Ny salgschef for Kalmar

Ny salgschef for Kalmar

Kalmar i Danmark forhandles af Toyota Material Handling. Her er Steen Petersen, der er ny salgschef, klar til at erobre nye markedsandele i Heavy Duty segmentet. Ud over havne og den tunge industri kommer logistikbranchen i fremtiden også til at nyde godt af specielt leverandørens elektriske løsninger

Af Hans Windeløv 

Steen Petersen er ny salgschef for Kalmar. Han har været 23 år i Toyota i flere forskellige salgsrelaterede stillinger. Steen Petersen tiltrådte den nye stilling for et par måneder siden og er nu klar til at prøve kræfter med de helt store maskiner.

- Toyotas program stopper ved gaffeltruck med en kapacitet på otte ton både hvad el- og dieseltruck angår. Har vores kunder brug for større maskiner med flere kræfter, tilbyder vi løsninger med produkterne i Kalmars brede sortiment, siger Steen Petersen.

Han glæder sig da også til at komme rigtigt i gang med arbejdet med det tunge grej. For der er masser af spændende udfordringer med de maskiner, som den svenske virksomhed tidligere producerede på fabrikken i Ljungby, men nu i stedet laver på en ny fabrik i Stettin i Polen.

Stor interesse for store eldrevne maskiner

Der har hidtil været størst fokus på levering af udstyr til havne, hvor både terminaltraktorer, reachstackers og Straddle Carriers er blandt kerneprodukterne. Kalmars sortiment består derudover af kraner og hejseudstyr, og af gaffeltruck med kapacitet på op til 72 ton.

Steen Petersen ser dog store muligheder for at udvide indsatsen, så man bliver synlig på større områder af det totale marked. Ud over den målrettede indsats over for havnene mener han nemlig, at det giver rigtig god mening at rette meget større opmærksomhed på levering af løsninger til industrien.

- Der er stort fokus på miljø og dermed på anvendelsen af elektriske gaffeltruck i både produktionsindustrien og i logistikindustrien. Vi har flere kunder blandt stålgrossister, betonvarefabrikanter og vindmølleproducenter, som er begyndt omstillingen fra diesel- og gastruck til eltruck. Og i det hele taget er rigtig mange aktører i dag interesserede i Kalmars store eldrevne maskiner, fordi kapaciteten bliver større og større. 

Slipper for mange tomgangstimer

Som Steen Petersen kommer ind på, er Kalmar i stand til at imødekomme kravene om bæredygtigt udstyr, der ikke går på kompromis med kvaliteten. I løbet af 2020 og 21 producerer Kalmar elektriske maskiner i alle sine produktkategorier. Kunder i alle segmenter kan dermed være sikre på, at de også får andel i de miljømæssige fordele, som brug af elektrisk udstyr giver.

For konventionelle gaffeltrucks vedkommende har man allerede nu elektriske modeller med kapacitet på 18 ton.

- Ud over at vi på den måde efterkommer kundernes efterspørgsel på udstyr med grøn energi, bliver det også muligt for brugerne at reducere driftomkostningerne til materiellet. Både hvad energiforbrug og service angår. Specielt i industrien og også i logistikvirksomheder er der store gevinser at hente, forklarer Steen Petersen.

De diesel- og gastruck, man traditionel benytter her, har nemlig mange tomgangstimer i forbindelse med ventetid, når man losser og laster komponenter og varer.

- Det betyder, at man udleder masser af CO2 og forbruger brændstof, selv når maskinerne ikke udfører arbejde. Det slipper man for med de elektriske maskiner, som stort set kun forbruger energi, når de kører og håndterer varer. Ud over at man sænker energiforbruget, slider man også mindre på maskinernes motordele. Og det betyder mindre vedligehold og færre serviceudgifter for virksomhederne, siger Steen Petersen.

Terminaltrækkere gør lagervirksomheder fleksible

Som nævnt peger han på, at logstikindustrien er et af de steder, hvor Kalmar Danmark vil intensivere indsatsen. Intern varehåndtering af meget tunge emner kan man klare med de store elektriske Kalmar gaffeltruck. Et andet område, der er i vækst, er logistik- og industrivirksomhedernes oplagring af læssede trailere.  

- For at blive mere fleksible og effektive ønsker mange logistikvirksomheder at skabe et lager af forsendelsesvarer i de læssede trailere på udearealerne. Venter man på at pakke bilerne, til vognmanden kommer med trækkeren og henter dem, optager varerne plads i forsendelsesområdet samtidig med, at man risikerer, at der er ventetid for at komme til ved ramperne. Pakker man traileren og lader den stå ved porten, optager man plads der.

- Derfor er mange logistikvirksomhder og distributionscentre interesserede i at pakke trailerne så hurtigt som muligt og få dem af vejen. Det er her Kalmars elektriske terminaltrækkere kommer ind i billedet. Har man sådan en, trækker man nemt og hurtigt trailerne væk fra portene og ramperne og stiller dem klar til afhentning i et dedikeret område. Så kan vognmænd og chauffører bedre planlægge og afhente trailerne, når det passer i deres kram. Det er en tendens, vi ser vokse markant i både USA og Canada. Og den er altså på vej til Europa. Derfor ønsker vi at øge indsatsen med Kalmarprodukter i dette område også, siger Steen Petersen, der ser frem til de mange spændende projekter.   

 

15/10 2019
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen