Batterier og nyt navn gav vækst på HH-overfarten

Batterier og nyt navn gav vækst på HH-overfarten

I 4. kvartal 2018 indviede ForSea de to færger mellem Helsingør og Helsingborg Aurora og Tycho Brahe som verdens største batteridrevne passagerfærger. Samtidig blev ForSea brandet lanceret, og begge dele har medvirket til stigning i antallet af gående og tur-passager

Mens antallet af overførte personbiler faldt marginalt, var der fortsat vækst i antallet af overførte lastbiler, som i 4. kvartal steg med knap 2% til 112.000 (2017: 109.000). Antallet af afgange udgjorde godt 12.300 – lidt flere end i 4. kvartal 2017.

Præcisionen var meget høj, og kapacitetsudnyttelsen på bildækket var næsten på niveau med 4. kvartal 2017, uanset den samlede kapacitet er forøget med 3% efter udvidelsen af Hamlets sejlplan.

ForSea overførte 260.000 personbiler i 4. kvartal 2018 (2017: 265.000) svarende til et fald på knap 2%, mens det samlede antal passagerer steg til knap 1,5 mio. i 4. kvartal 2018 (2017: 1,44 mio.). Stigningen skyldes i vid udstrækning de mange aktiviteter, som har tiltrukket et stigende antal gående og tur-passagerer op til og efter ændringen af overfartens brand til ForSea.

Bustrafikken på ruten udgjorde 2.400 overførte enheder i 4. kvartal 2018 (2017: 2.600).
Anvendelsen af AutoBizz Smart steg med godt 3% i forhold til samme periode sidste år.

Overvældende opmærksomhed
- Det var en festdag, da vi i november kunne indvi vores batteridrevne færger og samtidig afsløre vores nye navn. Opmærksomheden op til og efter begivenhederne har været overvældende, og vores mange initiativer for at gøre overfarten både miljøvenlig og oplevelsesrig har båret frugt, siger Johan Röstin, CEO i ForSea, og fortsætter:

- Antallet af tur-passagerer er vokset, og vi er på rette spor med at føje service- og oplevelseselementet til de kvaliteter, som den flydende bro har i forvejen som f.eks. miljøvenlighed, høj driftsstabilitet og præcision. Det er en formel, vi vil videreudvikle.

På miljøområdet har der været øjeblikkelige effekter af de to store færgers overgang til batteridrift den 8. november.

- Vi har reduceret ForSea’s samlede energiforbrug i kvartalet, og målt på hele kvartalet er vores CO 2 udledning reduceret med 29% i forhold til 4. kvartal 2017, hvilket er meget tilfredsstillende, siger Johan Röstin.

-lipe

8/2 2019
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland