Aftale om Esbjerg Havn til bl.a. NATO-styrker underskrevetTidligere i år blev en række kampvogne lastet på havnen inden udskibning til en NATO-øvelse. Foto: Magnus Terp

Aftale om Esbjerg Havn til bl.a. NATO-styrker underskrevet

Forsvarsminister Morten Bødskov underskrev mandag en koordinationsaftale med en række partnere om en stor udbygning af havnen. Bl.a. skal sejlrenden udbygges til fordel for både militære fragtskibe og havnens førende position i udskibning af havvindmøller

Af Lisbeth Petersen
Aftalen, som også blev underskrevet af Miljøminister Lea Wermelin, klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen, transportminister Trine Bramsen, formand for Esbjerg Havn, Søren Gade og borgmester i Esbjerg Kommune, Jesper Frost Rasmussen er en fortsættelse af topmøde, regeringen for tre måneder siden holdt med Nato om at gøre havnen i Esbjerg til et militært knudepunkt.

Med sin størrelse og placeringen ved Vesterhavet, er havnen et attraktivt for de allierede styrker, som ikke mindst i forbindelse med krigen i Ukraine har ønsket et centralt transitsted til militært udstyr.

Konkret skal sejlrenden udbygges fra 10,5 til 12,5 meter, lige som der skal etableres en række forskellige faciliteter til modtagelse af NATO-styrker.

-I den nye sikkerhedspoliske situation bliver Danmark betragtet som en markant bidragsyder. Projektet i Esbjerg Havn kræver et stærkt samarbejde på tværs af ministeriet og vores partnere, og derfor er jeg glad for, at vi i dag kan underskrive denne koordinationsaftale. Aftalen er et udtryk for projektets betydning for Danmark og for lokalområdet i Esbjerg. Vi kommer til at arbejde tæt sammen for at komme i mål, sagde forsvarsminister Morten Bødskov i forbindelse med indskrivning af aftalen.

Udbygning af havnen i de kommende år vil dog ikke alene være til gavn for militærstrategiske formål, men også få betydning for den omfattende virksomhed med havvindmøller i Esbjerg. Mere end fire ud af fem havvindmøller i Europa er udskibet fra Esbjerg Havn, og regeringen har et formuleret mål om, at elproduktion fra havvind skal udbygges endnu mere i fremtiden.

23/8 2022
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras