Vindafskærmning virker efter hensigten

Vindafskærmning virker efter hensigten

Kraftig sidevind er en af de hyppigste årsager til uheld på Storebæltsbroen, hvor særligt de vindfølsomme køretøjer har været udsat for at vælte i vinden til fare for både chaufføren og de øvrige trafikanter. Den nye sidevindsafskærmning gør det muligt for flere køretøjer at krydse broen i kraftig blæst

Kraftig vind har betydet, at vindfølsomme køretøjer har haft forbud mod at køre over ved kraftig vind.

For at imødekomme ønsker om at kunne køre over Storebæltsbroen ved kraftig blæst har Sund & Bælt de seneste år arbejdet målrettet med at undersøge, hvordan dette kan gøres mere sikkert.

En række analyser og beregninger af vindforholdene har gjort det muligt mere præcist at identificere vindens påvirkning.

Det har resulteret i, at der i starten af 2023 blev opsat lokal vindafskærmning ved pyloner og ankerblokke på Østbroen, hvor risikoen for, at vindfølsomme køretøjer vælter, er størst.

På den baggrund er det nu muligt at målrette restriktionerne mod langt færre og mere konkrete køretøjstyper.

Forbud ophæves for langt de fleste, men hastighedsrestriktionerne skal overholdes
Fra mandag den 6. november kl. 16.00 vil forbuddet mod at passere broen ved kraftig tværvind derfor blive ophævet for påhængskøretøjer over 2,5 tons og i stedet kun være rettet mod påhængskøretøjer op til 2,5 tons, dvs. fortrinsvis mindre trailere og campingvogne.

Det stiller dog store krav til efterlevelsen af hastighedsrestriktionerne på forbindelsen.

- Vi er meget tilfredse med, at vi nu kan give langt flere af vores kunder mulighed for at køre over Storebælt og også tillade højere hastigheder for dem, men det betyder samtidig, at vores kunder skal respektere de hastighedsbegrænsninger, der skiltes med, så sikkerheden opretholdes, siger Kim Agersø Nielsen, teknisk chef hos Sund & Bælt.

Han fortsætter:

- Det er altafgørende, at fartgrænsen til enhver tid overholdes, hvis det skal være muligt for mange flere at passere broen i disse situationer. Jo hurtigere, man kører, desto større er vindaftrykket for det enkelte køretøj og dermed risikoen for at vælte i kraftig vind.

- Derfor monitorerer vi hastigheden, når kunderne kører på broen, og overholdes fartgrænsen ikke, vil vi genindføre lukning for alle vindfølsomme køretøjer ved kraftig vind, slutter Kim Agersø Nielsen.

Fremover vil bilisterne blive varslet på nye skilte inden den sidste afkørsel før Storebæltsbroen på begge sider, hvis forbuddet træder i kraft.

Her vil samtidig blive oplyst om, at farten monitoreres på forbindelsen.  Der vil ligeledes være information med henvisning til nødparkering. 

På selve Storebæltsbroen vises den gældende hastighed på digitale skilte. Forskellige vindforhold på Vestbro og Østbro betyder, at der kan være forskel på hastigheden på de to broer.

-hawin

Læs mere om parkeringsmuligheder.

Læs mere om de nye restriktioner og vindfølsomme køretøjstyper på storebaelt.dk. 

Nye restriktioner 6. november 2023

 

Vind

 

Information på Storebæltsbroen

Hård vind (10-15 m/sek.)

Før sidste afkørsel informeres om, at påhængskøretøjer (trailere, campingvogne mm.) med en faktisk totalvægt af påhængskøretøjet under 750 kg ikke må køre ud på broen.

Der advares mod sidevind. Tilladt hastighed: 110 km/t.

Stiv kuling (15-20 m/sek.)

Før sidste afkørsel informeres om, at påhængskøretøjer (trailere, campingvogne mm.) med en faktisk totalvægt af påhængskøretøjet under 2,5 t ikke må køre ud på broen.

På broerne advares der mod sidevind vha. gule blink og skilte.

Tilladt hastighed: 90 km/t.

Stormende kuling (20-25 m/sek.)

Før sidste afkørsel informeres om, at påhængskøretøjer (trailere, campingvogne mm.) med en faktisk totalvægt af påhængskøretøjet under 2,5 t ikke må køre ud på broen.

Der advares mod sidevind vha. gule blink og skilte.

Tilladt hastighed: 70 km/t.

Storm (> 25 m/sek.)

Broen lukkes for al trafik med bomme. Skilte informerer om lukningen og om forventet genåbningstid ved de sidste afkørsler før broen.

23/10 2023
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38