
Vejprojekter meget billigere end budgetteret
De seneste tre evalueringer viser, at projekterne både har øget fremkommeligheden mere end ventet, og projekterne blev billigere end budgetteret
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Gevinsterne ved at forbedre vejinfrastrukturen er større end ventet.
Det viser de evalueringer, som Vejdirektoratet netop har færdiggjort af tre tidligere større anlægsprojekter - udbygningen af Østjyske Motorvej, 2. etape af Kalundborgmotorvejen og etableringen af Haderup Omfartsvej, som blev afsluttet i henholdsvis foråret 2019, efteråret 2019 og efteråret 2020.
Evalueringerne viser, at den samfundsøkonomiske nettogevinst ved alle tre byggerier ikke bare er stor, men også større end det, der oprindeligt blev beregnet i beslutningsgrundlaget for projekterne.
Gode for alle
Transportminister Thomas Danielsen (V) understreger, at Vejdirektoratets evalueringer viser tydeligt, at vejprojekterne ikke kun er gode for den enkelte bilist, men for alle sammen, og gevinsterne for samfundet er højere end ventet.
De faktiske tal viser, at man ved udbygningen fra fire - til seks spor af Østjyske Motorvej mellem Skanderborg og Aarhus har fået en intern rente på 11,8 procent mod de 8,7 procent , der var beregnet i beslutningsgrundlaget.
Den interne rente er således 3,1 proentpoint højere end det, der oprindeligt blev beregnet. Det er reelt en forbedring på godt 35 procent.
Samfundsøkonomisk gevinst
Den interne rente viser, hvor stor forrentning samfundet får af investeringen i projektet. Er den interne rente større end cirka 3,2 procent, betragtes et projekt som en god investering.
2. etape af Kalundborgmotorvejen og etableringen af Haderup Omfartsvej har fået en intern rente på henholdsvis 3,5 procent - og fire point højere end det, der oprindeligt blev beregnet.
De tre projekter har givet større samfundsøkonomisk gevinst end forventet, fordi trafikanterne kommer hurtigere frem, end oprindeligt beregnet.
Store besparelser
Det har også haft en positiv effekt på forrentningen, at alle tre projekter blev billigere end det, der oprindeligt var afsat til dem.
Projekterne er udført mellem 26 procent og 38 procent under budgettet, og det skyldes især tre forhold:
- Vejdirektoratet har ikke haft store uforudsete udgifter, og derfor har det kun i begrænset omfang været nødvendigt at trække på de økonomiske reserver, der var afsat.
- Projekterne er udført i en periode, hvor markedet for at opføre store byggeprojekter var gunstige.
- Slutteligt har Vejdirektoratet undervejs i projekterne fundet billigere anlægsmetoder, end det oprindeligt var forudsat.
4.800 færre kørestøjer gennem by
Yderligere kortlægger evalueringerne, at projekterne har flyttet trafik fra parallelle veje og landeveje.
I Haderup har den nye omfartsvej betydet, at 4.800 færre køretøjer nu kører gennem Haderup, mens udbygningen af Kalundborgmotorvejen har fjernet omkring 17.000 køretøjer fra den gamle landevej ved Nr. Jernløse.
Fakta
Vejdirektoratet har evalueret vejprojekter efter etablering siden 2017. Der er gennemført evalueringer af i alt 11 projekter, hvoraf ti har været mere rentable end ventet.
- Helsingørmotorvejen, fra 5,1 procent i beslutningsgrundlaget til 5,9procent i evalueringen.
- Køge Bugt Motorvejen, fra 11,8 procent i beslutningsgrundlaget til 9,9 procent i evalueringen.
- Frederikssund MV. + Motorring 4, fra 9,4 procent i beslutningsgrundlaget til 11,1 procent i evalueringen.
- Silkeborgmotorvejen fra 5,2 procent i beslutningsgrundlaget til 6,8 procent i evalueringen
- Fynske Motorvej (Nr. Aaby-Middelfart) fra 8,5 procent i beslutningsgrundlaget til 12,7 procent i evalueringen.
- Bredsten-Vandel (Rute 28 Vejle-Billund) fra 2,3 procent i beslutningsgrundlaget til 3,0 procent i evalueringen.
- Næstved Omfartsvej fra 12,9 procent i beslutningsgrundlaget til 18,6 procent i evalueringen.
- Holstebromotorvejen fra 5,1 procent i beslutningsgrundlaget til 11,1 procent i evalueringen.
- Kalundborgmotorvejen, Regstrup fra 6,4 procent i beslutningsgrundlaget til 9,9 procent i evalueringen.
- Østjyske Motorvej (Skanderborg – Aarhus) fra 8,7 i beslutningsgrundlaget til 11,7 procent i evalueringen.
- Haderup Omfartsvej fra 3,8 procent i beslutningsgrundlaget til 7,8 procent i evalueringen.