Bedre hurtigfærger til Bornholm

Bedre hurtigfærger til Bornholm

Molslinjen har afgivet ordre på verdens største hurtigfærge til Bornholm. Samtidigt bliver der monteret en stabliserende t-foil på rederiets Express 1 færge

Express 4 er Molslinjens seneste hurtigfærge bygget hos australske Austal. Nu har Molslinjen hos Austal afgivet ordre på en færge, som målt på passagerer og biler bliver verdens største hurtigfærge.
Bornholm skal have en helt ny hurtigfærge til sejladsen mellem Rønne og Ystad. Den nye færge bygges hos det australske Austal-værft, som også stod bag Molslinjens seneste hurtigfærge, Express 4 og Bornholms tidligere hurtigfærger, Leonora Christina og Villum Clausen. Færgen leveres, så den indsættes på Bornholm i løbet af foråret 2022.

Den nye hurtigfærge bliver den hurtigfærge i verden med størst kapacitet til biler og passagerer. Den bygges også med speciel fokus på manøvredygtighed og passagerkomfort. Der bliver hele to passagerdæk med plads til 1.600 passagerer, og vogndækket kan rumme op til 450 biler. Hermed øges færgekapaciteten med cirka 14 procent, hvilket løser nogle af de kapacitetsproblemer, Bornholm har oplevet den seneste højsæson.

-De lavere priser og en ekstra daglig frekvens har været en overvældende succes og har skabt en markant passagerfremgang det seneste år. Med en ny og større færge kan Bornholm bygge videre på den succes, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

To T-foils skal sikre bedre komfort
Færgen bygges, så både sødygtighed og komfort kommer i højsædet, og den vil blive drevet af en ny motorkonstruktion fra Wärtsila på fire motorer hver på 16-cylindere, som er verdens mest effektive 4-takts motorer. Motorerne er af såkaldt duel fuel typen, og både motorer og skib er således forberedt til alternativt brændstof.

Herudover vil skibet blive udstyret med to t-foils og aktiv trim tap system og med to meget kraftige bovtrustere.

- Vi har altid ønsket at gøre det bedst muligt på Bornholm og på baggrund af de hidtidige meget positive erfaringer for Bornholm foretager Molslinjen nu denne kæmpeinvestering for at sikre den bedst mulige færgedrift for øen, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Roligere overfart på eksisterende færge
På baggrund af ministeriets skibstekniske undersøgelse vil Molslinjen desuden montere en T-foil på hurtigfærgen Express 1.

Og såfremt det vurderes, at en T-foil stabilisator har den forventede positive effekt på Express 1, vil Molslinjen undersøge, om der også kan forventes en positiv effekt på hurtigfærgen Max. Hvis undersøgelsen er positiv, vil Molslinjen sørge for at installere systemer med tilsvarende effekt på Max.

Staten og Molslinjen er blevet enige om at forlænge kontrakten på færgebetjeningen af Bornholm med to år, så den udløber i 2030.

-lipe

24/10 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien