Aabenraa Havn indgår sin hidtil største, økonomiske aftale

Aabenraa Havn indgår sin hidtil største, økonomiske aftale

Mibau Stema, der er blandt de største leverandører af mineralske byggematerialer i Europa, udvider nu sit i forvejen betragtelige engagement på Aabenraa Havn. Virksomheden harunderskrevet lejekontrakt på et større areal på Aabenraa Havn Syd

Mibau Stema, der har ca. 500 medarbejdere fordelt i syv lande, ser gode fremtidsmuligheder i at udvide aktiviteterne på Aabenraa Havn.

– Vi er i forvejen meget tilfredse med vores samarbejde med Aabenraa Havn, der er Danmarks mest effektive bulkhavn. Når vi vurderer det fremtidige marked for råstoffer holdt op mod udbuddet af havnearealer, opnår vi en endnu stærkere position med yderligere arealer på Aabenraa Havn. Det skyldes kombinationen af havnens geografiske beliggenhed og muligheden for at anløbe med op til 18 meters dybgang. Det gør, at havnen er fremtidssikret til vores kommende skibe, siger Mibau Stemas managing director Denmark, Rolf Bonnichsen.

Strategisk beliggenhed
Det er dog ikke kun Mibau Stema i Danmark, som aftalen med Aabenraa Havn har afgørende betydning for. For som en af Europas førende råstofaktører er samarbejdet med Aabenraa Havn også vigtig for Mibau Stemas øvrige europæiske aktiviteter.

– Det er afgørende for os at være på forkant med udviklingen. Det er ikke kun det danske råstofmarked, der i fremtiden vil blive udfordret af råstofmangel. Det gælder hele Europa, hvor vi forventer en stigende efterspørgsel på råstoffer. Vores forsyningskæde kræver, at vi har styr på hele kæden fra vores stenbrud til de havne, der skal håndtere vores produkter, forklarer adm. direktør for Mibau Stema, Claus Boisen.

Han tilføjer:

-En udvidelse af Mibau Stemas aktiviteter på Aabenraa Havn er derfor ingenlunde tilfældigt, da havnens geografiske placering med nærhed til både Nordtyskland og Østersøen betyder, at vi herfra kan servicere et stort opland,

Stor interesse for havnearealer
Også for Aabenraa Havn har den historiske aftale med Mibau Stema markant strategisk betydning, da aftalen styrker havnens position som en af Danmarks vigtigste råstofhavne.

– Aabenraa Havns bestyrelsen godkendte i foråret 2024 Udviklingsplan 2055, og aftalen med Mibau Stema ligger i direkte forlængelse af ambitionerne i havnens udviklingsplan. På Aabenraa Havn Syd har vi unikke faciliteter til at håndtere bulkprodukter. Dem skal vi udnytte til at styrke vores position som en af Danmarks førende bulkhavne, siger bestyrelsesformand for Aabenraa Havn, Erwin Andresen.

Generelt oplever Aabenraa Havn stigende efterspørgsel på de attraktive havnearealer.

Direktør for Aabenraa Havn, Henrik Thykjær, fortæller:

– Vores aftale med Mibau Stema er den økonomiske mest betydende aftale, som havnen hidtil har indgået. Men der er muligvis flere nye aftaler på vej, da vi i øjeblikket oplever stor interesse for at etablere sig på Aabenraa Havn. Flere aktører har fået øje på de unikke forhold på Aabenraa Havn, så fremtiden ser rigtig spændende ud – ikke kun for havnen men også for Aabenraa og Sønderjylland.

-lipe

24/1 2025
  • Aarhus Havn etablerer nyt landstrømsanlæg til containerskibe

    Aarhus Havn etablerer nyt landstrømsanlæg til containerskibe

    havne ›I løbet af næste år vil containerskibe, der lægger til i Danmarks største erhvervshavn, kunne slukke dieselgeneratorerne og koble sig på et af Europas mest avancerede landstrømsanlæg
  • Nyt fartøj til Stena RoRo

    Nyt fartøj til Stena RoRo

    havne ›Stena RoRo udvider sin flåde med købet af RoRo-fartøjet Giuseppe Lucchesi. Skibet omdøbes til Stena Shipper og kommer til at sejle under dansk flag
  • Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

    Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

    havne ›Udbygningen af Rønne Havn sender Bornholmslinjens hurtigfærger på en omvej, der betyder, at de sejler hurtigere på åben sø. Det koster i brændstof og miljøhensyn, mener rederiet, som derfor søger om at måtte øge sejltiden mellem Ystad og Rønne fra 80 til 90 minutter
  • Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    havne ›Rønne Havn spiller en central rolle i den grønne omstilling i Østersøen og fungerer som en vigtig del af infrastrukturen mellem Bornholm, resten af Danmark og udlandet. Nu skal havnens CEO styrke bestyrelsen i brancheforeningen
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn