Bedre hurtigfærger til Bornholm

Bedre hurtigfærger til Bornholm

Molslinjen har afgivet ordre på verdens største hurtigfærge til Bornholm. Samtidigt bliver der monteret en stabliserende t-foil på rederiets Express 1 færge

Express 4 er Molslinjens seneste hurtigfærge bygget hos australske Austal. Nu har Molslinjen hos Austal afgivet ordre på en færge, som målt på passagerer og biler bliver verdens største hurtigfærge.
Bornholm skal have en helt ny hurtigfærge til sejladsen mellem Rønne og Ystad. Den nye færge bygges hos det australske Austal-værft, som også stod bag Molslinjens seneste hurtigfærge, Express 4 og Bornholms tidligere hurtigfærger, Leonora Christina og Villum Clausen. Færgen leveres, så den indsættes på Bornholm i løbet af foråret 2022.

Den nye hurtigfærge bliver den hurtigfærge i verden med størst kapacitet til biler og passagerer. Den bygges også med speciel fokus på manøvredygtighed og passagerkomfort. Der bliver hele to passagerdæk med plads til 1.600 passagerer, og vogndækket kan rumme op til 450 biler. Hermed øges færgekapaciteten med cirka 14 procent, hvilket løser nogle af de kapacitetsproblemer, Bornholm har oplevet den seneste højsæson.

-De lavere priser og en ekstra daglig frekvens har været en overvældende succes og har skabt en markant passagerfremgang det seneste år. Med en ny og større færge kan Bornholm bygge videre på den succes, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

To T-foils skal sikre bedre komfort
Færgen bygges, så både sødygtighed og komfort kommer i højsædet, og den vil blive drevet af en ny motorkonstruktion fra Wärtsila på fire motorer hver på 16-cylindere, som er verdens mest effektive 4-takts motorer. Motorerne er af såkaldt duel fuel typen, og både motorer og skib er således forberedt til alternativt brændstof.

Herudover vil skibet blive udstyret med to t-foils og aktiv trim tap system og med to meget kraftige bovtrustere.

- Vi har altid ønsket at gøre det bedst muligt på Bornholm og på baggrund af de hidtidige meget positive erfaringer for Bornholm foretager Molslinjen nu denne kæmpeinvestering for at sikre den bedst mulige færgedrift for øen, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Roligere overfart på eksisterende færge
På baggrund af ministeriets skibstekniske undersøgelse vil Molslinjen desuden montere en T-foil på hurtigfærgen Express 1.

Og såfremt det vurderes, at en T-foil stabilisator har den forventede positive effekt på Express 1, vil Molslinjen undersøge, om der også kan forventes en positiv effekt på hurtigfærgen Max. Hvis undersøgelsen er positiv, vil Molslinjen sørge for at installere systemer med tilsvarende effekt på Max.

Staten og Molslinjen er blevet enige om at forlænge kontrakten på færgebetjeningen af Bornholm med to år, så den udløber i 2030.

-lipe

24/10 2019
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner
  • -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    havne ›Lars Jespersen er på generalforsamlingen i Danske Shipping- og Havnevirksomheder, (DSHV), genvalgt som formand. Foreningen fortsætter sin dedikation til at forbedre rammerammebetingelserne for danske shipping- og havnevirksomheder, udtaler bestyrelsen, hvor Michael Rühe fra Jutlandia Terminals A/S er nyvalgt medlem
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt