Trafikleg og løb skal forhindre børneulykker
Børn er hyppigt udsat for ulykker, men gennem leg og læring kan mange ulykker og uheld undgås. Derfor har Børneulykkesfonden i år, i samarbejde med bl.a. Continental, planlagt en række familiearrangementer, der sætter fokus på børneulykker, og hvordan man undgår dem.
Hvert år kommer 150.000 børn under 15 år ud for en ulykke, der er så alvorlig, at den kræver besøg på skadestuen. Samtidig er ulykker den hyppigste dødsårsag blandt børn mellem 1 og 19 år.
Børneulykkesfonden, der arbejder for at skabe sikre rammer for danske børn i blandt andet trafikken, ønsker at skabe større opmærksomhed om børneulykker, og hvordan man kan reducere dem. Derfor afvikler Børneulykkesfonden og en række af deres samarbejdspartnere løbende arrangementer, der sætter fokus på børn og ulykker.
I samarbejde med Continental Dæk Danmark A/S gennemfører fonden blandt andet Trafiklegepladsen, hvor børn kan lære om sikkerhed og gode vaner blandt biler og cyklister. Og det populære og årligt tilbagevendende Centimeter Maraton, hvis rute på 42.195 centimeter, 421 meter, giver børnene oplevelsen af at løbe deres helt egen maratondistance sammen med Rasmus Klump.
- Hos Børneulykkesfonden arbejder vi med, at det skal være sjovt at lære. Børn skal ud og røre sig og prøve ting af, fordi det er sådan, de udforsker verden og kroppens begrænsninger. Med Centimeter Maraton og Trafiklegepladsen møder vi derfor børnene på deres præmisser, så vi på en sjov måde får lært dem de gode sikkerhedsvaner, siger børneulykkesfondens generalsekretær Henriette Madsen.
Continental bakker op om trafiksikkerhed
De gode sikkerhedsvaner i trafikken bliver bakket op i Continental Dæk Danmark A/S, der har indgået et samarbejde med Børneulykkesfonden.
- Som toneangivende leverandør til auto- og transportmiddelbranchen har Continental en forpligtelse til at være med til at forsøge at nedsætte antallet af ulykker på vejene, siger adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.
Nul børneulykker
Continental-koncernen, der er blandt verdens førende leverandører til bilindustrien, har for nyligt lanceret den verdensomspændende ’Vision Zero’-kampagne, der stiler mod nul ulykker på vejene. Det falder i tråd med det arbejde, Børneulykkesfonden udfører, lyder det fra Henriette Madsen, som fortsætter:
- Med Continental har Børneulykkesfonden fået en samarbejdspartner, der er lige så passioneret omkring trafiksikkerhed, som vi er. Børneulykkesfonden arbejder ud fra samme vision om at nedbringe antallet af trafikuheld. Jeg håber derfor, at vores samarbejde kan bidrage til, at rigtig mange børn og voksne kan blive klogere på, hvordan de undgår ulykker i trafikken.
-lipe