Ustabilitet i Mellemøsten får fragtpriserne til at eksplodere

Ustabilitet i Mellemøsten får fragtpriserne til at eksplodere

Fragtpriserne er steget med rekordfart de seneste uger og ser ud til at fortsætte. Det er skidt nyt for både forbrugerne og virksomhederne, der kan risikere at skulle betale mere og vente længere på varerne, lyder det fra Tekniq Arbejdsgiverne

Det er næppe gået nogens næse forbi, at der mildt sagt er stor ustabilitet på fragtruterne i mellemøsten, og siden slutningen af december er fragtpriserne på det globale marked steget med 93 %, viser dagens nye tal fra Freightos' containerindex.

Det er skidt nyt for de mange virksomheder og deres kunder, der kan risikere at komme til at betale mere for deres varer, hvis udviklingen fortsætter.

- Fragtpriserne har en afsmittende effekt på prisudviklingen på de varer, der bliver fragtet. Derfor kan det også sende materialepriserne i vejret, hvis udviklingen fortsætter. Det kan blive rigtig dyrt for de virksomheder, der har givet fastpristilbud til deres kunder, og derfor ikke kan tilpasse sig den aktuelle situation.

- Helt generelt betyder det, at der vil være behov for en større økonomisk buffer, når der gives tilbud, hvilket gør det dyrere at være forbruger, siger Maria Elisabeth Kjærsgaard-Jensen, økonom i Tekniq Arbejdsgiverne, der organiserer store dele af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv.

Ny rute øger omkostninger
Fragtpriserne er steget i takt med, at Mærsk besluttede at omdirigere sine containerskibe, efter angreb i Det Røde Hav. I stedet for at bruge Suez-kanalen, skal skibene nu på ubestemt tid sejle syd om Afrika, hvilket er markant dyrere - både i brændstof og transporttid.

Udviklingen kommer i kølvandet på en længere periode, hvor fragtpriserne har ligget på et relativt lavt niveau. Samtidig har materialepriserne været nedadgående det seneste år.

- Vi var på den måde forbi efterdønningerne fra coronatiden med lange leveringstider og flaskehalsproblemer. Og selvom dette er en anden situation, så er det de samme mekanismer, der er i spil i forhold til prisstigninger, vi må forvente at se.

- Vi kan håbe, at det er et forbigående skvulp der hurtigt går over, men usikkerheder er aldrig godt for prisudviklingen, så vi kan nemt risikere, at stigningerne bider sig fast og forplanter sig videre i systemet, siger Maria Elisabeth Kjærsgaard-Jensen.

Ved årsskiftet lå det globale fragtprisindeks for en container på 1341 dollars. I dag er det steget til 2590 dollars. Det er dog langt fra toppen under corona, hvor prisen kom helt op omkring 11.000 dollars.

-dc

15/1 2024
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning