AAU forsker: Offentligt-privat samarbejde er løsningen på plast i havene
Effektiv håndtering af de stigende mængder af plastaffald, der driver ind fra havene, kræver handling. Offentligt-privat samarbejde kan være vejen frem. Foto: Colourbox

AAU forsker: Offentligt-privat samarbejde er løsningen på plast i havene

Hvert år ender ti millioner ton plastaffald i havet og dræber fisk og fugle. AAU har igennem deltagelse i projektet Ren Kystlinje undersøgt løsninger på problemet. Og her mener en af forskerne at offentligt-privat samarbejde er vejen frem

Hvordan håndterer vi effektivt de stigende mængder af plastaffald, der driver ind fra havene? Dette spørgsmål har været centralt for 28 kystkommuner i Kattegat-Skagerrak-regionen, som har deltaget i Projekt Ren Kystlinje.

Kommunerne har alle problemet tæt inde på livet og ønsker handling. Professor på Aalborg Universitet Kenneth Mølbjerg Jørgensen gør i øjeblikket status på sin deltagelse i projektet. Han mener, at en mere langsigtet løsning er nødvendig.

- Problemerne med håndtering af plastaffald fra havene vil fortsætte, hvis ikke vi tænker i hele kæden fra indkøb, produktion og forbrug af plastik til affaldshåndtering, påpeger AAU-forskeren.

Et fælles offentligt-privat ansvar

Kenneth Mølbjerg Jørgensens rolle i projektet har været at undersøge mulighederne for at genanvende plastaffald fra havet som led i skabelsen af en cirkulær økonomi på området. Forskeren har fokuseret på, hvilke forretningsmodeller der findes inden for plastgenanvendelse generelt.

Fra politisk hold lægges der op til, at private virksomheder skal spille en central rolle i forhold til plast-genanvendelse. Det er Kenneth Mølbjerg Jørgensen enig i. Han mener dog, at problemet er alt for vigtigt, til at vi kan overlade det til erhvervslivet at løse det.

Miljøhensyn har nemlig kun topprioritet for virksomhederne, hvis de kan gøre en forretning ud af det. Derfor kan private virksomheder kun være en del af en mere samlet indsats.

Desuden skal man passe på med at reducere problemet med plastaffald til et spørgsmål om indsamling og sortering.

- Hvis vi blot beskriver løsningerne på plastaffald som et spørgsmål om indsamling og sortering af plastaffald, vil vi altid vil være bagefter. Plastproduktionen er eksponentielt stigende. Vil vi plastproblematikken til livs, kræver det en mere konsekvent form for privat-offentligt samarbejde, hvor der stilles større krav til producenterne, mener Kenneth Mølbjerg Jørgensen.

Et spørgsmål om politisk vilje

På europæisk plan har politikerne haft stadigt større fokus på genanvendelse af plast. I januar 2018 udgav EU et plastcirkulære, som pålægger virksomheder og industrien ansvaret for at skabe systemer til at genanvende af plast.

Dette plastcirkulære blev fulgt op af den danske handlingsplan ”Plastik uden spild”, som udkom i december 2018. Et centralt punkt er, at disse systemer skal skabe vækst og jobmuligheder, hvilket selvfølgelig er vigtigt.

Problemet er imidlertid, at entreprenørskab og innovation sættes i centrum for løsningen af plastproblematikken, imens der reelt set stilles meget få krav til virksomhederne fra politisk hold.

- Visionen for en bæredygtig cirkulær økonomi går ifølge EU og den danske regering ikke via restriktioner eller forbud, men via skabelsen af stærke business cases, som kan opretholde en stor produktion og mange jobs inden for plastindustrien. I sidste ende er en langsigtet løsning dog et spørgsmål om politisk vilje, og den vilje er ikke tydelig i dag.

-hawin

Fakta:

* Projekt Ren Kystlinje startede i 2016 og stoppede ved udgangen af 2018. Hovedformålet med projektet har været at finde nye innovative løsninger på plastforureningen i havet.

* Projektet er et samarbejde mellem 28 kommuner i Norge, Sverige og Danmark samt Skagen Uddannelsescenter, KIMO Danmark, Göteborg Universitet, Havforskningsinstituttet og Aalborg Universitet. Læs mere om projektet her.

* Kenneth Mølbjerg Jørgensen præsenterer konklusionerne i en artikel i tidskriftet Samfundslederskab i Skandinavien med titlen ”Plastik fantastisk: En analyse og diskussion af politikker for plastaffaldshåndtering”.

29/4 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien