Billund Lufthavn bakker op om bæredygtig luftfart

Billund Lufthavn bakker op om bæredygtig luftfart

Der er ikke modstand at spore i Billund Lufthavn, når der bliver talt om bæredygtig luftfart. Det står faktisk højt på lufthavnens dagsorden, men det skal gøres på den rigtige måde, hvis resultatet skal kunne mærkes

Billund Lufthavn er positivt stemt over for Brancheforening Dansk Luftfart (BDL) forslag om et frivilligt klimabidrag, der skal gå til bæredygtig luftfart. Ifølge Billund Lufthavn er det vigtigt, at bidraget bliver afbalanceret og bruges på den rigtige måde, så det ikke går ud over væksten for turismen eller erhvervslivet.

– Klimabidraget skal give flyselskaberne et incitament for at understøtte den grønne omstilling, men det må ikke blive for højt. Hvis afgifterne ikke bliver nøje afbalanceret, kan det have en negativ virkning, da flere af flyselskaberne potentielt vil stoppe deres ruter fra Danmark og åbne nye ruter fra andre lande. Dermed bliver CO2’en ikke mindsket, men flyttet fra et sted til et andet, siger Jan Hessellund administrerende direktør i Billund Lufthavn og fortsætter:

– Vi sidder som luftfartsbranche og glæder os til at blive inviteret ind som klimapartner af regeringen. Så kan vi i fællesskab finde en god løsning, der taler for grøn omstilling, men som ikke hæmmer hverken turismen eller industrien i Danmark.

Grønne tanker i Billund Lufthavn

Billund Lufthavn har også gode, grønne ambitioner og er tydelige om, at de følger Brancheforening Dansk Luftfarts initiativ om at være CO2-neutral i 2020. Der er allerede søsat mange grønne projekter i lufthavnen.

– Vi er CO2-neutrale i 2020. Vi kan selvfølgelig ikke reducere alt vores CO2-udledning med det samme, derfor reducerer vi det, vi kan og køber aflad ved bl.a. at købe skov for resten. Rejsen mod en grønnere verden skal jo starte et sted, og vi arbejder med at blive CO2-neutrale, så vi i fremtiden ikke skal købe aflad, siger Jan Hessellund.

Bedre infrastruktur mindsker CO2-udledning

Danmarks største parkeringsplads har 13.000 parkeringspladser og findes i Billund Lufthavn. Parkeringspladsen er aldrig tom og er et godt billede på, hvor mange biler der dagligt kører til og fra lufthavnen – dertil hører et stort CO2-udslip. Det kan bedre infrastruktur og bedre offentlig transport til Billund lave om på.

– 50 procent af alle passagererne i Billund Lufthavn bliver bragt til og hentet fra lufthavnen. Det giver en dobbelt køretur hver vej. På baggrund af Banedanmarks prognose for banen til Billund har vi regnet ud, at den ville kunne spare over 17 millioner kørte kilometer på de vestdanske veje om året, siger Jan Hessellund og afslutter:

– Med brug af Concitos udregningstal vil det som minimum nedskære CO2-udslippet fra bilerne med omkring 2100 tons CO2 per år.

Se udregningerne og argumenterne for banen til Billund på banentilbillund.dk

9/10 2019
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras