400 tons effektiv og fleksibel mobilkran

400 tons effektiv og fleksibel mobilkran

Aarhus Havn har netop underskrevet en kontrakt på en bæredygtig mobilkran til ca. 30 mio. kroner. Kranen skal primært operere på Omniterminalen, men vil også kunne supplere de øvrige kraner på Multiterminalen i travle perioder

Indkøbet af mobilkranen er et helt konkret eksempel på, at Aarhus Havn har fastholdt sin investeringsplan trods coronakrisen. Kranen, der forventes leveret april 2021, er en effektiv og meget fleksibel model, der i princippet kan løfte de fleste godstyper, idet det blot afhænger af de aggregater, der monteres på kranen.

Kundechef Nicolai Krøyer fortæller, at man forventer, at mobilkranen primært vil blive brugt til bulk-produkter som fx foderstoffer, sheanødder og biobrændsel, men den kan også håndtere overdimensioneret stykgods. Ved bulk-operationer kan kranen præstere en produktivitet på op til 1000 tons gods per time.

- Vi har aktuelt en række kunder, der er i gang med at etablere sig på Omniterminalen, og det vil uden tvivl være meget forskellige godstyper, vi skal håndtere i fremtiden. Derfor er indkøbet af mobilkranen også en fremtidssikring, fordi den har så stor fleksibilitet, siger Nicolai Krøyer.

Han understreger, at Aarhus Havn trods en lidt højere pris har valgt at investere i en special-model, der kan køre på el på Omniterminalen.

-Det betyder et lavere klimaaftryk – og desuden færre emissioner af NOx og partikler samt mindre støj. Dermed understøtter vores investering to af FNs verdensmål, som vi har valgt at arbejde strategisk med – hhv. SDG 11 (bæredygtige byer) og SDG 9 (Innovation og infrastruktur), fortæller Nicolai Krøyer.

Betjening af skibe i bulkcarrierstørrelse
Han tilføjer, at kranen for at spare energi er udrustet med et 'Hybrid Energy Recovery System', der lagrer energien ved nedadgående bom-bevægelser, så den lagrede energi kan bruges til efterfølgende opadgående bom-bevægelser.

Kranens udlæg er op til 38 meter fra drejecentrum, hvilket betyder, at den kan betjene skibe i størrelsen op til bulkcarrier dvs. en skibsbredde ca. 33 meter.

Mobilkranens undervogn er tilpasset Aarhus Havns specifikke forhold, så kranen også kan anvendes på Multiterminalen, hvor der er kritiske krav til, at kræfterne skal overbringes på de eksisterende kranskinnebjælker. Kranens portal er åben og så stor, at lastbiler kan køre under kranen før og efter udlevering af godset. Det vil medvirke til øget produktivitet og forbedre logistikken på kajområdet.

Kranen vejer mere end 400 tons og vil under drift fordele sin vægt via 4 store stabilisatorer, der er placeret i hvert hjørne af kranens portal. Når mobilkranen skal flyttes rundt, sker det via kranens 80 massive gummihjul for at fordele trykket på områder og veje.

-lipe

7/4 2020
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras