Magazino præsenterer forbedret autonom prisvinder på LogiMAT 2023
Den 100 procent autonome robot, SOTO bruges især til at automatisere materialeforsyningen i fremstillingsindustrien. Takket være sin intelligente software, selv den mærke til omgivelserne og træffer beslutninger derefter. Det gør den så fleksibel, at brugerne selv kan foretage eventuelle ændringer for dens arbejde, og på messen i Stuttgart viser Magazino den nyeste version
Af Lisbeth Petersen
Magazino fortsætter med at udvikle automatiseringen af materialeforsyning til produktionen. Den München-baserede virksomhed lukker eventuelle huller mellem en automatiseret produktionslinje og automatiserede lagre, som tidligere har været betjent manuelt.
Den mobile robot, SOTO kombinerer de elementære procestrin i en enkelt, fuldt autonom løsning: fra afhentning af KLT'ere - dvs. små lastbærere - i forskellige størrelser, over autonom transport af flere KLT'ere og til levering direkte til flowstationer i forskellige højder. Indsamling af tømninger og rotationer af KLT'er med 90 - 180 grader er også en del af den nye robots funktionsvidde.
Robotten har computer-vision og talrige sensorer, der gør den i stand til at 'opfatte og forstå' miljøet og navigere frit - selv i et dynamisk miljø, hvor mennesker, industrilastbiler og andre autonome køretøjer konstant bevæger sig.
Ændringer foretages med et museklik
Softwareværktøjet 'Environment Editor bruges til at modellere miljøet under både den indledende idriftsættelse og efterfølgende ændringer.
Alle overførselsstationer, der kan betjenes af SOTO, er kortlagt på en brugervenlig måde i 3. dimension, og desuden kan regler som f.eks. afspærrede områder, parkeringspositioner eller ensrettede gange defineres i værktøjet.
Ved eventuelle ændringer i miljøet, såsom flytning af en hylde eller midlertidig spærring af et område, kan brugeren selv foretage med et museklik også ændre SOTOs programmering enkelt og fleksibelt.
For at blive integreret i kundeprocesser kræver SOTO digitale transportordrer. Disse kan styres via WMS, udløses direkte fra sensordata eller oprettes af medarbejderscanninger. Baseret på disse fakta beregner SOTO dynamisk den optimale rute for de fastlagte transportopgaver og udfører dem derefter. Herefter melder til den respektive status for de enkelte transportordrer tilbage.
Når flere SOTO'er opererer i et miljø, koordinerer Magazino Fleet Manager (MFM) eller en VDA5050 flådemanager dem. MFM regulerer trafikken mellem robotterne, distribuerer transportordrer til individuelle SOTO'er. Takket være SOTO's VDA5050-grænseflade er blandede flåder fra forskellige producenter ikke noget problem.
Prisbelønnet prototype
SOTO-robotten er allerede i brug hos bl.a. MAN Truck & Bus SE, Miele & Cie og VEGA Grieshaber, og tilbage i 2018 vandt prototypen af robotten prisen 'Bedste produkt' på netop LogiMAT-messen.
Nu er udbredelsen af store flåder at den produktionsfærdige version virkelighed.
Robotten kan opleves live i aktion på Magazino-standen (Hal 6, Stand 6C15) i Stuttgart fra den 25. - 27. april.