Bæredygtig krydstogt skal sikres i EU
Vi ligger godt til i Danmark, når det kommer til den grønne omstilling, og vi vil derfor gerne have de andre europæiske lande med, siger direktør i Danske Havne Tine Kirk Pedersen

Bæredygtig krydstogt skal sikres i EU

Danske Havne hilser miljøministerens ønske om grønne krydstogtskibe velkommen, og opfordrer regeringen til at løfte ansvaret op på fælles europæisk niveau

Krydstogtturismen vinder kraftigt frem i de danske havne i disse år, og de mange nye turister giver en omsætning på over halvanden milliard kroner og 2.200 fuldtidsstillinger alene i år, hvilket er ny rekord.

Mens over 500 anløb i danske havne med samlet set mere end en million krydstogtgæster giver liv og vækst og arbejdspladser i de danske havnebyer, skal de store skibe selvfølgelig drives af en form for energi.

Og den skal gerne være så grøn og så bæredygtig som muligt, lyder det fra brancheorganisationen Danske Havne:

- Vi har netop haft et møde med vores krydstogthavne, og der er en bred enighed om, at krydstogt skal være både grønt og bæredygtigt, hvilket sagtens kan gå hånd i hånd med al den vækst, som det medfører. Havene er jo i sagens natur en central del af vores infrastruktur, og derfor har vi selvfølgelig al mulig interesse i, at de miljømæssige konsekvenser bliver så positive som muligt, understreger direktør Tine Kirk Pedersen.

Meldingen fra de danske havne kommer, efter at miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen i denne uge udsendte en pressemeddelelse, hvor han argumenterede for, at de krydstogtskibe, der lægger til i danske havne, skal blive grønnere.

Behov for et samlet europæisk spor
Det hilser Danske Havne velkomment, og brancheorganisationen melder sig også allerede nu som aktiv spiller i arbejdet, når meldingen fra regeringen skal udmøntes:

- Hvis vi for alvor skal gøre en stor forskel, så skal vi løfte dette emne helt op på europæisk niveau, så vi får sikret ens regler og rammevilkår for al krydstogt i Europa. Vi ligger godt til i Danmark, når det kommer til den grønne omstilling, og vi vil derfor gerne have de andre europæiske lande med, for det er en fælles udfordring, vi har i EU. Vi opfordrer derfor den danske regering til at tage dette vigtige spørgsmål med til de kommende møder i EU-regi, så vi sammen med andre lande kan løfte sagen bedre, siger Tine Kirk Pedersen og fortsætter:

- Det er også vigtigt at gøre sig klart, at der ikke er hurtig løsning på det her. Penge gør det ikke alene, for lige nu er der ikke en teknologi, som bare er ’plug and play’, så krydstogtsindustrien bliver ikke i sig selv bæredygtig fra i morgen.

Men Danmark er generelt langt fremme med grøn omstilling og bæredygtighed, og derfor vil vi også kunne finde løsninger, der gør krydstogtsanløb til havnene grønnere. Husk i øvrigt, at Miljø- og Fødevareministeriets seneste undersøgelse viser, at man sagtens stadig kan tage en cykeltur langs havnen og se på krydstogsskibene, som mange stadigvæk gør.

Danske Havne opfordrer desuden til, at det undersøges nøje, hvilke energiformer der vil være de mest bæredygtige for de mange krydstogtskibe midt i en rivende teknologisk udvikling. Mange nye skibe er allerede gået over på det mindre forurenende LNG, der udleder langt færre partikler – men det er ikke alle, der endnu sejler på det, og på længere sigt kan der også være andre brændstoffer, der er mere bæredygtige.

-lipe

2/5 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien