Anden etape af renovering i gang i Aabenraa havn

Anden etape af renovering i gang i Aabenraa havn

Det seneste år har MT Højgaard haft travlt med at renovere Nyhavns vestkaj i Aabenraa Havn, hvor 500 meter ny og moderne kaj nu står klar til at blive taget i brug. MT Højgaard fortsætter nu arbejdet i Sydhavn, der skal renoveres for 20 millioner kroner.

I foråret sidste år gik MT Højgaard i gang med at renovere Nyhavn i Aabenraa Havn. Kajen er oprindeligt fra 1922, og levetiden var derfor opbrugt på en del konstruktioner. En større renovering var derfor nødvendig, for at kajen kunne fortsætte sin daglige drift med ind- og udskibning af bulkvarer som sten, grus og cement.

MT Højgaard blev valgt til at renovere kajen, som blandt andet indebar etablering af 500 meter spunsvæg, dvs. en afstivende væg af tætsiddende plader, som kan holde på vand, jord mm.:

 - Nyhavns vestkaj står færdig og er nu igen i fuld drift. Processen har været særdeles god blandt andet takket være en positiv dialog med bygherre og bygherres rådgivere, inden arbejdet gik i gang, fortæller Michael Dalsgaard Sørensen fra MT Højgaard, som har været projektchef på renoveringsprojektet. Han fortsætter:

 - Der har dog også været udfordringer undervejs. I arbejdet med at forstærke kajen ville spunsen flere gange skride ud fra kajen. For at holde kajvæggen på plads, valgte vi derfor sammen med bygherren at købe ekstra ankre, som kunne hjælpe med at gøre væggen stabil. Sammenlagt tog det derfor tre måneder længere end planlagt, men den ekstra tid er godt givet ud, da vi herved sikrede, at vi kunne nå i mål med opgaven på tilfredsstillende vis.

Arbejdet planlagt efter skibstrafikken
Arbejdet med spunsvæggen blev udført i tæt samarbejde med Aabenraa Havn, da kajen delvis var i drift under renoveringen:

- Vi har haft et virkelig godt samarbejde med Aabenraa Havn. Det var særligt vigtigt, fordi vores opgaver skulle planlægges efter, om skibe skulle til og fra havnen, hvor vi arbejdede. Her holdt Aabenraa Havn os konstant orienteret om skibstrafikken, sådan at vi kunne forsætte et stabilt arbejdsflow, siger Michael Dalsgaard Sørensen.

Nyhavn stod for nylig færdig, og selvom projektet endte med at blive tre måneder forsinket, er Aabenraa Havn godt tilfredse med det endelige resultat og samarbejdet undervejs med MT Højgaard:

- Til trods for at vi stødte på en del uforudsete opgaver undervejs, havde MT Højgaard en konstruktiv tilgang til arbejdet og bød ind med mange nye løsningsforslag,  både før og under projektets udførelse.
Det betyder meget for os, at vores entreprenør har den rette forståelse for det færdige produkt. Vi er derfor tilfredse med det endelige resultat, og at det samtidig har været muligt at opretholde en del af driften på havnen, mens renoveringen har stået på, forklarer Henrik Thykjær, som er havnedirektør i Aabenraa Havn.

Renoveringen af Nyhavn har et samlet budget på 40 millioner kroner, og nu kommer turen så til Sydhavn, der skal istandsættes for godt halvdelen. Den har MT Højgaard også vundet:

- Det er altafgørende, at vores arbejde lever op til bygherres forventninger, i dette tilfælde Aabenraa Havn. Var det ikke tilfældet, var vi naturligvis heller ikke kommet i betragtning til det nye projekt i Sydhavn. Her skal vi nu i gang med at sikre de fremtidige bundforhold, den nordlige kaj, samt etablere et nyt areal på sydsiden af bassinet. Hele området får en ansigtsløftning ved blandt andet at nedrive den gamle bygning og træbroerne, så området bliver et større aktiv for byen, siger Michael Dalsgaard Sørensen.    

18/4 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind