Aarhus Havn etablerer nyt landstrømsanlæg til containerskibe

Aarhus Havn etablerer nyt landstrømsanlæg til containerskibe

I løbet af næste år vil containerskibe, der lægger til i Danmarks største erhvervshavn, kunne slukke dieselgeneratorerne og koble sig på et af Europas mest avancerede landstrømsanlæg

Det bliver det første af sin slags i Danmark, når den danske virksomhed, PowerCon igen leverer et landstrømsanlæg til Aarhus Havn - denne gang til containerskibe

Vi er glade for, at vi endnu en gang kan samarbejde med PowerCon om at opføre et landstrømsanlæg. Det vil reducere både støj og den lokale partikelforurening, der opstår, når skibene bruger dieselgeneratorer. Og det er til gavn for både beboerne i det omkringliggende område og medarbejderne på havnen, siger Anne Zachariassen, der er COO hos Aarhus Havn.

2024 markerede første hele år med landstrømsanlægget på den aarhusianske krydstogtsterminal, der er landets eneste. Hele 68 procent af de krydstogtskibe, der har anløbet kajen, har fået landstrøm.

Det kommende anlæg til containerskibe bliver dog en smule anderledes.

Et avanceret projekt
PowerCon leverer transformerstationen og styring af strømmen til det nye anlæg, mens ShibataFenderTeam og Igus leverer et fleksibelt kabelsystem, der kan flyttes rundt på kajen efter skibenes behov.

På den måde vil anlægget kunne benyttes af op til fire containerskibe på samme tid, når det er fuldt udbygget.

-Landstrømsanlægget til containerterminalen er et af de mest avancerede projekter i Europa. Vi er stolte over, at PowerCons teknologi og ekspertise bidrager til en vision, der sætter nye standarder for grøn havnedrift, siger Jacob Bjarkam, der er Head of Sales hos PowerCon.

Havnene i Aarhus, Göteborg, Bremerhaven og Stockholm vil alle tilbyde landstrøm til containerskibe inden 2030 som en del af projektet "OPS Network".

Projektet bliver støttet af EU-fonden "Connecting Europa Facilities" med 18,8 millioner euro.

-Vi er meget glade for, at Europa-Kommissionen og CEF-udvalget anerkender vores høje ambitioner for den grønne omstilling. Som nogle af Nordeuropas vigtigste havne er det fantastisk, at vi kan samarbejde om at reducere skibsfartens klimaaftryk, som er en global udfordring, vi står sammen om. Landstrøm til containerskibe er en afgørende del for alle de involverede havne, siger Anne Zachariassen.

Landstrømsanlægget til containerskibe forventes at være færdigt i 2026.

Fakta:
Anlægget i Aarhus vil samlet kunne levere 16 MW
Aarhus Havn har modtaget 5,29 millioner euro fra EU til projektet. Det dækker 50 procent af udgifterne.

-lipe

24/1 2025
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn
  • Stena Line køber Wasaline

    Stena Line køber Wasaline

    havne ›Med opkøbet af Wasaline og ruten mellem Umeå og Vaasa styrker Stena Line sin position i Østersøområdet og udvider sit netværk med en femte rute i regionen
  • Ny containerrekord i Aarhus Havn

    Ny containerrekord i Aarhus Havn

    havne ›I årets første ni måneder har Aarhus Havn haft en containervækst på 27 procent. Og i årets tredje kvartal har havnen opnået den højeste containeromsætning nogensinde
  • Bølgetestet havnebyggeri

    Bølgetestet havnebyggeri

    havne ›I et bølgebassin på Aalborg Universitet, tester forskere hvordan den kommende udvidelse af Hirtshals Havn bliver påvirket af elementernes rasen. Resultaterne giver kritisk information om konstruktionen
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor