Aabenraa Havn slår alle rekorder

Aabenraa Havn slår alle rekorder

2021 har været endnu et rekordår, viser årsregnskabet fra Sønderjyllands erhvervshavn Omsætningen er fra 2020 steget 27% til 40.066.161 kr., som er det højeste nogensinde. Også antallet af skibe, der årligt anløber havnen og den godsmængde, der håndteres, er stedet markant

Næsten 400 skibe er således anløbet havnen, der i 2021 har ekspederet 1.912.374 tons gods over kaj. Det svarer til 3,6 tons gods i minuttet hver dag året rundt.

Det flotte resultat skyldes især stigning i det såkaldte bulkgods, der er fast eller flydende gods, der transporteres upakket som f.eks. korn, skærver, cement og biomasse.

– Aabenraa Havn er Sønderjyllands eneste erhvervshavn, og både sønderjysk og nordtysk erhverv og landbrug er afhængig af transport via havnen og søvejen. Flere end 2.000 arbejdspladser er betinget af det gods, vi får over kaj, og det er det, som kan aflæses af årsresultatet, siger Henrik Thykjær, der er er direktør for Aabenraa Havn.



Det er især råstoffer til bygge- og anlægsbranchen, der positivt har påvirket havnens resultat, ligesom Danmarks grønne omstilling sætter sit tydelige aftryk på regnskabet. Mængden af råstoffer, materialer og komponenter til Danmarks nye grønne infrastruktur baseret på vedvarende energikilder som vind- og solcelleparker er nemlig også steget markant.

Af national interesse
Selvom Aabenraa blot er Danmarks 57. største by, er byens havn Danmarks 8. største godshavn, og interessen for Aabenraa Havn er støt stigende.

– Mange af havnens virksomheder er virksomheder af såkaldt national interesse. Det betyder, at de råstoffer, de transporterer via havnen, er helt afgørende for det danske produktionsapparat og landets sammenhængskraft. I takt med, at andre byer i regionen enten har afviklet eller har planer om at afvikle deres erhvervshavne til fordel for havnært boligbyggeri, kan vi tydeligt mærke, hvor vigtig Aabenraa Havn er for dansk infrastruktur og den bevågenhed, det giver fra f.eks. myndigheder, interesseorganisationer og erhvervsliv, fortæller Henrik Thykjær.



Traditionel havnedrift og grøn omstilling går hånd i hånd
Havnens rekordomsætning er alene båret af den traditionelle havnedrift på Aabenraa Havn. De nye arealer ved Ensted Havn, som Aabenraa Havn i 2021 endelig kunne overtage, er nemlig en investering i fremtiden og i nye former for havneaktiviteter.

– Som havn er Ensted Havn meget anderledes fra Aabenraa Havn. Ensted har f.eks. langt færre kajnære arealer end Aabenraa Havn, og når vi taler gods og bulk er kajnære arealer altafgørende. Så derfor egner Ensted sig ikke til det, der i dag er Aabenraa Havns kerneforretning og eksistensgrundlag. Til gengæld er arealerne ved Ensted perfekte til helt nye forretningsområder som f.eks. power-to-x og recycling. Så Ensted er en investering i nye forretningsområder, der kan supplere den fortsatte traditionelle havnedrift, forklarer Henrik Thykjær.



Både havnens nuværende aktiviteter og fremtidens nye forretningsområder har den grønne omstilling som fælles omdrejningspunkt.

– Søvejen er suverænt den mest miljøvenlige transportform, og det har stor betydning for både virksomhedernes og Sønderjyllands co2-regnskab. Hvis vi ikke havde havnen i Aabenraa, skulle samme godsmængde i stedet transporteres af mere end 55.000 lastbiler. Samtidig er transporten af f.eks. vindmøllekomponenter og biomasse via havnen en forudsætning for den fortsatte udbygning af den grønne infrastruktur. Imens har de kommende virksomheder på Ensteds fokus på at udvikle fremtidens nye grønne energi- og brændselsformer. Så Aabenraa Havn og Ensted Havn supplerer hinanden rigtig godt, og udviklingen af begge havne går hånd i hånd, siger Henrik Thykjær.

Aabenraas fyrtårn
Aabenraa Havn spås af både myndigheder, erhvervsliv og brancheforeninger en nøglerolle i den grønne omstilling og kan i fremtiden sætte Aabenraa på landkortet som et førende grønt forsynings- og udviklingshub.

– Udviklingen har betydet, at vi i Aabenraa har fået spillet utrolig stærke kort på hånden: Vores havn er landsdelens eneste tilbageværende erhvervshavn og direkte adgang til den blå motorvej. Ensted har desuden ideelle rammer for bl.a. power-to-x, og begge havne ligger strategisk perfekt i forhold til logistik og forsyning. Der er således et stort potentiale i at udnytte de mange snitflader og i endnu højere grad tænke havnene sammen med Padborg Transportcenter, der er Nordeuropas største transportcenter. Så nu bliver det spændende at se, hvordan Aabenraa kommune vælger at spille kortene i den nye ejerstrategi for havnen, der er under udarbejdelse, siger Erwin Andresen, der er bestyrelsesformand for Aabenraa Havn.

Aabenraa Havn er 100 % ejet af Aabenraa Kommune, og derfor er det alene kommunen, der sætter rammerne for den strategiske retning for havnens udvikling. Der forventes et førsteudkast til den nye ejerstrategi i løbet af de kommende måneder.

– Vi håber selvfølgelig, at kommunen og byrådet én gang for alle træffer en strategisk beslutning om, at havnen skal være Aabenraas grønne fyrtårn og dermed udnytte alle de muligheder, det reelt giver for tiltrækning af virksomheder, arbejdspladser, uddannelser og indbyggere. På havnen er vi i hvert fald helt klar til at blive en del af et kommunalt fyrtårn og står med et rekordregnskab og solide fremtidsperspektiver stærkere end nogen sinde før, understreger Erwin Andresen.

-lipe

3/5 2022
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år