Ustabilitet i Mellemøsten får fragtpriserne til at eksplodere

Ustabilitet i Mellemøsten får fragtpriserne til at eksplodere

Fragtpriserne er steget med rekordfart de seneste uger og ser ud til at fortsætte. Det er skidt nyt for både forbrugerne og virksomhederne, der kan risikere at skulle betale mere og vente længere på varerne, lyder det fra Tekniq Arbejdsgiverne

Det er næppe gået nogens næse forbi, at der mildt sagt er stor ustabilitet på fragtruterne i mellemøsten, og siden slutningen af december er fragtpriserne på det globale marked steget med 93 %, viser dagens nye tal fra Freightos' containerindex.

Det er skidt nyt for de mange virksomheder og deres kunder, der kan risikere at komme til at betale mere for deres varer, hvis udviklingen fortsætter.

- Fragtpriserne har en afsmittende effekt på prisudviklingen på de varer, der bliver fragtet. Derfor kan det også sende materialepriserne i vejret, hvis udviklingen fortsætter. Det kan blive rigtig dyrt for de virksomheder, der har givet fastpristilbud til deres kunder, og derfor ikke kan tilpasse sig den aktuelle situation.

- Helt generelt betyder det, at der vil være behov for en større økonomisk buffer, når der gives tilbud, hvilket gør det dyrere at være forbruger, siger Maria Elisabeth Kjærsgaard-Jensen, økonom i Tekniq Arbejdsgiverne, der organiserer store dele af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv.

Ny rute øger omkostninger
Fragtpriserne er steget i takt med, at Mærsk besluttede at omdirigere sine containerskibe, efter angreb i Det Røde Hav. I stedet for at bruge Suez-kanalen, skal skibene nu på ubestemt tid sejle syd om Afrika, hvilket er markant dyrere - både i brændstof og transporttid.

Udviklingen kommer i kølvandet på en længere periode, hvor fragtpriserne har ligget på et relativt lavt niveau. Samtidig har materialepriserne været nedadgående det seneste år.

- Vi var på den måde forbi efterdønningerne fra coronatiden med lange leveringstider og flaskehalsproblemer. Og selvom dette er en anden situation, så er det de samme mekanismer, der er i spil i forhold til prisstigninger, vi må forvente at se.

- Vi kan håbe, at det er et forbigående skvulp der hurtigt går over, men usikkerheder er aldrig godt for prisudviklingen, så vi kan nemt risikere, at stigningerne bider sig fast og forplanter sig videre i systemet, siger Maria Elisabeth Kjærsgaard-Jensen.

Ved årsskiftet lå det globale fragtprisindeks for en container på 1341 dollars. I dag er det steget til 2590 dollars. Det er dog langt fra toppen under corona, hvor prisen kom helt op omkring 11.000 dollars.

-dc

15/1 2024
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt