Otte straddle carriers er klar hos CMPMikael Johansson, Konecranes, Povl Dolleris Røjkjær Ungar, CMP. (Foto: CMP)

Otte straddle carriers er klar hos CMP

For nyligt overdrog Konecranes officielt otte hybride Konecranes Noell Straddle Carriers til Copenhagen Malmö Port. Maskinerne blev bestilt i foråret 2023 og er beregnet til den nye containerterminal i København

Næste år flyttes den eksisterende containerterminal et par kilometer til en ny og bedre placering i Ydre Nordhavn.

By & Havn, en af CMP's ejere, er bygherre på containerterminalen, mens CMP står for udstyret og driften af terminalen.

Den nye terminal vil spille en afgørende rolle i den regionale udvikling og forsyner det voksende hovedstadsområde i København og resten af Sjælland med produkter og varer og imødekommer eksportbehovet hos regionens virksomheder.

I denne travle havn kræver CMP høj ydeevne af sit udstyr, og bæredygtighed er en af de vigtigste faktorer.

Efter at have reduceret udledningen af fossilt CO2 med 68 procent siden 2020 er CMP godt på vej til at levere fossilfri håndtering af containergods. Konecranes hjælper med denne proces.

- De nye straddle carriers er et vigtigt skridt mod CMP's mål om at opnå klimaneutralitet i vores virksomhed inden 2025, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO, Copenhagen Malmö Port.

Han forklarer at maskinerne kører på fossilfri HVO100 biodiesel, som består af hydrobehandlet vegetabilsk olie, i stedet for fossil diesel, og anvender moderne hybridteknologi, der bruger betydeligt mindre brændstof end tidligere udstyr.

Delene til maskinerne blev leveret til CMP i 4. kvartal sidste år og er samlet og grundigt testet on-site på den nuværende containerterminal.

- Med disse nye maskiner forbedres effektiviteten og produktiviteten og opfylder vores kunders krav. Vi er glade for, at Konecranes har opfyldt missionen og leveret de nye straddle carriers hurtigt, så vi kan bruge dem allerede i dag, uddyber Povl Dolleris Røjkjær Ungar.  

De nye maskiner kan løfte containere 1-over-3, i modsætning til dem, der i øjeblikket bruges på den eksisterende terminal, som løfter 1-over-2. Det betyder, at flere containere kan opbevares i samme område.

Hubert Foltys, direktør af Konecranes Straddle Carrier-forretning, kommer ind på at CMP sætter barren meget højt i forhold til at begrænse energiforbrug og udledning.

- Konecranes var i stand til at opfylde og i nogle henseender endda overgå deres krav med disse straddle carriers. Vi er taknemmelige for CMP's tillid til vores teknologi og ydeevne og ser frem til at bygge videre på vores gode relation, når vi bevæger os videre på en ny rejse i havnens historie.

I begyndelsen af 2025 vil Konecranes også levere to elektriske STS-kraner (ship-to-shore-kraner) til CMP til den nye terminal.

-hawin

30/5 2024
  • For en ny generation af rejsende går turen over vandet via TikTok

    For en ny generation af rejsende går turen over vandet via TikTok

    havne ›Rederiet Stena Line skaber bølger på TikTok med ny kampagne rettet mod Generation Z, der gennem kreativt og engagerende indhold forsøger skabe forbindelse mellem den yngre svenske og danske generation af potentielle rejsende
  • CO2-lagring på land rykker nærmere

    CO2-lagring på land rykker nærmere

    havne ›Etableringen af Greenport Scandinavia – CCUS hub’en i Hirtshals Havn – rykker endnu et skridt nærmere, efter at Energistyrelsen netop har tildelt tilladelser til at efterforske CO2-lagring på land
  • Gevinster risikerer at ryge til udlandet

    Gevinster risikerer at ryge til udlandet

    havne ›Arbejdspladser, fremgang og afgørende skridt i den grønne omstilling. Det er gevinster, som nu risikerer at ryge til udlandet, mens havneudvidelsen er sat på pause. Det mener direktør i Aarhus Havn, Thomas Haber Borch
  • DI: Pause af havneudvidelse rammer dansk konkurrenceevne

    DI: Pause af havneudvidelse rammer dansk konkurrenceevne

    havne ›Forligskredsen bag udvidelsen af Aarhus Havn har besluttet at sætte planerne på pause. Den beslutning møder hård kritik fra Dansk Industri, der slår fast, at det vil have store konsekvenser for danske virksomheders konkurrenceevne
  • Havneudvidelsen i Aarhus er sat på pause

    Havneudvidelsen i Aarhus er sat på pause

    havne ›Partierne bag den politiske aftale om udvidelse af Aarhus Havn i Aarhus Byråd, Socialdemokratiet, SF, Konservative og Venstre, har besluttet at sætte planerne om havneudvidelsen på pause i en årrække
  • Molslinjen gør rent bord ved DDA

    Molslinjen gør rent bord ved DDA

    havne ›Bordet ved Molslinjens delegation ved Danish Digital Awards, DDA, blev fyldt med hæder, da priserne for årets bedste digitale kampagner for nyligt skulle uddeles. Molslinjen var nomineret i ni kategorier – og vandt i alt syv priser
  • Hirtshals Havn lander millionoverskud    

    Hirtshals Havn lander millionoverskud   

    havne ›Hirtshals Havn kommer bedre ud af 2023 end forventet og præsterer et resultat på 9,3 mio. kr. Dermed understreger Hirtshals Havn endnu en gang, at virksomheden er inde i en positiv udvikling og har en bundsolid økonomi
  • DFDS sælger mini-cruise-ruten mellem Norge og Danmark

    DFDS sælger mini-cruise-ruten mellem Norge og Danmark

    havne ›Ruten Oslo-Frederikshavn-København er solgt til det svenske rederi Gotlandsbolaget, dermed får ruten det fremtidige fokus og de investeringer, der er nødvendige for at udvikle den, mens DFDS styrker fokus på sin kerneforretning inden for fragt, passagertransport og logistik