Aalborg Havn indgår partnerskabs- og driftsaftale med Forstas

Aalborg Havn indgår partnerskabs- og driftsaftale med Forstas

Som led i ambitionen om at styrke driften på havnens områder indgår Aalborg Havn A/S med virkning fra 1. januar 2020 en tidsbegrænset partnerskabs- og driftsaftale med Forstas. Aftalen indebærer blandt andet en virksomhedsoverdragelsesaftale af Aalborg Havns drift- og serviceafdeling, mens den forpligter Forstas til at etablere sig på havnen

Når der fra nytår skal vedligeholdes infrastruktur som spor og veje, eller når kajer og kajgader skal spules, vil der stå Forstas på ryggen af driftspersonalet. Det står klart efter, Aalborg Havn i foråret valgte at udbyde driftsopgaverne på havnens områder – et udbud, som entreprenørvirksomheden Forstas nu har vundet.

Parterne har indgået en tidsbegrænset partnerskabs- og driftsaftale, der gælder frem til udgangen af 2025 og omhandler alt fra faste vedligeholdelsesopgaver på både infrastruktur og arealer til bestillingsopgaver i forbindelse med anløb. Aftalen indebærer desuden, at Aalborg Havns nuværende drift- og serviceafdeling bestående af ti medarbejdere virksomhedsoverdrages til Forstas.

- Vi er meget tilfredse med den nye aftale, som, vi har en klar forventning om, kommer til at styrke driften på havnen. I dag har vi på grund af havneloven nogle udfordringer både i forhold til kapacitet i perioder med spidsbelastning og ikke mindst også i forhold til at udnytte afdelingens omkostningstunge maskiner optimalt.

- Ved at privatisere driftsafdelingen undgår vi de udfordringer til gavn for både effektiviteten, økonomien og fleksibiliteten, mens vi samtidig tilfører driften nye kompetencer, som Forstas i kraft af sin størrelse og erfaring har inhouse, vurderer administrerende direktør i Aalborg Havn, Claus Holstein, og fortsætter:

- I udbuddet har vi desuden sikret, at vores dygtige medarbejdere i driften har samme gode arbejdsforhold som hidtil samt sociale klausuler, som giver sikkerhed i ansættelsen. Det er forudsat, at medarbejdernes kompetencer integreres, funderes og udvikles i Forstas organisation. Derudover er Forstas også forpligtiget til at etablere sig på Aalborg havn, hvilket, vi mener, er helt afgørende for at sikre den rette troværdighed og tryghed omkring det nye setup.

Forstas går til opgaven med stor erfaring fra andre store vedligeholdelseskontrakter for blandt andre Vejdirektoratet, Banedanmark, Forsvaret, ARRIVA og DSB.

Derudover har virksomheden de seneste år været ansvarlige for vedligehold af Aalborg Havns jernbanespor, og direktør i Forstas Flemming Kjeldgaard Larsen ser frem til nu at styrke samarbejdet med Aalborg Havn yderligere.

- Vi har i forvejen haft et rigtig godt samarbejde med Aalborg Havn, og da muligheden for at indgå en partnerskabs- og driftsaftale opstod, var der mange ting, der talte for at slå til. Blandt andet ser vi store perspektiver i at få lov til at udvikle og løfte driften på havnen, og samtidig har muligheden for at etablere os på havnen også vægtet højt, siger Flemming Kjeldgaard Larsen og fortsætter:

- Lige så vel som vi tror på, at vi kan være med til at udvikle havnen, tror vi også på, at havnen kan være med til at udvikle os. Aalborg Havn er blandt de førende inden for bæredygtige løsninger og forretningsmodeller, og her ser vi frem til at få inspiration, som vi kan bruge i vores egen virksomhed.

Det bliver i driftsafdelingens nuværende lokaler på Langerak 18, at Forstas etablerer sig per 1. januar. Adressen bliver virksomhedens nordjyske hovedsæde, og den kommer ifølge Flemming Kjeldgaard Larsen til bestå af 25-30 medarbejdere inklusiv de 10 medarbejdere fra Aalborg Havns eksisterende drifts- og serviceafdeling, der virksomhedsoverdrages.

-hawin

2/12 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien