Aarhus Havn udvalgt som 'Living Lab'

Aarhus Havn udvalgt som 'Living Lab'

Med matematiske modeller og smartstyring, skal havnens virksomheder spare energi og CO2 ved at udnytte hinandens overskudsvarme og anvende solenergi fra egne anlæg og på længere sigt måske vindenergi

Aarhus havn har på flere måder vokseværk. Flere virksomheder kommer til. De eksisterende virksomheder har stigende aktiviteter, og udvidelser af havnen gør plads til endnu mere. Det kræver sit elnet. Og på den baggrund er Aarhus havn netop blev valgt til et ud af seks, danske 'living labs'.

Bag projektet står det store danske smart energy-projekt Flexible Energy Denmark (FED), der er støttet af Innovationsfonden med 30 mio. kr.

Projektet passer perfekt ind i Aarhus Havns målsætning om at blive den mest bæredygtige havn i Østersø-området og CO2-neutral i 2030. Den målsætning kræver dels en bedre udnyttelse af bæredygtig energiproduktion i takt med at samfundet elektrificeres og dels en bedre udnyttelse af energi på tværs af virksomheder indenfor samme geografiske område.

Aktuelt er der kun meget begrænset energisamspil mellem virksomhederne på havnen. Mens nogle af havnens virksomheder sender overskudsvarmen op i luften eller ud som kølevand i havnebassinet, bruger andre flaskegas og olie til opvarmning - og de kunne jo lige så godt bruge noget af naboens varme. Derfor er det hensigten, at projektet skal bidrage til at minimeret den energimængde, der i dag går til spilde.

Måling af energiforbruget hver 5. eller 15. minut
Men projektet skal også vise, hvordan virksomhederne på havnen kan blive energifleksible ved at flytte deres forbrug til tidspunkter, hvor det passer bedre for elnettet eller for den lokalt produceret vedvarende energi og overskudsvarme.

I første omgang går man i gang med at kortlægge, hvordan elforbruget varierer i virksomhederne hen over døgnet og året. Det gør man ved at sætte sensorer på energimålere i udvalgte virksomheder, så man kan opsamling data af energiforbruget f.eks. hvert 5. eller 15. minut.

De data skal bruges til at vise, hvordan virksomhederne kan være energifleksible, og hvordan forbruget vil blive i fremtiden under forskellige betingelser. Hvis man f.eks. ud fra vejrudsigter ved, at solen vil skinne om et antal timer, så kan systemer udvikles til automatisk at beslutte, om det er mest fordelagtigt at lagre energien på et fysisk batteri til senere brug, eller om det er bedre at bruge energien straks, lyder det i en pressemeddelelse fra Aarhus Havn.

FED-projektet har samlet landets førende forskere, organisationer, forsyningsvirksomheder, softwarevirksomheder og i alt seks living labs, der leverer data til projektet.

-lipe

11/2 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien