Biomass.dk etablerer tankterminal på Hirtshals Havn

Biomass.dk etablerer tankterminal på Hirtshals Havn

Når Biomass.dk inden længe opfører den første etape af en stor og moderne tankterminal til flydende biomasser på Hirtshals Havn, bliver det et skridt ind i fremtiden - både for den grønne dagsorden og for fiskeforædlingsklyngen i Hirtshals

De første tre tanke, som på sigt skal blive en del af et større biomasseanlæg, forventes at ankomme til Hirtshals Havn i løbet af uge 42. Tankene fragtes til Hirtshals på blokvogne med et ro/ro-fragtskib, hvorefter de opstilles og samles direkte på det lejede areal. Det forventes at anlægget allerede kan sættes i drift i løbet af november.

- Vi havde afsøgt en række andre muligheder, inden vi traf den endelige beslutning om, at vores nye tanklager skulle placeres på Hirtshals Havn. Vores konklusion pegede dog entydigt på, at vi opnår den geografisk mest optimale placering og infrastruktur på Hirtshals Havn - både i forhold til tilførsler af biomasse og til den videre afsætning, fortæller Jens R. Schrøder, direktør ved Biomass.dk.

Biomass.dk, som står bag projektet, har specialiseret sig i genbrug af organiske restprodukter - biomasse - der bl.a. anvendes i produktionen af bionaturgas i danske biogasanlæg. Foruden at bidrage til den grønne omstilling og en reduktion af energiproduktionens samlede klimabelastning kommer Biomass.dk´s nye tankterminal også til at udgøre en vigtig del af fødevareklyngen på Hirtshals Havn gennem samarbejder med fiskeindustrien.

Det nye tankanlæg får beliggenhed ved Willemoesvej på Hirtshals Havn.

Det nordeuropæiske marked danner grundlag for virksomhedens aktiviteter, og således modtager Biomass.dk bl.a. biprodukter så som ensilage fra den nordatlantiske lakseindustri, glycerin fra biodieselproduktioner samt andre lignende produkter.

Med de tre tanke, der hver har en højde på 13 meter og en diameter på 11 meter, har Biomass.dk mulighed for at modtage volumener på op til 3.500 tons. I tilknytning til tankanlægget etableres desuden flere stordimensionerede rørledninger direkte til kajkanten, hvilket muliggør en hurtig indpumpning direkte fra skibet til tankanlægget, samt håndtering af forskellige produkttyper og dermed en effektiv produkthåndtering.

Biomass.dk blev stiftet i 2018 med et formål om at etablere og varetage store mængder af organiske biprodukter, som kan bruges til grøn energi. Biomass.dk er delvist ejet af Grøngas og af verdens største private energiselskab, E.ON.

 
13/10 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien