Batterier og nyt navn gav vækst på HH-overfarten

Batterier og nyt navn gav vækst på HH-overfarten

I 4. kvartal 2018 indviede ForSea de to færger mellem Helsingør og Helsingborg Aurora og Tycho Brahe som verdens største batteridrevne passagerfærger. Samtidig blev ForSea brandet lanceret, og begge dele har medvirket til stigning i antallet af gående og tur-passager

Mens antallet af overførte personbiler faldt marginalt, var der fortsat vækst i antallet af overførte lastbiler, som i 4. kvartal steg med knap 2% til 112.000 (2017: 109.000). Antallet af afgange udgjorde godt 12.300 – lidt flere end i 4. kvartal 2017.

Præcisionen var meget høj, og kapacitetsudnyttelsen på bildækket var næsten på niveau med 4. kvartal 2017, uanset den samlede kapacitet er forøget med 3% efter udvidelsen af Hamlets sejlplan.

ForSea overførte 260.000 personbiler i 4. kvartal 2018 (2017: 265.000) svarende til et fald på knap 2%, mens det samlede antal passagerer steg til knap 1,5 mio. i 4. kvartal 2018 (2017: 1,44 mio.). Stigningen skyldes i vid udstrækning de mange aktiviteter, som har tiltrukket et stigende antal gående og tur-passagerer op til og efter ændringen af overfartens brand til ForSea.

Bustrafikken på ruten udgjorde 2.400 overførte enheder i 4. kvartal 2018 (2017: 2.600).
Anvendelsen af AutoBizz Smart steg med godt 3% i forhold til samme periode sidste år.

Overvældende opmærksomhed
- Det var en festdag, da vi i november kunne indvi vores batteridrevne færger og samtidig afsløre vores nye navn. Opmærksomheden op til og efter begivenhederne har været overvældende, og vores mange initiativer for at gøre overfarten både miljøvenlig og oplevelsesrig har båret frugt, siger Johan Röstin, CEO i ForSea, og fortsætter:

- Antallet af tur-passagerer er vokset, og vi er på rette spor med at føje service- og oplevelseselementet til de kvaliteter, som den flydende bro har i forvejen som f.eks. miljøvenlighed, høj driftsstabilitet og præcision. Det er en formel, vi vil videreudvikle.

På miljøområdet har der været øjeblikkelige effekter af de to store færgers overgang til batteridrift den 8. november.

- Vi har reduceret ForSea’s samlede energiforbrug i kvartalet, og målt på hele kvartalet er vores CO 2 udledning reduceret med 29% i forhold til 4. kvartal 2017, hvilket er meget tilfredsstillende, siger Johan Röstin.

-lipe

8/2 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien