AAU forsker: Offentligt-privat samarbejde er løsningen på plast i havene
Effektiv håndtering af de stigende mængder af plastaffald, der driver ind fra havene, kræver handling. Offentligt-privat samarbejde kan være vejen frem. Foto: Colourbox

AAU forsker: Offentligt-privat samarbejde er løsningen på plast i havene

Hvert år ender ti millioner ton plastaffald i havet og dræber fisk og fugle. AAU har igennem deltagelse i projektet Ren Kystlinje undersøgt løsninger på problemet. Og her mener en af forskerne at offentligt-privat samarbejde er vejen frem

Hvordan håndterer vi effektivt de stigende mængder af plastaffald, der driver ind fra havene? Dette spørgsmål har været centralt for 28 kystkommuner i Kattegat-Skagerrak-regionen, som har deltaget i Projekt Ren Kystlinje.

Kommunerne har alle problemet tæt inde på livet og ønsker handling. Professor på Aalborg Universitet Kenneth Mølbjerg Jørgensen gør i øjeblikket status på sin deltagelse i projektet. Han mener, at en mere langsigtet løsning er nødvendig.

- Problemerne med håndtering af plastaffald fra havene vil fortsætte, hvis ikke vi tænker i hele kæden fra indkøb, produktion og forbrug af plastik til affaldshåndtering, påpeger AAU-forskeren.

Et fælles offentligt-privat ansvar

Kenneth Mølbjerg Jørgensens rolle i projektet har været at undersøge mulighederne for at genanvende plastaffald fra havet som led i skabelsen af en cirkulær økonomi på området. Forskeren har fokuseret på, hvilke forretningsmodeller der findes inden for plastgenanvendelse generelt.

Fra politisk hold lægges der op til, at private virksomheder skal spille en central rolle i forhold til plast-genanvendelse. Det er Kenneth Mølbjerg Jørgensen enig i. Han mener dog, at problemet er alt for vigtigt, til at vi kan overlade det til erhvervslivet at løse det.

Miljøhensyn har nemlig kun topprioritet for virksomhederne, hvis de kan gøre en forretning ud af det. Derfor kan private virksomheder kun være en del af en mere samlet indsats.

Desuden skal man passe på med at reducere problemet med plastaffald til et spørgsmål om indsamling og sortering.

- Hvis vi blot beskriver løsningerne på plastaffald som et spørgsmål om indsamling og sortering af plastaffald, vil vi altid vil være bagefter. Plastproduktionen er eksponentielt stigende. Vil vi plastproblematikken til livs, kræver det en mere konsekvent form for privat-offentligt samarbejde, hvor der stilles større krav til producenterne, mener Kenneth Mølbjerg Jørgensen.

Et spørgsmål om politisk vilje

På europæisk plan har politikerne haft stadigt større fokus på genanvendelse af plast. I januar 2018 udgav EU et plastcirkulære, som pålægger virksomheder og industrien ansvaret for at skabe systemer til at genanvende af plast.

Dette plastcirkulære blev fulgt op af den danske handlingsplan ”Plastik uden spild”, som udkom i december 2018. Et centralt punkt er, at disse systemer skal skabe vækst og jobmuligheder, hvilket selvfølgelig er vigtigt.

Problemet er imidlertid, at entreprenørskab og innovation sættes i centrum for løsningen af plastproblematikken, imens der reelt set stilles meget få krav til virksomhederne fra politisk hold.

- Visionen for en bæredygtig cirkulær økonomi går ifølge EU og den danske regering ikke via restriktioner eller forbud, men via skabelsen af stærke business cases, som kan opretholde en stor produktion og mange jobs inden for plastindustrien. I sidste ende er en langsigtet løsning dog et spørgsmål om politisk vilje, og den vilje er ikke tydelig i dag.

-hawin

Fakta:

* Projekt Ren Kystlinje startede i 2016 og stoppede ved udgangen af 2018. Hovedformålet med projektet har været at finde nye innovative løsninger på plastforureningen i havet.

* Projektet er et samarbejde mellem 28 kommuner i Norge, Sverige og Danmark samt Skagen Uddannelsescenter, KIMO Danmark, Göteborg Universitet, Havforskningsinstituttet og Aalborg Universitet. Læs mere om projektet her.

* Kenneth Mølbjerg Jørgensen præsenterer konklusionerne i en artikel i tidskriftet Samfundslederskab i Skandinavien med titlen ”Plastik fantastisk: En analyse og diskussion af politikker for plastaffaldshåndtering”.

29/4 2020
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras