Bæredygtig krydstogt skal sikres i EU
Vi ligger godt til i Danmark, når det kommer til den grønne omstilling, og vi vil derfor gerne have de andre europæiske lande med, siger direktør i Danske Havne Tine Kirk Pedersen

Bæredygtig krydstogt skal sikres i EU

Danske Havne hilser miljøministerens ønske om grønne krydstogtskibe velkommen, og opfordrer regeringen til at løfte ansvaret op på fælles europæisk niveau

Krydstogtturismen vinder kraftigt frem i de danske havne i disse år, og de mange nye turister giver en omsætning på over halvanden milliard kroner og 2.200 fuldtidsstillinger alene i år, hvilket er ny rekord.

Mens over 500 anløb i danske havne med samlet set mere end en million krydstogtgæster giver liv og vækst og arbejdspladser i de danske havnebyer, skal de store skibe selvfølgelig drives af en form for energi.

Og den skal gerne være så grøn og så bæredygtig som muligt, lyder det fra brancheorganisationen Danske Havne:

- Vi har netop haft et møde med vores krydstogthavne, og der er en bred enighed om, at krydstogt skal være både grønt og bæredygtigt, hvilket sagtens kan gå hånd i hånd med al den vækst, som det medfører. Havene er jo i sagens natur en central del af vores infrastruktur, og derfor har vi selvfølgelig al mulig interesse i, at de miljømæssige konsekvenser bliver så positive som muligt, understreger direktør Tine Kirk Pedersen.

Meldingen fra de danske havne kommer, efter at miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen i denne uge udsendte en pressemeddelelse, hvor han argumenterede for, at de krydstogtskibe, der lægger til i danske havne, skal blive grønnere.

Behov for et samlet europæisk spor
Det hilser Danske Havne velkomment, og brancheorganisationen melder sig også allerede nu som aktiv spiller i arbejdet, når meldingen fra regeringen skal udmøntes:

- Hvis vi for alvor skal gøre en stor forskel, så skal vi løfte dette emne helt op på europæisk niveau, så vi får sikret ens regler og rammevilkår for al krydstogt i Europa. Vi ligger godt til i Danmark, når det kommer til den grønne omstilling, og vi vil derfor gerne have de andre europæiske lande med, for det er en fælles udfordring, vi har i EU. Vi opfordrer derfor den danske regering til at tage dette vigtige spørgsmål med til de kommende møder i EU-regi, så vi sammen med andre lande kan løfte sagen bedre, siger Tine Kirk Pedersen og fortsætter:

- Det er også vigtigt at gøre sig klart, at der ikke er hurtig løsning på det her. Penge gør det ikke alene, for lige nu er der ikke en teknologi, som bare er ’plug and play’, så krydstogtsindustrien bliver ikke i sig selv bæredygtig fra i morgen.

Men Danmark er generelt langt fremme med grøn omstilling og bæredygtighed, og derfor vil vi også kunne finde løsninger, der gør krydstogtsanløb til havnene grønnere. Husk i øvrigt, at Miljø- og Fødevareministeriets seneste undersøgelse viser, at man sagtens stadig kan tage en cykeltur langs havnen og se på krydstogsskibene, som mange stadigvæk gør.

Danske Havne opfordrer desuden til, at det undersøges nøje, hvilke energiformer der vil være de mest bæredygtige for de mange krydstogtskibe midt i en rivende teknologisk udvikling. Mange nye skibe er allerede gået over på det mindre forurenende LNG, der udleder langt færre partikler – men det er ikke alle, der endnu sejler på det, og på længere sigt kan der også være andre brændstoffer, der er mere bæredygtige.

-lipe

2/5 2019
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland