Aarhus Havn: Godt år og klar til fremtiden

Aarhus Havn: Godt år og klar til fremtiden

Aarhus Havn realiserede i regnskabsåret 2018 en omsætning på 278 mio. kr. og et overskud på 73 mio. kr. Og Danmarks største erhvervshavn er klar til at overtage flere opgaver, når mindre havne lukker

I perioden har Aarhus Havn anvendt 110 mio. kr. til anlægsinvesteringer, 

omsætningsstigningen landede på 7 mio. kr. og stigningen i overskuddet på 1 mio. kr.
Havnens ledelse betegner det som et tilfredsstillende resultat i et konkurrencepræget marked.

- Vi har i de senest år præsteret en solid indtjening, og denne byggede vi oven på i 2018. Vi er inde i en god udvikling, som vi forventer at fastholde i de kommende år, siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen.

Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn og i 2017 realiserede virksomheden en stigning i containeromsætningen på 14 pct. I 2018 blev der lagt yderligere 6 pct. oven i denne godsomsætning således, at omsætningen på 2 år er steget med godt 20 pct. på containerområdet.

- Når jeg kigger ud ad vinduet fra mit kontor, kan jeg se, at lastbilerne på Østhavnsvej, der fører ud til containerterminalen, kører tættere end tidligere. Så tallene på papiret har også et virkeligt billede.

 Jakob Flyvbjerg Christensen. Foto: Poul Madsen

- Vi har stadig mulighed for at vækste på Østhavnen, men det er klart, at hvis den nuværende kadence fortsætter, så vokser vi ud af egen havn på et tidligere tidspunkt end forventet, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Klar til konsolidering med udvidelser
Foruden containere har Aarhus Havn en lang række produkter på hylderne f.eks fast bulk, flydende bulk, færger, krydstogt og arealleje. Alle forretningsområder kom ud af 2018 med et positivt resultat - med containere og bulk som de største bidragsydere til det samlede resultat.

- En af vores styrker er helt sikkert, at vi har et meget bredt sortiment at tilbyde vores kunder. Og det er naturligvis positivt, at vi formår at få overskudsgivende resultater på alle forretningsområder, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Han peger på, at Aarhus Havn er fuldstændig klar til den konsolidering, som den samlede havnesektor uden tvivl står over for i de kommende år.

- Der synes at være konsensus om, at fremtiden byder på færre men større havne i Danmark. I forvejen er Aarhus Havn Danmarks største erhvervshavn. Og vi er klar til at absorbere det gods, der skal finde andre kanaler, når mindre erhvervshavne lukker, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

-lipe

1/5 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien