Mange veje fører til optimal varehåndtering
Den irske gaffeltruckproducent, CombiLift, ser muligheder for vækst på mange fronter. Og særligt i Skandinavien er deres produkter og konceptet ’Combi-Connect’ blevet et værdifuldt værktøj til optimering af kundernes varehåndtering. Nu styrker virksomheden konceptet med et nyt kompetencecenter i Nordjylland, som leverer logistikrådgivning og løsninger med 3D visualisering til de skandinaviske kunder
Af Hans Windeløv
Det går rigtig stærkt for CombiLift globalt set. Endnu stærkere går det dog i Skandinavien, hvor kundernes behov for optimering er større end nogensinde.
- Efter kun 20 år på markedet har CombiLift de seneste år oplevet rigtig stor vækst. De truck- og logistikløsninger, vi laver, er efterspurgte i rigtig mange segmenter over hele verden. Hvor vi i 2011 solgte 1800 maskiner, rundede vi alene i 2017 5600 solgte enheder. Denne vækst mærker vi også i Skandinavien. Derfor ønsker vi som global spiller indenfor materialehåndtering at skabe endnu større lokal synlighed, siger CombiLifts leder af ’Combi-Connect’-konceptet, danske Ulrick Staudal.
’Combi-Connect’ blev lanceret i 2010 og hører til i kompetencecentret i CombiLifts irske hovedkvarter i Monaghan, hvorfra man servicerer kunder i hele verden.
Videndeling, samarbejde og tætte relationer til kunderne
’Combi-Connect’ bygger på videndeling via work-shops, hvor kunderne er i centrum. Man analyserer deres behov og udvikler i fællesskab helhedsorienterede logistikløsninger, hvor praksis og teori er rodfæstet i løsningen.
- På den måde kommer løsningen i første række og selve produktet i anden række. Og med udgansgpunkt i det fælles samarbejde præsenterer vi løsningsmodellen, pris og et rentabilitetsstudie i en 20 siders rapport med en 3D visualisering af projektet.
- Vore kunder har taget rigtigt godt imod konceptet, vore egne folk har lært utroligt meget i processen, og know-how fra vore kunder er taget med hjem i bagagen til Irland, hvilket også er grunden til, at vi tilbyder denne service uden beregning.
Virker globalt - skal bruges lokalt
- Når vi på den måde flytter os fra at være produktorienterede og til at arbejde med samlede løsninger, kræver det en endnu stærkere lokal tilstedeværelse. Det er baggrunden for, at CombiLift ansætter flere folk i Skandinavien, hvor vi samler servicefunktioner, kompetencer og ikke mindst teknisk support og udvikling af løsninger i et nyt kontor. Kontoret, der altså rummer kompetencecenter og serviceværksted, bliver altså skandinavisk hovedkontor for ’Combi-Connect’, siger Ulrick Staudal.
Kontoret kommer til at ligge i Spøttrup i Nordjylland og er et centralt strategisk element for at kunne bakke op om forhandlernetværket.
- Herfra supporterer vi hele det skandinaviske marked, idet vi bliver i stand til at rykke ud for at hjælpe forhandlerne med service og reparation af både logistikløsninger og maskiner i de skandinaviske lande. Samtidigt forankrer vi kompetencecentret i en region, hvor videnniveauet hos både forhandlere og kunder er utroligt højt. Det bidrager til, at vi kan få en meget tæt dialog med kunderne og skal altså være med til at skabe fortsat vækst på det skandinaviske marked for både dem og os, forklarer Ulrick Staudal.
Svensk vækst skal smitte af på resten af Skandinavien
Via kontoret satser CombiLift på at hjælpe sine kunder med udvikling af logistikløsninger.
- Og i dialogen med kunderne giver de os større indsigt i løsningsmodeller, vi kan tage med ud i resten af verden, siger Ulrick Staudal.
Særligt i Sverige er der bud efter CombiLifts løsninger, produkter og services. Combi-Connect konceptet er blevet modtaget særdeles godt, og samtidigt har man i de seneste år øget antallet af forhandlere og har udbredt kendskabet til Combilift. En af årsagerne er, at der er en del svær industri i Sverige, som har behov for løsninger til håndtering af materialer i den tunge ende af vægtskalaen.
Her passer CombiLifts robuste og stærke løsninger med store truck og straddle carriers, der løfter betonelementer på op til 100 ton, perfekt.
- Det er løsninger, der sparer plads, tid og penge på kundernes budgetter. Investeringerne kan holdes på et minimum, idet løsningerne fra CombiLift optimerer virksomhedernes plads til varehåndtering med op til 100 %.
Pladsen er der
CombiLift bemander kontoret i Spøttrup med tekniske medarbejdere, der alle har stærke kompetencer i CombiLift-produkterne og er velbevandrede i en logistik- og løsningsorienteret tankegang.
- Vi vækster i Skandinavien, og kunderne stiller krav til god service og høj kvalitet. Ud over at udvikle helhedsmæssige logistikløsninger skal vi også kunne rykke hurtigt ud og hjælpe forhandlerne med både salg, service og levering af maskiner. Vort tilbud om gratis undersøgelse af deres behov, analyse og 3D visualisering af løsningerne skal være omdrejningspunktet for den videre vækst for Combilift i hele Skandinavien, forklarer Ulrick Staudal.
Fem medarbejdere dedikeres til support af det skandinaviske marked.
- Folkene er på plads og kompetencecentret står til rådighed for vore kunder med alt indenfor rådgivning samt teknisk support til løsninger af processer inden for varehåndtering. Med kunden i centrum vil vi gøre vort til at udvikle deres forretning, siger Ulrick Staudal.
Han er da også glad for udviklingen, idet man med CombiLifts lokale tilstedeværelse får skabt et knudepunkt, hvorfra den skandinaviske indsats skal koordineres og optimeres.
Allerede nu er man klar til at aflægge kunderne besøg og lave ’site survey’ og få en snak om deres virksomheders nuværende setup.
- Siger de ja til det, er vi tre dage senere klar med en 20 siders rapport med visualisering og vore forslag til en eventuel optimering, konstaterer Ulrick Staudal.