Ambitiøse produktionsmål for bæredygtig ballastvandsløsning

Ambitiøse produktionsmål for bæredygtig ballastvandsløsning

Lovstramninger har øget efterspørgslen på Alfa Lavals rensesystem til skibes ballastvand, og det skaber en markant øget aktivitet hos virksomhedens afdeling i Aalborg. Her er ambitionen, at antallet af producerede og solgte ballastvandsystemer skal vokse i de kommende år, og foreløbig er man på rette kurs

Kampen mod de invasive arter, der fragtes kloden rundt via skibes ballastvand, nærmer sig med hastige skridt en vigtig milepæl, og det mærker man hos Alfa Lavals danske afdeling i Aalborg, der blandt andet beskæftiger sig med udviklingen af grønne teknologier til skibsfarten.

Fra den 8. september år 2024 skal alle skibe opfylde den såkaldte D2-standard, der begrænser mængden af levedygtige organismer, skibene må udlede, og her er Alfa Lavals PureBallast-system en af markedets førende løsninger på udfordringen.

For at udnytte den position satte virksomheden tilbage i 2017 sig et mål om, at antallet af producerede og solgte ballastvandssystemer skulle øges væsentligt hvert år i perioden fra 2017 til 2020, og foreløbigt har man kurs mod at indfri den ambition.

- Vi lancerede PureBallast helt tilbage i 2006 som den første kommercielt tilgængelige løsning til behandling af ballastvand. PureBallast er baseret på biologisk UV-teknologi, der er en løsning uden kemikalier, og som fungerer ved enten at uskadeliggøre vira, bakterier og større organismer som vandmænd og bløddyr eller forhindre dem i at reproducere sig, fortæller direktør for Alfa Laval Aalborg, Søren Hjorth Krarup og fortsætter:

- I dag står vi så med tredje generation af produktet, der er godkendt af både IMO og den amerikanske kystvagt USCG. Vores estimater fra vores kapitalmarkedsdag i 2018 viser, at det globale marked for ballastvandsystemer er på ca. 70 milliarder kroner frem mod 2026, og vi er fokuserede på at sætte os på så stor en del af det som muligt. Det kræver en øget produktion, og her er vi godt på vej til at indfri vores ambitiøse målsætninger.

For nye skibe trådte D2-standarden allerede i kraft tilbage i september 2017, men det største marked lige nu ligger dog i løsninger til eksisterende skibe, fastslår Søren Hjorth Krarup.

- I 2017 var markederne for nye og eksisterende skibe cirka lige store, men det er klart, at jo nærmere vi kommer skæringsdatoen i 2024, jo større bliver markedet for ballastsystemer til de eksisterende skibe. Vi forventer, at det samlede marked først vil toppe i 2022, og vi kan derfor se frem til en yderst travl periode, hvor vi også får brug for yderligere arbejdskraft. Alene det seneste år er vi blevet cirka 25 procent flere medarbejdere i Aalborg, lyder det fra Søren Hjorth Krarup.

Fra Alfa Laval i Aalborg sources alle dele til PureBallast fortrinsvis fra europæiske leverandører for så at blive samlet både mekanisk og el-teknisk samt testet i Aalborg.

-hawin

 

28/11 2019
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen
  • Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    havne ›Majbritt Larsen er ansat i en nyoprettet stilling. Hun kommer fra en lignende stilling ved Port of Aalborg, men har tidligere været ansat ved Skagen Havn, som havneassistent og har i 10 år sejlet jack-up kranskibe, der installerer havvindmøller
  • Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    havne ›Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten