Undersøgelse: Leveringsproblemerne truer væksten i e-handel

Undersøgelse: Leveringsproblemerne truer væksten i e-handel

samtidig med at e-handelen fortsætter med at vokse, viser leveringerne sig at være grundlæggende problem. Det viser ny undersøgelse fra Descartes og Sapio Research, som stiller skarpt på årsager og løsninger

E-handel har længe lovet at være den smidige og nemme fremtid for forbrugerne, og under pandemien oplevede vi en eksplosiv stigning.

Men samtidig med at e-handelen fortsætter med at vokse, er der stadig et grundlæggende problem: leveringerne.

Selvom virksomheder investerer i bedre logistik, oplever mange forbrugere nemlig, at deres køberejse ender med frustration ved døren. 

Det viser en ny undersøgelse fra Descartes og SAPIO Research, som er lavet på baggrund af interviews med 8.000 forbrugere i Europa og Nordamerika.

Trods forbedret leveringsevne år efter år er der stadig utilfredshed. Mere end 20 % af forbrugerne siger i undersøgelsen, at de har haft negative oplevelser med leveringer – de har været forsinkede, upålidelige eller ganske enkelt forkerte.

Dette er, ifølge Descartes, et tegn på, at markedet for e-handel trods sin modenhed stadig har store mangler med hensyn til at levere den kvalitet, forbrugerne forventer.

Inflation og faldende købekraft
Derudover er der andre udfordringer. Inflation og økonomisk usikkerhed har skabt en situation, hvor forbrugerne har færre penge til rådighed.

Det er svært at øge sin købehyppighed online, når den disponible indkomst falder. I 2024 viser undersøgelsen en stigning i andelen, der angiver økonomiske grunde til at handle mindre online.

Tidligere var den mest almindelige grund til ikke at handle online, at man ville se produktet inden køb – nu er det et stramt budget, der er den største forhindring.

Men økonomien er ikke den eneste udfordring. Leveringsproblemerne fortsætter med at tynge e-handelens potentiale ned.

For forbrugerne er bekvemmelighed afgørende, og en ud af fem afskrækkes fra at handle mere online på grund af negative leveringsoplevelser.

Pålideligheden mangler, og miljøhensyn er blevet vigtigere for nutidens bevidste forbrugere. Det nævnes også som en faktor, der påvirker beslutninger om køb.

Levering er blevet en konkurrencefordel
Det måske mest slående er, at leveringen i sig selv er blevet en central konkurrencefordel.

Tidligere handlede det om pris og produktsortiment, men nu er det spørgsmålet om, hvor hurtigt, sikkert og miljøvenligt leveringen kan ske, der er afgørende for, om kunderne vender tilbage.

Leveringssikkerhed og nøjagtighed i leverancerne bliver en stadig vigtigere faktor, slår Descartes fast. Især dyre varer kræver større omhu – forbrugerne forventer detaljeret sporbarhed og endda billedbevis på, at varerne er leveret.

Forhandlere, der formår at tilbyde fleksible og sikre leveringsmuligheder, har en klar fordel på markedet.

Det handler ikke længere kun om hurtig levering – omkostningseffektive løsninger, der stadig tilbyder punktlighed og sikkerhed, er mindst lige så vigtige.

Forbrugerne begynder også at blive mere selektive. Undersøgelsen viser, at 44 % foretrækker billigere levering frem for hurtighed.

Samtidig efterspørger 20 % præcise leveringsvinduer, hvor de kan planlægge efter, hvornår pakken bliver leveret. Dette behov for skræddersyede løsninger viser, at en "one-size-fits-all"-tilgang ikke længere fungerer.

Værdien af den rigtige leveringsmodel
Virksomheder, der kan aflæse deres kunders præferencer – fra ønsket type af levering, til hvor hurtigt og til hvilken pris – har en stor fordel.

Kunderne forventer også, at forhandlerne tager ansvar for bæredygtighed. Tilbud om miljøvenlige leveringsalternativer bliver et krav snarere end en bonus.

Ifølge Descartes er det blevet tydeligt, at e-handelsvirksomheder skal tilbyde forskellige alternativer afhængigt af kundernes behov.

Hvis de klarer disse udfordringer og samtidig finder den rigtige balance mellem hastighed, sikkerhed og omkostninger, kan de ikke bare fastholde deres kunder, men også tiltrække nye.

I en tid med økonomisk usikkerhed og stor konkurrence er det netop leverancen, der kan afgøre, om en virksomhed får succes på lang sigt.

-hawin

Om Descartes
Descartes hjælper kunder over hele verden gennem løsninger der giver dem adgang til beslutningsstøtte - inden for strategisk ruteoptimering, transportoptimering og toldhåndtering - som er nødvendig for at sikre fuld synlighed og automatisering i hele forsyningskæden.
Descartes løsninger anvendes til planlægning, sporing og opfølgning af leverancer, men også til styring og opfølgning af transportaftaler, servicekvalitet og transportfakturaer. Descartes løsninger giver adgang til globale handelsdata for hurtigt og nemt at oprette og sende import- og eksportmeddelelser og for at sikre, at de overholder de krav og sanktioner der pålægges af forskellige stater og myndigheder.
Descartes hovedkvarter ligger i Waterloo, Canada og det nordiske hovedkontor i Malmö, Sverige

 

4/10 2024
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud