket medfører en mere effektiv og sammenhængende indsats på tværs af brancher og batterityper
  • Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    transport ›Danmarkshistoriens største anlægsprojekt skifter ud i ledelsen. Med Guy Taylor vil organisationen få tilført mere international erfaring den udfordrende byggeproces, som er bl.a. er ramt af forsinkelser på flere områder
  • Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    transport ›Skolen, som bl.a. tilbyder bus, gods- og truckuddannelser, bliver den 19. i rækken af erhvervsskoler og udbydere, der tilbyder 90 procent af alle AMU-kurser i Danmark
  • Ejner Hessel udvider sortimentet

    Ejner Hessel udvider sortimentet

    transport ›Med en ny forhandleraftale bliver Ejner Hessel officiel forhandler af det hollandske trailermærke Broshuis i Danmark, Norge og Sverige
  • El-lastbiler går over grænsen

    El-lastbiler går over grænsen

    transport ›Fra og med oktober kører Brings elektriske lastbil over landegrænsen mellem Sverige og Danmark. Den nye lastbil er Posten Bring koncernens første grænseoverskridende el-lastbil
  • Unge tager også nattoget

    Unge tager også nattoget

    transport ›Da de unge fik spørgsmålet om ønsker til forbedring af den kollektive trafik, lød svaret: ”Mulighed for at tage tog og bus om natten”. Det bliver nu realiseret i weekenderne langs Østbanen og Odsherredbanen
  • 2. generations fuldelektriske lastbiler på vejene

    2. generations fuldelektriske lastbiler på vejene

    transport ›Rema 1000 udvider flåden af elektriske lastbiler med nye 2. generations trækkere fra Mercedes. De har øget kapacitet og en rækkevidde på op til 600 kilometer