Ustabilitet i Mellemøsten får fragtpriserne til at eksplodere

Ustabilitet i Mellemøsten får fragtpriserne til at eksplodere

Fragtpriserne er steget med rekordfart de seneste uger og ser ud til at fortsætte. Det er skidt nyt for både forbrugerne og virksomhederne, der kan risikere at skulle betale mere og vente længere på varerne, lyder det fra Tekniq Arbejdsgiverne

Det er næppe gået nogens næse forbi, at der mildt sagt er stor ustabilitet på fragtruterne i mellemøsten, og siden slutningen af december er fragtpriserne på det globale marked steget med 93 %, viser dagens nye tal fra Freightos' containerindex.

Det er skidt nyt for de mange virksomheder og deres kunder, der kan risikere at komme til at betale mere for deres varer, hvis udviklingen fortsætter.

- Fragtpriserne har en afsmittende effekt på prisudviklingen på de varer, der bliver fragtet. Derfor kan det også sende materialepriserne i vejret, hvis udviklingen fortsætter. Det kan blive rigtig dyrt for de virksomheder, der har givet fastpristilbud til deres kunder, og derfor ikke kan tilpasse sig den aktuelle situation.

- Helt generelt betyder det, at der vil være behov for en større økonomisk buffer, når der gives tilbud, hvilket gør det dyrere at være forbruger, siger Maria Elisabeth Kjærsgaard-Jensen, økonom i Tekniq Arbejdsgiverne, der organiserer store dele af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv.

Ny rute øger omkostninger
Fragtpriserne er steget i takt med, at Mærsk besluttede at omdirigere sine containerskibe, efter angreb i Det Røde Hav. I stedet for at bruge Suez-kanalen, skal skibene nu på ubestemt tid sejle syd om Afrika, hvilket er markant dyrere - både i brændstof og transporttid.

Udviklingen kommer i kølvandet på en længere periode, hvor fragtpriserne har ligget på et relativt lavt niveau. Samtidig har materialepriserne været nedadgående det seneste år.

- Vi var på den måde forbi efterdønningerne fra coronatiden med lange leveringstider og flaskehalsproblemer. Og selvom dette er en anden situation, så er det de samme mekanismer, der er i spil i forhold til prisstigninger, vi må forvente at se.

- Vi kan håbe, at det er et forbigående skvulp der hurtigt går over, men usikkerheder er aldrig godt for prisudviklingen, så vi kan nemt risikere, at stigningerne bider sig fast og forplanter sig videre i systemet, siger Maria Elisabeth Kjærsgaard-Jensen.

Ved årsskiftet lå det globale fragtprisindeks for en container på 1341 dollars. I dag er det steget til 2590 dollars. Det er dog langt fra toppen under corona, hvor prisen kom helt op omkring 11.000 dollars.

-dc

15/1 2024
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King