NC Nielsen
Ny salgschef for Kalmar

Ny salgschef for Kalmar

Kalmar i Danmark forhandles af Toyota Material Handling. Her er Steen Petersen, der er ny salgschef, klar til at erobre nye markedsandele i Heavy Duty segmentet. Ud over havne og den tunge industri kommer logistikbranchen i fremtiden også til at nyde godt af specielt leverandørens elektriske løsninger

Af Hans Windeløv 

Steen Petersen er ny salgschef for Kalmar. Han har været 23 år i Toyota i flere forskellige salgsrelaterede stillinger. Steen Petersen tiltrådte den nye stilling for et par måneder siden og er nu klar til at prøve kræfter med de helt store maskiner.

- Toyotas program stopper ved gaffeltruck med en kapacitet på otte ton både hvad el- og dieseltruck angår. Har vores kunder brug for større maskiner med flere kræfter, tilbyder vi løsninger med produkterne i Kalmars brede sortiment, siger Steen Petersen.

Han glæder sig da også til at komme rigtigt i gang med arbejdet med det tunge grej. For der er masser af spændende udfordringer med de maskiner, som den svenske virksomhed tidligere producerede på fabrikken i Ljungby, men nu i stedet laver på en ny fabrik i Stettin i Polen.

Stor interesse for store eldrevne maskiner

Der har hidtil været størst fokus på levering af udstyr til havne, hvor både terminaltraktorer, reachstackers og Straddle Carriers er blandt kerneprodukterne. Kalmars sortiment består derudover af kraner og hejseudstyr, og af gaffeltruck med kapacitet på op til 72 ton.

Steen Petersen ser dog store muligheder for at udvide indsatsen, så man bliver synlig på større områder af det totale marked. Ud over den målrettede indsats over for havnene mener han nemlig, at det giver rigtig god mening at rette meget større opmærksomhed på levering af løsninger til industrien.

- Der er stort fokus på miljø og dermed på anvendelsen af elektriske gaffeltruck i både produktionsindustrien og i logistikindustrien. Vi har flere kunder blandt stålgrossister, betonvarefabrikanter og vindmølleproducenter, som er begyndt omstillingen fra diesel- og gastruck til eltruck. Og i det hele taget er rigtig mange aktører i dag interesserede i Kalmars store eldrevne maskiner, fordi kapaciteten bliver større og større. 

Slipper for mange tomgangstimer

Som Steen Petersen kommer ind på, er Kalmar i stand til at imødekomme kravene om bæredygtigt udstyr, der ikke går på kompromis med kvaliteten. I løbet af 2020 og 21 producerer Kalmar elektriske maskiner i alle sine produktkategorier. Kunder i alle segmenter kan dermed være sikre på, at de også får andel i de miljømæssige fordele, som brug af elektrisk udstyr giver.

For konventionelle gaffeltrucks vedkommende har man allerede nu elektriske modeller med kapacitet på 18 ton.

- Ud over at vi på den måde efterkommer kundernes efterspørgsel på udstyr med grøn energi, bliver det også muligt for brugerne at reducere driftomkostningerne til materiellet. Både hvad energiforbrug og service angår. Specielt i industrien og også i logistikvirksomheder er der store gevinser at hente, forklarer Steen Petersen.

De diesel- og gastruck, man traditionel benytter her, har nemlig mange tomgangstimer i forbindelse med ventetid, når man losser og laster komponenter og varer.

- Det betyder, at man udleder masser af CO2 og forbruger brændstof, selv når maskinerne ikke udfører arbejde. Det slipper man for med de elektriske maskiner, som stort set kun forbruger energi, når de kører og håndterer varer. Ud over at man sænker energiforbruget, slider man også mindre på maskinernes motordele. Og det betyder mindre vedligehold og færre serviceudgifter for virksomhederne, siger Steen Petersen.

Terminaltrækkere gør lagervirksomheder fleksible

Som nævnt peger han på, at logstikindustrien er et af de steder, hvor Kalmar Danmark vil intensivere indsatsen. Intern varehåndtering af meget tunge emner kan man klare med de store elektriske Kalmar gaffeltruck. Et andet område, der er i vækst, er logistik- og industrivirksomhedernes oplagring af læssede trailere.  

- For at blive mere fleksible og effektive ønsker mange logistikvirksomheder at skabe et lager af forsendelsesvarer i de læssede trailere på udearealerne. Venter man på at pakke bilerne, til vognmanden kommer med trækkeren og henter dem, optager varerne plads i forsendelsesområdet samtidig med, at man risikerer, at der er ventetid for at komme til ved ramperne. Pakker man traileren og lader den stå ved porten, optager man plads der.

- Derfor er mange logistikvirksomhder og distributionscentre interesserede i at pakke trailerne så hurtigt som muligt og få dem af vejen. Det er her Kalmars elektriske terminaltrækkere kommer ind i billedet. Har man sådan en, trækker man nemt og hurtigt trailerne væk fra portene og ramperne og stiller dem klar til afhentning i et dedikeret område. Så kan vognmænd og chauffører bedre planlægge og afhente trailerne, når det passer i deres kram. Det er en tendens, vi ser vokse markant i både USA og Canada. Og den er altså på vej til Europa. Derfor ønsker vi at øge indsatsen med Kalmarprodukter i dette område også, siger Steen Petersen, der ser frem til de mange spændende projekter.   

 

15/10 2019
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren
  • Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    truck ›Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene
  • Bobcat Material Handling på nye hænder i Danmark

    Bobcat Material Handling på nye hænder i Danmark

    truck ›1. april 2024 overtager virksomheden Stenderup alt salg, service og reservedelssalg af Bobcat Material Handling i Danmark. I den forbindelse har man i Stenderup også besluttet at etablere en ny division under navnet Stenderup MH