Uno-X Truck Investerer i fremtidens løsning
For et år siden skrev Uno-X Truck Danmarkshistorie ved at indvie landets første offentlige el-lader til lastbiler i Nyborg. Det var begyndelsen på elektrificering af den tunge trafik, og hos Uno-X mærker man, at kunderne er interesserede i en yderligere i elektrificering af branchen
Med en mission om at fremme løsninger for fremtidens mobilitet har Uno-X Truck investeret betydeligt i elektrificeringen af den tunge trafik gennem det seneste år.
Højdepunktet blev markeret d. 7. marts 2023, hvor de i Nyborg officielt indviede landets første offentlige el-lader til lastbiler.
- Vi er stolte over at have introduceret den første offentlige ladestander til den tunge trafik i Danmark. Vi ser det som en af vores fremmeste opgaver at udvikle fremtidens løsninger og udvikle os sammen med vores kunder, siger Michael B. Hansen, markedsdirektør i Uno-X Truck.
Han fortsætter.
- Samtidig ønsker vi med vores investering i øget elektrificering af den tunge trafik at gøre dagligdagen så praktisk og overskuelig som overhovedet muligt for vores kunder.
Kritisk infrastruktur understøttes
På bagkant af lanceringen i Nyborg har Uno-X Truck udvidet med el-ladestandere i først Horsens og senest i februar i år i Vejen.
Lokationerne er nøje udvalgt på baggrund af deres strategiske placeringer, som understøtter den landsdækkende infrastruktur for elektrisk tung trafik - og der er flere ladere på vej i løbet af 2024, lover Michael B. Hansen.
- Vores udbygning sker i takt med, at vi oplever en voksende interesse og efterspørgsel på markedet, som understreger behovet for yderligere udvikling af ladeinfrastrukturen.
- Og vi glæder os over, at de nogle af branchens allerstørste aktører i form af DFDS og Rema1000 i dag benytter Uno-X Trucks ladeanlæg, siger Michael B. Hansen og tilføjer:
- Det vidner om, at vi bevæger os i den rigtige retning, og om en branche som er klar til at omfavne forandring.
Voksende flåde af el-lastbiler
Der har i løbet af 2023 været en markant stigning i antallet af nye lastbiler med el som drivmiddel - samlet 251 nyregistrerede styks, viser tal fra Danmarks Statistik. Det er en stigning på 195 procent sammenlignet med året før.
Hos Uno-X Truck er der et ønske om, at andelen af el-lastbiler forøges yderligere.
Det bliver blandt andet understøttet af en rapport fra Danske E-mobilitet og Danske Energi.
Heri anbefales det, at alle nye varebiler og mindst halvdelen af lastbilerne, der sælges i Danmark i 2030, skal være nulemissionskøretøjer og køre på el eller brint.
- Vi er et land med omkring 2200 offentlige tankstationer for benzin og diesel.
- Det står derfor klart for os, at der er et presserende behov for at styrke infrastrukturen med elektriske ladestandere, så vi er i stand til at imødekomme den kun voksende flåde af el-lastbiler på nationalt plan, siger Michael B. Hansen.
For at sikre, at Uno-X Truck kan imødekomme sine kunders behov, vil de fortsætte med at inkludere dem som tætte samarbejdspartnere.
- Det handler ikke blot om at opfylde nutidens behov, men at forberede os på fremtidens udfordringer. Vi kender den danske transportbranche, vognmændene og deres behov, og det skal vi bruge som afsæt i vores arbejde.
- For vi skal rykke os, i takt med at de gør det, og det er både vores HVO, Adblue og nu også elektrificering af lastbiler gode eksempler på, forklarer Michael B. Hansen.
-hawin