Bedre hurtigfærger til Bornholm
Molslinjen har afgivet ordre på verdens største hurtigfærge til Bornholm. Samtidigt bliver der monteret en stabliserende t-foil på rederiets Express 1 færge
Express 4 er Molslinjens seneste hurtigfærge bygget hos australske Austal. Nu har Molslinjen hos Austal afgivet ordre på en færge, som målt på passagerer og biler bliver verdens største hurtigfærge.
Bornholm skal have en helt ny hurtigfærge til sejladsen mellem Rønne og Ystad. Den nye færge bygges hos det australske Austal-værft, som også stod bag Molslinjens seneste hurtigfærge, Express 4 og Bornholms tidligere hurtigfærger, Leonora Christina og Villum Clausen. Færgen leveres, så den indsættes på Bornholm i løbet af foråret 2022.
Den nye hurtigfærge bliver den hurtigfærge i verden med størst kapacitet til biler og passagerer. Den bygges også med speciel fokus på manøvredygtighed og passagerkomfort. Der bliver hele to passagerdæk med plads til 1.600 passagerer, og vogndækket kan rumme op til 450 biler. Hermed øges færgekapaciteten med cirka 14 procent, hvilket løser nogle af de kapacitetsproblemer, Bornholm har oplevet den seneste højsæson.
-De lavere priser og en ekstra daglig frekvens har været en overvældende succes og har skabt en markant passagerfremgang det seneste år. Med en ny og større færge kan Bornholm bygge videre på den succes, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
To T-foils skal sikre bedre komfort
Færgen bygges, så både sødygtighed og komfort kommer i højsædet, og den vil blive drevet af en ny motorkonstruktion fra Wärtsila på fire motorer hver på 16-cylindere, som er verdens mest effektive 4-takts motorer. Motorerne er af såkaldt duel fuel typen, og både motorer og skib er således forberedt til alternativt brændstof.
Herudover vil skibet blive udstyret med to t-foils og aktiv trim tap system og med to meget kraftige bovtrustere.
- Vi har altid ønsket at gøre det bedst muligt på Bornholm og på baggrund af de hidtidige meget positive erfaringer for Bornholm foretager Molslinjen nu denne kæmpeinvestering for at sikre den bedst mulige færgedrift for øen, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
Roligere overfart på eksisterende færge
På baggrund af ministeriets skibstekniske undersøgelse vil Molslinjen desuden montere en T-foil på hurtigfærgen Express 1.
Og såfremt det vurderes, at en T-foil stabilisator har den forventede positive effekt på Express 1, vil Molslinjen undersøge, om der også kan forventes en positiv effekt på hurtigfærgen Max. Hvis undersøgelsen er positiv, vil Molslinjen sørge for at installere systemer med tilsvarende effekt på Max.
Staten og Molslinjen er blevet enige om at forlænge kontrakten på færgebetjeningen af Bornholm med to år, så den udløber i 2030.
-lipe