Aarhus Havn etablerer nyt landstrømsanlæg til containerskibe

Aarhus Havn etablerer nyt landstrømsanlæg til containerskibe

I løbet af næste år vil containerskibe, der lægger til i Danmarks største erhvervshavn, kunne slukke dieselgeneratorerne og koble sig på et af Europas mest avancerede landstrømsanlæg

Det bliver det første af sin slags i Danmark, når den danske virksomhed, PowerCon igen leverer et landstrømsanlæg til Aarhus Havn - denne gang til containerskibe

Vi er glade for, at vi endnu en gang kan samarbejde med PowerCon om at opføre et landstrømsanlæg. Det vil reducere både støj og den lokale partikelforurening, der opstår, når skibene bruger dieselgeneratorer. Og det er til gavn for både beboerne i det omkringliggende område og medarbejderne på havnen, siger Anne Zachariassen, der er COO hos Aarhus Havn.

2024 markerede første hele år med landstrømsanlægget på den aarhusianske krydstogtsterminal, der er landets eneste. Hele 68 procent af de krydstogtskibe, der har anløbet kajen, har fået landstrøm.

Det kommende anlæg til containerskibe bliver dog en smule anderledes.

Et avanceret projekt
PowerCon leverer transformerstationen og styring af strømmen til det nye anlæg, mens ShibataFenderTeam og Igus leverer et fleksibelt kabelsystem, der kan flyttes rundt på kajen efter skibenes behov.

På den måde vil anlægget kunne benyttes af op til fire containerskibe på samme tid, når det er fuldt udbygget.

-Landstrømsanlægget til containerterminalen er et af de mest avancerede projekter i Europa. Vi er stolte over, at PowerCons teknologi og ekspertise bidrager til en vision, der sætter nye standarder for grøn havnedrift, siger Jacob Bjarkam, der er Head of Sales hos PowerCon.

Havnene i Aarhus, Göteborg, Bremerhaven og Stockholm vil alle tilbyde landstrøm til containerskibe inden 2030 som en del af projektet "OPS Network".

Projektet bliver støttet af EU-fonden "Connecting Europa Facilities" med 18,8 millioner euro.

-Vi er meget glade for, at Europa-Kommissionen og CEF-udvalget anerkender vores høje ambitioner for den grønne omstilling. Som nogle af Nordeuropas vigtigste havne er det fantastisk, at vi kan samarbejde om at reducere skibsfartens klimaaftryk, som er en global udfordring, vi står sammen om. Landstrøm til containerskibe er en afgørende del for alle de involverede havne, siger Anne Zachariassen.

Landstrømsanlægget til containerskibe forventes at være færdigt i 2026.

Fakta:
Anlægget i Aarhus vil samlet kunne levere 16 MW
Aarhus Havn har modtaget 5,29 millioner euro fra EU til projektet. Det dækker 50 procent af udgifterne.

-lipe

24/1 2025
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale