Vejprojekter meget billigere end budgetteret

Vejprojekter meget billigere end budgetteret

De seneste tre evalueringer viser, at projekterne både har øget fremkommeligheden mere end ventet, og projekterne blev billigere end budgetteret

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Gevinsterne ved at forbedre vejinfrastrukturen er større end ventet.

Det viser de evalueringer, som Vejdirektoratet netop har færdiggjort af tre tidligere større anlægsprojekter - udbygningen af Østjyske Motorvej, 2. etape af Kalundborgmotorvejen og etableringen af Haderup Omfartsvej, som blev afsluttet i henholdsvis foråret 2019, efteråret 2019 og efteråret 2020.

Evalueringerne viser, at den samfundsøkonomiske nettogevinst ved alle tre byggerier ikke bare er stor, men også større end det, der oprindeligt blev beregnet i beslutningsgrundlaget for projekterne.

Gode for alle
Transportminister Thomas Danielsen (V) understreger, at Vejdirektoratets evalueringer viser tydeligt, at vejprojekterne ikke kun er gode for den enkelte bilist, men for alle sammen, og gevinsterne for samfundet er højere end ventet.

De faktiske tal viser, at man ved udbygningen fra fire - til seks spor af Østjyske Motorvej mellem Skanderborg og Aarhus har fået en intern rente på 11,8 procent mod de 8,7 procent , der var beregnet i beslutningsgrundlaget.

Den interne rente er således 3,1 proentpoint højere end det, der oprindeligt blev beregnet. Det er reelt en forbedring på godt 35 procent.

Samfundsøkonomisk gevinst
Den interne rente viser, hvor stor forrentning samfundet får af investeringen i projektet. Er den interne rente større end cirka 3,2 procent, betragtes et projekt som en god investering.

2. etape af Kalundborgmotorvejen og etableringen af Haderup Omfartsvej har fået en intern rente på henholdsvis 3,5 procent - og fire point højere end det, der oprindeligt blev beregnet.

De tre projekter har givet større samfundsøkonomisk gevinst end forventet, fordi trafikanterne kommer hurtigere frem, end oprindeligt beregnet.

Store besparelser
Det har også haft en positiv effekt på forrentningen, at alle tre projekter blev billigere end det, der oprindeligt var afsat til dem.

Projekterne er udført mellem 26 procent og 38 procent under budgettet, og det skyldes især tre forhold:

- Vejdirektoratet har ikke haft store uforudsete udgifter, og derfor har det kun i begrænset omfang været nødvendigt at trække på de økonomiske reserver, der var afsat.

- Projekterne er udført i en periode, hvor markedet for at opføre store byggeprojekter var gunstige.

- Slutteligt har Vejdirektoratet undervejs i projekterne fundet billigere anlægsmetoder, end det oprindeligt var forudsat.

4.800 færre kørestøjer gennem by
Yderligere kortlægger evalueringerne, at projekterne har flyttet trafik fra parallelle veje og landeveje.

I Haderup har den nye omfartsvej betydet, at 4.800 færre køretøjer nu kører gennem Haderup, mens udbygningen af Kalundborgmotorvejen har fjernet omkring 17.000 køretøjer fra den gamle landevej ved Nr. Jernløse.

Fakta
Vejdirektoratet har evalueret vejprojekter efter etablering siden 2017. Der er gennemført evalueringer af i alt 11 projekter, hvoraf ti har været mere rentable end ventet.

- Helsingørmotorvejen, fra 5,1 procent i beslutningsgrundlaget til 5,9procent i evalueringen.

- Køge Bugt Motorvejen, fra 11,8 procent i beslutningsgrundlaget til 9,9 procent i evalueringen.

- Frederikssund MV. + Motorring 4, fra 9,4 procent i beslutningsgrundlaget til 11,1 procent i evalueringen.

- Silkeborgmotorvejen fra 5,2 procent i beslutningsgrundlaget til 6,8 procent i evalueringen

- Fynske Motorvej (Nr. Aaby-Middelfart) fra 8,5 procent i beslutningsgrundlaget til 12,7 procent i evalueringen.

- Bredsten-Vandel (Rute 28 Vejle-Billund) fra 2,3 procent i beslutningsgrundlaget til 3,0 procent i evalueringen.

- Næstved Omfartsvej fra 12,9 procent i beslutningsgrundlaget til 18,6 procent i evalueringen.

- Holstebromotorvejen fra 5,1 procent i beslutningsgrundlaget til 11,1 procent i evalueringen.

- Kalundborgmotorvejen, Regstrup fra 6,4 procent i beslutningsgrundlaget til 9,9 procent i evalueringen.

- Østjyske Motorvej (Skanderborg – Aarhus) fra 8,7 i beslutningsgrundlaget til 11,7 procent i evalueringen.

- Haderup Omfartsvej fra 3,8 procent i beslutningsgrundlaget til 7,8 procent i evalueringen.

3/6 2025
  • Skræddersyet til terrænkørsel

    Skræddersyet til terrænkørsel

    transport ›Volvos brede udvalg af mellemtunge lastbiler opgraderes nu med en mere robust Volvo FL 4x4 til de krævende opgaver
  • Sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning

    Sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning

    transport ›Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.
  • UPM lancerer aftagelige etiketter til logistikbranchen

    UPM lancerer aftagelige etiketter til logistikbranchen

    transport ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 præsenteret en ny etiketløsning til den voksende logistiksektor med genanvendelige emballager
  • Dobbelttrailere får plads på motorveje

    Dobbelttrailere får plads på motorveje

    transport ›22 danske til- og frakørsler bliver nu ombygget, så det bliver muligt for lastbiler at køre med to sættevogne. Trods størrelsen og tyngden giver de nemlig betydelige, klimasmæssige gevinster
  • Dansk Distribution bygger ny terminal i Taulov

    Dansk Distribution bygger ny terminal i Taulov

    transport ›- Et markant skridt ind i fremtidens logistik, kalder virksomheden opførelsen af en ny cross-docking-teminal. Den er første etape af et større byggeri, der skal sikre håndteringen og høj performance af de fortsat stigende godsmængder
  • Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    transport ›Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport