Aftale om Esbjerg Havn til bl.a. NATO-styrker underskrevetTidligere i år blev en række kampvogne lastet på havnen inden udskibning til en NATO-øvelse. Foto: Magnus Terp

Aftale om Esbjerg Havn til bl.a. NATO-styrker underskrevet

Forsvarsminister Morten Bødskov underskrev mandag en koordinationsaftale med en række partnere om en stor udbygning af havnen. Bl.a. skal sejlrenden udbygges til fordel for både militære fragtskibe og havnens førende position i udskibning af havvindmøller

Af Lisbeth Petersen
Aftalen, som også blev underskrevet af Miljøminister Lea Wermelin, klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen, transportminister Trine Bramsen, formand for Esbjerg Havn, Søren Gade og borgmester i Esbjerg Kommune, Jesper Frost Rasmussen er en fortsættelse af topmøde, regeringen for tre måneder siden holdt med Nato om at gøre havnen i Esbjerg til et militært knudepunkt.

Med sin størrelse og placeringen ved Vesterhavet, er havnen et attraktivt for de allierede styrker, som ikke mindst i forbindelse med krigen i Ukraine har ønsket et centralt transitsted til militært udstyr.

Konkret skal sejlrenden udbygges fra 10,5 til 12,5 meter, lige som der skal etableres en række forskellige faciliteter til modtagelse af NATO-styrker.

-I den nye sikkerhedspoliske situation bliver Danmark betragtet som en markant bidragsyder. Projektet i Esbjerg Havn kræver et stærkt samarbejde på tværs af ministeriet og vores partnere, og derfor er jeg glad for, at vi i dag kan underskrive denne koordinationsaftale. Aftalen er et udtryk for projektets betydning for Danmark og for lokalområdet i Esbjerg. Vi kommer til at arbejde tæt sammen for at komme i mål, sagde forsvarsminister Morten Bødskov i forbindelse med indskrivning af aftalen.

Udbygning af havnen i de kommende år vil dog ikke alene være til gavn for militærstrategiske formål, men også få betydning for den omfattende virksomhed med havvindmøller i Esbjerg. Mere end fire ud af fem havvindmøller i Europa er udskibet fra Esbjerg Havn, og regeringen har et formuleret mål om, at elproduktion fra havvind skal udbygges endnu mere i fremtiden.

23/8 2022
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde