- Aabenraa Havn skal skabe arbejdspladser for hele grænseregionen

- Aabenraa Havn skal skabe arbejdspladser for hele grænseregionen

Med høj service og stor fleksibilitet vil den renoverede industrihavn tiltrække en mangfoldig erhvervsklynge i det logistiske kraftcenter

Det er stadig sten, sand, grus og skærver som losser to tredjedele af godsomsæ fordi de med sine 6,5 meters diameter ikke begår sig på vejnettet.

Men står det til bestyrelsen og direktøren har de ’tunge drenge’ snart fået følgeskab af en hel klynge små og mellemstore virksomheder, for det er dét, der er tanken bag den renovering og udbygning af erhvervshavnen, som bestyrelsen bag besluttede for et år siden.

- Kan vi sikre et par arbejdspladser mere i byen, er det en større succes for os end at tjene to millioner mere, siger havnedirektør Henrik Thykjær.

Han tager det som et stort skulderklap, at de over 500 medlemmer i Aabenraa Erhvervsforening i februar i år valgte den offentligt ejede havn til den allerførste modtager af prisen som ’Årets virksomhed’.

- Jeg er stolt af anerkendelsen af havnens betydning for hele området, siger direktøren, som ikke alene henviser til byens beskedne indbyggertal på 15.000, men også til hele den sønderjyske region og mere til.

- Vi betragter os som en regional havn for hele grænseområdet og en del af den logistiske ’treenighed’ med søtransporten, kombiterminalen i Padborg og Padborg Transportcenter. Havnen ligger kun seks kilometer fra motorvejen og 20 km fra Slesvig-Holsten, hvor der altså alt i alt bor 2,8 millioner mennesker. Så vi mener, vi har en meget attraktiv beliggenhed for mange virksomheder, både de etablerede og de nystartede, siger Henrik Thykjær.

Fra skibsmaster til forskerlaboratorier

De første har da også skrevet under på lejekontrakter i nogle af de lokaler, der står tilbage, efter Dong Energys beslutning om at lukke Enstedværket syd for byen for fire år siden. I 2016 blev det besluttet at rive blok 2 ned og frasælge ca. 155.000 m2 af det tidligere kraftværk. Det bliver Aabenraa Havn, der overtager arealer og bygninger, når nedrivningen er færdig i efteråret 2017, men allerede nu er der gang i udvikling og tiltrækning af virksomheder til området.

- Vi har netop budt velkommen til iværksættervirksomheden PS Rigging, som fremstiller master til sejlbåde. På to etager er der 800 kvadratmeter laboratorier med meget fint og avanceret udstyr, og i nogle af dem er der foreløbig to unge forskere, som er flyttet ind. I alt har vi 22.000 kvadratmeter bygninger, som selvfølgelig skal moderniseres, men som grundlæggende er i god stand. De er egnet til både kontorer, værksteder og laboratorier, og der er opvarmede produktions- og lagerhaller, hvor det også kan være oplagt at etablere webshops. Ud over det er der en stor, fuldt udstyret kantine, alle virksomhederne kan være fælles om. Bygningerne er konstrueret ud fra søjle og bjælkeprincippet, hvor alle indervægge kan fjernes, og det giver mulighed for, at alle virksomheder nemt kan indrette sig efter størrelse og også løbende justere efter behov, siger direktøren og understreger, at det netop er stor fleksibilitet og et højt serviceniveau, Aabenraa havn vil skille sig ud med.

- De virksomheder, som er interesserede i at etablere sig her, vil vi stå både på hænder og fødder for. Vi kan for eksempel tilbyde forholdsvist korte lejekontrakter som en starthjælp til nye iværksættere, for at de ikke skal satse for meget, før de ved, om ideerne bærer. Det er en helt væsentlig del af vores arbejde, at vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at hjælpe virksomhederne i gang.

 

22/5 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind