NC Nielsen
Magazino præsenterer forbedret autonom prisvinder på LogiMAT 2023

Magazino præsenterer forbedret autonom prisvinder på LogiMAT 2023

Den 100 procent autonome robot, SOTO bruges især til at automatisere materialeforsyningen i fremstillingsindustrien. Takket være sin intelligente software, selv den mærke til omgivelserne og træffer beslutninger derefter. Det gør den så fleksibel, at brugerne selv kan foretage eventuelle ændringer for dens arbejde, og på messen i Stuttgart viser Magazino den nyeste version

Af Lisbeth Petersen

Magazino fortsætter med at udvikle automatiseringen af materialeforsyning til produktionen. Den München-baserede virksomhed lukker eventuelle huller mellem en automatiseret produktionslinje og automatiserede lagre, som tidligere har været betjent manuelt.

Den mobile robot, SOTO kombinerer de elementære procestrin i en enkelt, fuldt autonom løsning: fra afhentning af KLT'ere - dvs. små lastbærere - i forskellige størrelser, over autonom transport af flere KLT'ere og til levering direkte til flowstationer i forskellige højder. Indsamling af tømninger og rotationer af KLT'er med 90 - 180 grader er også en del af den nye robots funktionsvidde.

Robotten har computer-vision og talrige sensorer, der gør den i stand til at 'opfatte og forstå' miljøet og navigere frit - selv i et dynamisk miljø, hvor mennesker, industrilastbiler og andre autonome køretøjer konstant bevæger sig.

Ændringer foretages med et museklik
Softwareværktøjet 'Environment Editor bruges til at modellere miljøet under både den indledende idriftsættelse og efterfølgende ændringer.

Alle overførselsstationer, der kan betjenes af SOTO, er kortlagt på en brugervenlig måde i 3. dimension, og desuden kan regler som f.eks. afspærrede områder, parkeringspositioner eller ensrettede gange defineres i værktøjet.

Ved eventuelle ændringer i miljøet, såsom flytning af en hylde eller midlertidig spærring af et område, kan brugeren selv foretage med et museklik også ændre SOTOs programmering enkelt og fleksibelt.

For at blive integreret i kundeprocesser kræver SOTO digitale transportordrer. Disse kan styres via WMS, udløses direkte fra sensordata eller oprettes af medarbejderscanninger. Baseret på disse fakta beregner SOTO dynamisk den optimale rute for de fastlagte transportopgaver og udfører dem derefter. Herefter melder til den respektive status for de enkelte transportordrer tilbage.

Når flere SOTO'er opererer i et miljø, koordinerer Magazino Fleet Manager (MFM) eller en VDA5050 flådemanager dem. MFM regulerer trafikken mellem robotterne, distribuerer transportordrer til individuelle SOTO'er. Takket være SOTO's VDA5050-grænseflade er blandede flåder fra forskellige producenter ikke noget problem.

Prisbelønnet prototype 
SOTO-robotten er allerede i brug hos bl.a. MAN Truck & Bus SE, Miele & Cie og VEGA Grieshaber, og tilbage i 2018 vandt prototypen af robotten prisen 'Bedste produkt' på netop LogiMAT-messen.
Nu er udbredelsen af store flåder at den produktionsfærdige version virkelighed.

Robotten kan opleves live i aktion på Magazino-standen (Hal 6, Stand 6C15) i Stuttgart fra den 25. - 27. april.

23/3 2023
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde
  • Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    truck ›TractEasy bygger føreløse traktorer, som kan transportere 20 tons fragt i al slags vejr. Det er interessant for stadigt flere lufthavne, som nu anvender det module transportsystem til bagagehåndtering og det øvrige fragtgods til og fra flyene. Og helt ny fragtdolly er på vej næste år