Vindmølletransporter fra Vestas forværrer trafiksikkerheden
Ifølge Vestas kører der ugentlig cirka 1.000 transporter til og fra fabrikkerne. Det inkluderer flere ugentlige transporter med store vindmøllekomponenter, der kører fra fabrikkerne med kortege
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Det har vakt undren hos kommunalbestyrelsen i Ringkøbing-Skjern Kommune, at politikerne på Christiansborg vil spare et millionbeløb på udbygningen af Rute 15, som er den primære vejforbindelse mellem Ringkøbing og Herning.
- Strækningen indgår i det net af regionale ruter, der forbinder land og by i Midt- og Vestjylland. Strækningen indgår i fremkommelighedsvejnettet for omfangsrige transporter, og derudover har Rute 15 stor betydning for pendler- og erhvervstrafik samt for den omfattende turisme i Ringkøbing-Skjern Kommune, noteres det i en henvendelse til Folketingets Transportudvalg.
Besparelser
I foråret blev det meddelt, at Rute 15 skal udbygges for 992 millioner kroner, men i udbygningen er der foreslået en række besparelser, der blandt andet begrundes med prisstigninger.
Flere dele foreslås udtaget af projektet. Det gælder blandt andet udbygning af strækningen fra Røgind til Attenagrevej til 2+1 vej.
Farlige overhalinger
Det er ikke mindst vindmøllegiganten Vestas, der peger på behovet for en udbygning:
- Vestas komponenter bliver større og større, og vi kommer til at fylde mere og mere på vejen. Hver uge kører der cirka 1.000 transporter til og fra fabrikkerne. Det inkluderer flere ugentlige transporter med store vindmøllekomponenter der kører fra fabrikkerne med kortege. Den tunge transport giver ofte anledning til overhalinger, der forværrer trafiksikkerhed og fremkommelighed på ruten. Derfor er det vigtigt for vores produktion i området at fremkommelighed for godstransport og medarbejdere bliver forbedret, påpeger Vestas.
Frygter flaskehals
Vestas roser den oprindelige aftale om Rute 15 og understreger, at det er afgørende for virksomheden, at der ikke bliver skabt en flaskehals mellem Røgind og Brejning:
- Derfor opfordrer vi til, at Rute 15 udbygges med en 2+1 vej som minimum til Røgind. Samtidig skal man sikre, at til- og frakørselsforhold omkring Røgind Kro og Videbæk udformes, så den muliggør transport af vindmøllekomponenter uden at forværre trafiksikkerheden og fremkommeligheden, skriver Vestas og peger på en mulig finansiering:
- Vestas håber derfor, at der snart findes finansiering til de manglende elementer via ’Pulje til bedre trafikal sammenhæng mellem land og by’. Det kan skabe sikkerhed for industri, virksomheder og medarbejdere i Ringkøbing-Skjern, slutter henvendelsen.