Undersøgelse: Leveringsproblemerne truer væksten i e-handel

Undersøgelse: Leveringsproblemerne truer væksten i e-handel

samtidig med at e-handelen fortsætter med at vokse, viser leveringerne sig at være grundlæggende problem. Det viser ny undersøgelse fra Descartes og Sapio Research, som stiller skarpt på årsager og løsninger

E-handel har længe lovet at være den smidige og nemme fremtid for forbrugerne, og under pandemien oplevede vi en eksplosiv stigning.

Men samtidig med at e-handelen fortsætter med at vokse, er der stadig et grundlæggende problem: leveringerne.

Selvom virksomheder investerer i bedre logistik, oplever mange forbrugere nemlig, at deres køberejse ender med frustration ved døren. 

Det viser en ny undersøgelse fra Descartes og SAPIO Research, som er lavet på baggrund af interviews med 8.000 forbrugere i Europa og Nordamerika.

Trods forbedret leveringsevne år efter år er der stadig utilfredshed. Mere end 20 % af forbrugerne siger i undersøgelsen, at de har haft negative oplevelser med leveringer – de har været forsinkede, upålidelige eller ganske enkelt forkerte.

Dette er, ifølge Descartes, et tegn på, at markedet for e-handel trods sin modenhed stadig har store mangler med hensyn til at levere den kvalitet, forbrugerne forventer.

Inflation og faldende købekraft
Derudover er der andre udfordringer. Inflation og økonomisk usikkerhed har skabt en situation, hvor forbrugerne har færre penge til rådighed.

Det er svært at øge sin købehyppighed online, når den disponible indkomst falder. I 2024 viser undersøgelsen en stigning i andelen, der angiver økonomiske grunde til at handle mindre online.

Tidligere var den mest almindelige grund til ikke at handle online, at man ville se produktet inden køb – nu er det et stramt budget, der er den største forhindring.

Men økonomien er ikke den eneste udfordring. Leveringsproblemerne fortsætter med at tynge e-handelens potentiale ned.

For forbrugerne er bekvemmelighed afgørende, og en ud af fem afskrækkes fra at handle mere online på grund af negative leveringsoplevelser.

Pålideligheden mangler, og miljøhensyn er blevet vigtigere for nutidens bevidste forbrugere. Det nævnes også som en faktor, der påvirker beslutninger om køb.

Levering er blevet en konkurrencefordel
Det måske mest slående er, at leveringen i sig selv er blevet en central konkurrencefordel.

Tidligere handlede det om pris og produktsortiment, men nu er det spørgsmålet om, hvor hurtigt, sikkert og miljøvenligt leveringen kan ske, der er afgørende for, om kunderne vender tilbage.

Leveringssikkerhed og nøjagtighed i leverancerne bliver en stadig vigtigere faktor, slår Descartes fast. Især dyre varer kræver større omhu – forbrugerne forventer detaljeret sporbarhed og endda billedbevis på, at varerne er leveret.

Forhandlere, der formår at tilbyde fleksible og sikre leveringsmuligheder, har en klar fordel på markedet.

Det handler ikke længere kun om hurtig levering – omkostningseffektive løsninger, der stadig tilbyder punktlighed og sikkerhed, er mindst lige så vigtige.

Forbrugerne begynder også at blive mere selektive. Undersøgelsen viser, at 44 % foretrækker billigere levering frem for hurtighed.

Samtidig efterspørger 20 % præcise leveringsvinduer, hvor de kan planlægge efter, hvornår pakken bliver leveret. Dette behov for skræddersyede løsninger viser, at en "one-size-fits-all"-tilgang ikke længere fungerer.

Værdien af den rigtige leveringsmodel
Virksomheder, der kan aflæse deres kunders præferencer – fra ønsket type af levering, til hvor hurtigt og til hvilken pris – har en stor fordel.

Kunderne forventer også, at forhandlerne tager ansvar for bæredygtighed. Tilbud om miljøvenlige leveringsalternativer bliver et krav snarere end en bonus.

Ifølge Descartes er det blevet tydeligt, at e-handelsvirksomheder skal tilbyde forskellige alternativer afhængigt af kundernes behov.

Hvis de klarer disse udfordringer og samtidig finder den rigtige balance mellem hastighed, sikkerhed og omkostninger, kan de ikke bare fastholde deres kunder, men også tiltrække nye.

I en tid med økonomisk usikkerhed og stor konkurrence er det netop leverancen, der kan afgøre, om en virksomhed får succes på lang sigt.

-hawin

Om Descartes
Descartes hjælper kunder over hele verden gennem løsninger der giver dem adgang til beslutningsstøtte - inden for strategisk ruteoptimering, transportoptimering og toldhåndtering - som er nødvendig for at sikre fuld synlighed og automatisering i hele forsyningskæden.
Descartes løsninger anvendes til planlægning, sporing og opfølgning af leverancer, men også til styring og opfølgning af transportaftaler, servicekvalitet og transportfakturaer. Descartes løsninger giver adgang til globale handelsdata for hurtigt og nemt at oprette og sende import- og eksportmeddelelser og for at sikre, at de overholder de krav og sanktioner der pålægges af forskellige stater og myndigheder.
Descartes hovedkvarter ligger i Waterloo, Canada og det nordiske hovedkontor i Malmö, Sverige

 

4/10 2024
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38